بحران در عراق ؛ معترضان بنرهای قاسم سلیمانی را پایین کشیدند

در عراق روز دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ پس از آنکه مقتدی صدر روحانی بانفوذ شیعه در بیانیه‌ای اعلام کرد که بطور دائم از سیاست کناره‌گیری می‌کند هزاران نفر از هواداران او در بغداد به خیابان‌ها آمده و به سمت ساختمان پارلمان و کاخ ریاست جمهوری این کشور یورش بردند.

صدر در این بیانیه اعلام کرد مؤسسات وابسته به جریان صدر هم تعطیل خواهند شد و دفاتر خود را در سراسر عراق تعطیل خواهد کرد. البته گذشته از اهمیت سیاسی، این اقدام به معنی بیکار شدن صدها نفر است که در این مراکز و دفاتر مشغول کار بودند!

گفته می‌شود بیانیه مقتدی صدر واکنشی به اعلام کناره گرفتن آیت‌الله کاظم حائری از مرجعیت است که بسیاری از پیروان صدر مقلد او هستند.

آیت‌الله حائری که از نفوذ بالایی بین شیعیان برخوردار است روز یکشنبه اعلام کرد از مرجعیت کناره‌گیری می‌کند. این مرجع تقلید از مقلدین خود خواست بجای مراجع شیعه عراقی در شهر نجف از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تقلید کنند!

این تصمیم ضربه بزرگی به مقتدی صدر به شمار می‌رود و بلافاصله با واکنش وی روبرو شد. در بیانیه‌ی صدر آمده است که کناره‌گیری آیت‌الله کاظم حائری «به اراده‌ی خودش نبوده است.»

در این میان، شماری از هواداران صدر که به کاخ ریاست جمهوری عراق ریخته بودند از فرصت استفاده کرده و در گرمای بغداد در استخر محوطه تنی به آب زدند.

همچنین گزارش شده است که هواداران صدر با نیروهای امنیتی و شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی درگیر شده‌اند که شماری کشته و زخمی برجای گذاشته است.

تحلیلگران معتقدند این اقدام صدر صحنه سیاسی در عراق را که با دخالت‌های جمهوری اسلامی به شدت آشفته است، بیش از پیش دچار هرج و مرج می‌کند. مقتدی صدر که نخست تحت تأثیر جمهوری اسلامی قرار داشت و از حمایت‌های آن نیز برخوردار بود مدت‌هاست که با توجه به فضای سیاسی عراق که مردم به ویژه نسل‌های جوان از حکومت فرقه‌ای و دخالت‌های رژیم ایران خشمگین هستند، از تهران فاصله گرفته بود. کناره‌گیری صدر از سیاست نیز واکنش به همین دخالت‌ها در عراق است که اجازه نمی‌دهد این کشور سر و سامان بگیرد.

برخی منابع غیررسمی گزارش دادند با تشدید درگیری در عراق شبه‌نظامیان حشدالشعبی تحت حمایت رژیم ایران و شاخه‌های وابسته به آن سرکوب مردم را آغاز کرده‌اند.

مجید میراحمدی معاون امنیتی وزارت کشور جمهوری اسلامی و رئیس ستاد برگزاری «مراسم اربعین» اعلام کرده در عراق منع رفت و آمد اعلام شده و گفته مردم تا اطلاع ثانوی از سفر به عراق خودداری کنند. برخی خبرگزاری‌ها از بسته شدن مرز بین دو کشور خبر داده‌اند.

ویدئوهایی در صفحات اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان خشمگین پوسترها و بیلبوردهای تبلیغاتی قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را پایین می‌کشند.

بر اساس اطلاعیه‌ای که از سوی فرودگاه «خمینی» در تهران صادر شده، پروازهای تهران به بغداد به علت «شرایط خاص عراق» لغو شده است.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن،۳۰ اگوست ۲۰۲۲