با بهانه تراشی مسئولان زندان؛ ممانعت از اعزام بهنام موسیوند به بیمارستان

هنام موسیوند، فعال مدنی محبوس در زندان اوین، روز سه شنبه ۸ شهریور، علیرغم حال نامساعد جسمی، با بهانه تراشی مسئولین زندان از دریافت خدمات درمانی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم ماند.

یک منبع مطلع از وضعیت آقای موسیوند، با بیان اینکه ممانعت از اعزام این زندانی به بیمارستان برای سومین بار متوالی صورت گرفته است، به هرانا گفت: “پس از مخالفت مسئولان با اعزام این زندانی بیمار به بیمارستان، ریاست زندان آقای موسیوند را به انتقال به مکانی دیگر تهدید کرده است. تاکنون به دفعات قابل توجهی از اعزام زندانیان به مراکز درمانی خارج از زندان به جهت انجام عمل های جراحی و همچنین رسیدگی پزشکی به مشکلات گوارشی و ارتوپدی، ممانعت به عمل آمده است؛ امری که نگرانی خانواده موسیوند را در خصوص سلامت جسمانی بهنام دو چندان کرده است.”
وی ادامه داد: “رئیس وقت زندان اوین، پیشتر ریاست زندان تهران بزرگ را عهده دار بود که در دوره ریاست وی، علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی در تاریخ ۲۰ خردادماه سال ۹۸، توسط دو زندانی دیگر در این زندان با ضربات پرتعداد چاقو به قتل رسید؛ امری که برکنار شدن موقتی او از سمت خود را در پی داشت و هم اکنون، علیرغم مخالفت های متعدد زندانیان سیاسی، وی مسئولیت ریاست زندان اوین را عهده دار است.”

پیشتر نیز در تاریخ ۲ شهریورماه ۱۴۰۱، هرانا طی گزارشی از ممانعت از اعزام بهنام موسیوند به بیمارستان با بهانه تراشی مسئولین زندان خبر داده بود.

یک منبع مطلع با بیان اینکه بهنام موسیوند از ناراحتی های گوارشی و هموروئید رنج میبرد، به هرانا گفته بود: «بهنام امروز علیرغم تعیین وقت قبلی از دکتر متخصص گوارش، به علت بهانه تراشی مسئولان جهت انتقال وی با دستبند و پابند و لباس زندان از اعزام بیمارستان محروم ماند. همچنین مسئولین بهداری داروهای که برای مشکلات پروستات و مجاری ادراری وی الزامی است را با تاخیر و محدودیت به او میدهند که این اقدام مسئولان باعث شده که او دچار تکرر ادرار شدید شود. آقای موسیوند از رسیدگی دارویی و پزشکی محروم مانده است.»

این در حالی است که بخشنامه اخیر سازمان زندان ها در خصوص رعایت حقوق زندانیان و بازداشت شدگان صراحتا به ممنوعیت استفاده از پابند به جز متهمان به جرائم خشن اشاره کرده است.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص آخرین وضعیت آقای موسیوند به هرانا گفته بود: «وضعیت دستگاه گوارش بهنام بعد از اعتصاب غذا مناسب نیست، مدام در این ناحیه درد دارد و این علاوه بر مشکلات کلیه و پروستاتش است که پزشک معالجش مدتی قبل تشخیص به ضرورت عمل جراحی داده بود. اما به گفته پزشک هزینه جراحی تحت پوشش بیمه درمانی زندانیان قرار نمیگیرد. یعنی نه بهنام را به مرخصی اعزام میکنند تا تحت نظر پزشک و معالجعه قرار گیرد و نه در زندان، خودشان درمانش میکنند. چرا که داروهای تجویز شده برای مشکلات پروستاتش بی اثر شده و پزشک هم از این موضوع مطلع است.»

بهنام موسیوند در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱، در اعتراض به شرایط زندان دست به اعتصاب غذا زده و مدتی بعد به دلیل مخالفت با زدن دستبند به هنگام اعزام به بیمارستان، توسط ماموران زندان رجایی شهر مورد ضرب و شتم قرار گرفت. آقای موسیوند در تاریخ دوشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱، از زندان رجایی شهر کرج به قرنطینه زندان اوین منتقل شد اما یک روز بعد در هشتمین روز اعتصاب غذا و در پی حال عمومی نامناسب از قرنطینه این زندان به بیمارستان طالقانی منتقل شد. وی نهایتا پس از ۱۶ روز به اعتصاب غذای خود در بیمارستان پایان داده و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۱، با وضعیت نامناسب پزشکی از بیمارستان طالقانی به زندان اوین بازگردانده شد.

هرانا آذرماه سال گذشته در گزارشی از تداوم درد این فعال مدنی در ناحیه کلیه و پروستات خبر داده بود. به گفته یک منبع مطلع این زندانی دچار تکرر ادرار شده و «برخی شب‌ها تا ۱۳ بار هم به دستشویی می‌رود.»

بهنام موسیوند در تاریخ ۱۲ بهمن ماه ۹۶ توسط ماموران اداره اطلاعات در منزل خود بازداشت و به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد. آقای موسیوند در تاریخ ۲۸ اسفندماه ۹۶ با تودیع قرار از زندان آزاد شد.

بهنام موسیوند شهریورماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۵ سال حبس تعزیری و از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” برای وی قابل اجرا است. آقای موسیوند نهایتا در تاریخ ۲۵ خردادماه سال گذشته پس از حضور در واحد اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و جهت تحمل دوره محکومیت خود به زندان اوین منتقل شد. وی در شهریورماه ۹۹ به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

بهنام موسیوند، متولد ۱۳۶۶ پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)،۳۱ اگوست ۲۰۲۲