گروه هفت برای نفت روسیه سقف قیمت تعیین می‌کند

هفت کشور صنعتی بزرگ جهان، گروه هفت، روز جمعه ۱۱ شهریور ماه در راستای کاهش درآمدهای کرملین، بر سر اعمال سقف قیمت به نفت صادراتی روسیه توافق کردند.

به گزارش رادیو فردا، وزرای اقتصاد گروه هفت شامل آمریکا، ژاپن، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و بریتانیا اعلام کردند این کشورها ارائه خدماتی را که امکان حمل و نقل دریایی نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را در سطح جهان فراهم می‌کند، در صورتی که قیمت نفت روسیه بالاتر از سقف تعیین‌شده باشد، ممنوع می‌کنند.

این تصمیم می‌تواند پوشش بیمه یا تامین مالی محموله‌های نفتی را ناممکن سازد.

با این اقدام کشورهای نیازمند خواهند توانست نفت روسیه را خریداری کنند، اما به قیمتی نازل و تنها تا سقفی که یک ائتلاف بین‌المللی به رهبری گروه هفت آن را تعیین کند.

نفتکش‌ها و شرکت‌های بیمه تنها در صورتی مجاز به ارائه خدمات نقل نفت روسیه هستند که قیمت نفت حداکثر در سقفی باشد که ائتلاف یاد شده تعیین می‌کنند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در واکنش به اقدام گروه هفت هشدار داده است که روسیه نفت خود را به کشورهایی که تعیین سقف قیمت کنند، نخواهد فروخت.

وی گفت این اقدام باعث به هم خوردن بازار نفت خواهد شد و در نهایت شهروندان اروپایی هزینه آن را پرداخت خواهند کرد.

آمریکا، کانادا و بریتانیا ماه‌ها پیش واردات نفت از روسیه را ممنوع کرده و اتحادیه اروپا نیز خرید نفت روسیه را می‌خواهد از ابتدای سال آینده ۹۰ درصد کاهش دهد، اما درآمدهای صادرات نفت روسیه با فروش نفت به چین و هند کماکان در سطح بالایی است.

وزرای اقتصاد گروه هفت می‌گویند تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه به این خاطر است که درآمدهای نفتی کرملین صرف تجاوز و خشونت علیه اوکراین می‌شود.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های غرب، صادرات نفت این کشور به بازارهای غربی و متحدان آن روزانه ۲.۲ میلیون بشکه افت کرده، اما بخش بزرگی از این افت با اوج‌گیری واردات نفت چین و هند از روسیه جبران شده است.

روسیه در ماه‌های گذشته ۳۰ تا ۴۰ دلار برای فروش هر بشکه نفت به چین و هند تخفیف می‌داد، اما رویترز می‌نویسد این تخفیف هم‌اکنون به ۱۸ تا ۲۵ دلار کاهش یافته است.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۳ سپنامبر ۲۰۲۲