خروج سامانه اس۳۰۰ و نابودی انبارموشکی درسوریه

یک شرکت تصاویر ماهواره‌ای اسرائیلی روز جمعه، چهارم شهریور، عکس‌هایی را منتشر کرد که نشان می‌دهد سامانه دفاع موشکی روسی اس ۳۰۰ که در منطقه نظامی مهم مصیاف سوریه مستقر بود، برداشته شده است.

به گزارش رادیو فردا، این شرکت گفته است که روسیه این سامانه را به دلیل نیازهای جنگی خود با توجه به درگیری در اوکراین به کشورش برگردانده است.

این گزارش‌ در حالی منتشر شده که پس از مدتی سکوت نسبی، حملاتی در دو شب پیاپی علیه منطقه مصیاف در سوریه رخ داده که به نیروی هوایی اسرائیل نسبت داده شده است.

به گفته شرکت اسرائیلی ایمج‌ست، تصاویر ماهواره‌ای حاکی است که سامانه دفاعی اس ۳۰۰ پس از خارج شدن از منطقه مصیاف به عرشه یک کشتی در بندر سوری طرطوس در ساحل دریای مدیترانه منتقل شد تا به روسیه برگردانده شود.

این کشتی بعدا در مسیر دریای مدیترانه به سوی دریای سیاه ردگیری شد. شرکت اسرائیلی گفته است که مقصد کشتی، بندر روسی نووُسیبیرسک در ساحل دریای سیاه بود و احتمالا روز چهارم شهریور در این بندر لنگر انداخت.

به گفته شرکت اسرائیلی، روسیه برای تقویت توان نظامی خود که در جنگ شش ماهه در اوکراین تضعیف شده، سامانه‌ دفاعی از سوریه را برگردانده است.

روسیه و سوریه هنوز به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

حملات متعددی که در طول سال‌های گذشته علیه اهداف نظامی سوری در منطقه مصیاف صورت گرفته، به اسرائیل نسبت داده شده است. مصیاف در استان حماه، یک مرکز مهم تحقیقات نظامی ارتش و صنایع دفاعی سوریه است.

وزیر دفاع اسرائیل بهار امسال تایید کرد که در یک حمله کشورش به مصیاف، روسیه از این سامانه علیه جنگنده‌های اسرائیل استفاده کرد، اما این ضد حمله آسیبی در پی نداشت.

تا پیش از عملی شدن تصمیم روسیه به استقرار سامانه‌های دفاع هوایی اس ۳۰۰ در سوریه، اسرائیل سال‌ها به مسکو فشار آورده بود که از این کار منصرف شود. بنیامین نتانیاهو بارها با سفر به مسکو در این زمینه با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده بود.

استقرار سامانه‌های دفاع هوایی روسی در سوریه اسرائیل را از بمباران سوریه با عنوان «تقابل با تثبیت نظامی ایران و متحدانش» بازنداشت، هرچند که بر اساس برخی گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل، در دوره‌های زمانی خاصی اسرائیل را از گسترش عملیات هوایی بازداشت.

نابودی یک هزار موشک‌ میان‌برد زمین به زمین

همزمان جنگنده‌هایی که گفته می‌شود اسرائیلی بودند، بامداد چهارم شهریور و پنجم شهریور، در دو شب پیاپی، خاک سوریه را بمباران کردند.

دیدبان حقوق بشر سوریه اعلام کرده در انفجارهایی که ۶ ساعت پس از حمله اسرائیل به شهرستان مصیاف در استان حماه ادامه یافت یک هزار موشک‌ میان‌برد زمین به زمین که در یک مرکز تحقیقات نظامی تحت نظارت افسران سپاه پاسداران ایران تولید شده بود، منهدم شد.

به گزارش العربیه، دیدبان حقوق بشر سوریه همچنان به نقل از منابع آگاه تاکید که این موشک‌ها در انباری در منطقه الزاوی شهرستان مصیاف به مدت بیش از یک سال جاسازی شده بود.

بنا به این گزارش، مواضع شبه‌نظامیان وابسته به ایران که ماموریت ساخت این نوع ‌موشک‌ها در روستای الزاوی و اردوگاه الطلائع واقع در روستای شیخ غضبان در حومه مصیاف هستند بارها طی سال‌های گذشته مورد حمله اسرائیل قرار گرفتند.

این سازمان حقوق بشری در گزارش خود از کشته شدن یکی از افسران نیروهای رژیم سوریه در نتیجه حملات اسرائیل به این انبار خبر داد.

انفجارهای پیاپی در زاغه‌های تسلیحاتی حدود ۶ ساعت پس از حمله هوایی اسرائیل متوقف شد و ترکش این انفجارها آسیب‌هایی به منازل شهروندان سوری وارد کرد.

به گفته شاهدان عینی، تیم‌های آتش نشانی چندین ساعت‌ در مهار این آتش سوزی و اطفای حریق شرکت کردند و آمبولانس‌های نظامی و غیرنظامی مصدومان را به بیمارستان‌ها منتقل کردند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه، اسرائیل طی سال جاری میلادی ۲۱ بار اهدافی در خاک سوریه را مورد حمله قرار داده است.

در ۱۳ مه گذشته ۶ افسر وابسته به نیروی دفاع هوایی سوریه در حمله اسرائیل به حومه مصیاف در استان حماه کشته و دست‌کم ۱۰ نفر دیگر از جمله چند غیرنظامی زخمی شدند.

پیشتر نیز پنج هدف در حومه غربی حماه از جمله دانشکده امور اداری، مرکز تحقیقات نظامی و چند موضع نظامی دیگر در اطراف روستای سویده در ۹ آوریل سال جاری مورد حمله قرار گرفتند.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۲۸ اگوست ۲۰۲۲