رئیس «شین بت»: حکومت ایران «مشکل اصلی خاورمیانه» است

رونن بار، رئیس اداره امنیت داخلی اسرائیل موسوم به «شین بت»، گفت که نیروهای این سازمان در سال جاری جلو بیش از ۳۰۰ حمله تروریستی «چشمگیر» را گرفته‌اند. این در حالی است که ارتش اسرائیل بر عملیات خود در کرانه غربی افزوده است.

به گزارش ایندیپندنت، رونن بار که در همایشی در دانشگاه رایشمن در شهر هرتزلیا صحبت می‌کرد، گفت: «جلو ۳۱۲ حمله تروریستی چشمگیر، حمله با چاقو، تیراندازی، و حمله انتحاری را گرفتیم و ۲۱۱۰ نفر را دستگیر کردیم.»

او در سخنان خود به ایران نیز پرداخت و تاکید کرد که این کشور نه فقط مشکل هسته‌ای، که «مشکل اصلی در خاورمیانه است». او گفت: «ایران دلیل بسیاری از مشکلات پیش روی ما در کرانه غربی و درگیری‌های اخیر در نوار غزه است.»

او گفت که تیراندازی علیه نیروهای مسلح و شهروندان غیرنظامی نیز افزایش چشمگیر داشته است و در سال جاری به ۱۳۰ مورد رسیده است، در حالی که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۹۸ و ۱۹ مورد بود.

این مقام اسرائیلی گفت که اسرائیل برای جلوگیری از حملات بیشتر، مجبور است بر فعالیت خود در کرانه غربی بیفزاید. او نیروهای اسرائیل در کرانه غربی را «پوشش حفاظتی» شهروندان این کشور دانست، اما در ضمن اذعان کرد که عملیات اسرائیل در کرانه غربی هزینه بالایی برای مردم فلسطین دارد و باعث آسیب دیدن مردم بی‌گناه می‌شود، و جایگاه تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز بیش از پیش نزد مردم تنزل می‌یابد. بار گفت که برای آرام کردن اوضاع، نیروهای امنیتی فلسطینی باید تقویت شوند و افزود:‌ «مردم فلسطینی نیز همین خواسته را دارند، اما این کار تنها در صورت همکاری دوطرفه ممکن است.»

بار در سخنان خود از تشکیلات خودگردان فلسطین انتقاد کرد که از توانایی حکمرانی بر برخی مناطق کرانه غربی برخوردار نیست، و به همین دلیل است که ارتش اسرائیل مجبور شده است بر عملیات خود در مناطقی همچون نابلس و جنین بیفزاید.

برگفته ای از سایت ایران امروز،۱۲ سپنامبر ۲۰۲۲