حکومت سرکوب می‌کند، معترضان کوتاه نمی‌آیند

خیزش سراسری مردم ایران با وجود قطعی اینترنت، بازداشت‌ها و سرکوب‌های میدانی، به دوازدهمین روز خود وارد شد.

تظاهرات سراسری علیه حکومت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه با تجمع دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شیراز وارد دوازدهمین روز خود شد. این در حالی است که شب گذشته نیز، بعد از بهبود نسبی وضعیت اینترنت گزارش‌های بسیاری درباره ادامه اعتراض‌های شبانه در شهرهای مختلف ایران منتشر شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، تظاهرات سراسری علیه حکومت جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه با تجمع دانشجویان دانشکده علوم پزشکی شیراز وارد دوازدهمین روز خود شد. این در حالی است که شب گذشته نیز، بعد از بهبود نسبی وضعیت اینترنت گزارش‌های بسیاری درباره ادامه اعتراض‌های شبانه از جمله تهران، سنندج، بوشهر، چابهار، کرمانشاه، پرند، گوهردشت و شیراز منتشر شد. همزمان سرکوب معترضان و دستگیری‌های گسترده نیز ادامه دارد.

تجمع‌های گسترده از روز شنبه ۲۶ شهریور و خاکسپاری مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز کردستان، آغاز شده و تا سه‌شنبه که یازدهمین روز آن بوده، تداوم پیدا کرده است.

مهسا امینی در یک سفر تفریحی به تهران رفته بود که گشت ارشاد او را دستگیر کرد و در حالی که در بازداشت بود به کما رفت و در بیمارستان جان باخت. خانواده خانم امینی و شاهدان عینی گفته‌اند که او هنگام بازداشت کتک خورده و سرش آسیب دیده است.

در چابهار که مردم خشمگین از «تجاوز یک مقام نظامی به یک دختر نوجوان» به خیابان آمده بودند، یک ساختمان دولتی را آتش زدند.

اعتراضات در چابهار تنها ۲۴ ساعت بعد از آن شکل گرفت که مولانا عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت راسک، از قوه قضاییه خواسته بود خیلی زود به پرونده «تجاوز یک فرمانده انتظامی به دختری نوجوان» در رسیدگی کند و هشدار داده بود که ممکن است نادیده گرفتن این موضوع با واکنش مردم این منطقه همراه شود.

در کرج، در محله گوهردشت در شمال این شهر ماشین‌ها بوق می‌زدند و تصاویری منتشر شد که در آن صدای شعار شهروندان شنیده می‌شد.

ویدیوهایی از گوهردشت کرج به دست بی‌بی‌سی رسیده که نشان می‌دهد چند زن که روسری‌هایشان را در دست دارند، به میان خودروها می‌روند، شعار می‌دهند و مردم را به پیوستن به اعتراضات دعوت می‌کنند.

تصاویری از تجمع‌ها در نارمک و تهران‌پارس در شرق تهران هم منتشر شد که در آن جوانان خیابان را با آتش و موانع شهری بسته بودند. در شمال شهر تهران هم مردم به خیابان آمده بودند.

در یکی از تصاویر از نارمک صدای شلیک شنیده می‌شود و مردی فریاد می‌زند «بچه‌ام، … بچه‌ام، بچه رو می‌زنی شما؟ تو انسانی؟»

در یکی از تصاویر از شرق تهران در محله سمنگان صدای تیراندازی شنیده می‌شود که گفته می‌شود تیراندازی نیروهای امنیتی به سمت مردم و خانه‌هایشان است.

در سنندج،‌ مرکز کردستان، در کنار خیابان آتش دیده شده و جوانانی که با شعار «مرگ بر دیکتاتور» با چوب به حلبی می‌کوبند.

در تبریز هم معترضان همچنان در خیابان بودند. و در شیراز تصاویری به دست بی‌بی‌سی رسید که نشان می‌داد مردم از خانه‌هایشان علیه «دیکتاتور» شعار می‌دهند.

گوهردشت کرج: «مرگ بر دیکتاتور؛ بگو آقا بگو»

ویدیوهایی از گوهردشت کرج به دست بی‌بی‌سی رسیده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد خودروها به نشانه اعتراض بوق می‌زنند. دو زن که روسری‌هایشان را در دست دارند، به میان خودروها می‌روند و شعار می‌دهند.

بی‌بی‌سی پیام‌ها و ویدیوهایی از شهرهایی از جمله تهران، شیراز،‌ مشهد، چابهار و جم در استان بوشهر دریافت کرده که حاکی از ادامه اعتراض‌ها در این شهرهاست.

مادر حدیث نجفی: اینقدر به ما توهین نکنید، بچه من به خاطر مهسا و حجاب کشته شد

مادر حدیث نجفی، از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر تاکید کرد که دخترش در اعتراض به آنچه بر مهسا امینی گذشت و در مخالفت با حجاب اجباری به خیابان رفته بود و خانواده او در این مدت از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار بوده‌اند.

او در ویدئویی که توسط شیرین نجفی، خواهر حدیث در اینستاگرام منتشر شده، می‌گوید که پدر حدیث نجفی را «هر روز می‌برند دادگاه. او را در روزی که جنازه دخترمان را دادند کتک زدند.»

مادر این معترض کشته شده در طول این ویدئوی کوتاه بارها به آزارهای آنلاین اشاره می‌کند و از این موضوع گلایه‌مند است.

مادر حدیث نجفی می‌گوید که دخترش در ۳۰ شهریور، «از سر کار به خانه برگشت و گفت من گرسنه‌ام. اما قبل از اینکه غذا بخورد، به خاطر مهسا امینی و حجاب رفت به تظاهرات. او گشنه رفت».

فرح پهلوی: افراد مسلح دست خود را به خون هموطنانشان آغشته نکنند

شهبانو فرح پهلوی، همسر آخرین شاه ایران با صدور بیانیه‌ای نوشته که «به عنوان یک مادر» از تمامی نیروهای مسلح درخواست می‌کند که «دست خود را بیشتر به خون جوانان هم میهن خود آغشته نکنند».

خانم پهلوی در این بیانیه، از معترضان در ایران حمایت کرده و آنها را «فرزندان من» خطاب کرده است.

در این بیانیه آمده است: «قتل مهسا امینی و دهها جان باخته دیگر و ادامه سركوب و قتل و جرح هم میهنانم كه برای آزادی برخاسته‌اند، دلم را شکسته و پاره پاره می‌کند.»

او نوشته است:‌«با همه دل شکستگی‌ها، ایران به پا خاسته را می‌بینم و با افتخار، دلاوری و از خود گذشتگی شما را ستایش می‌کنم.»

آخرین ملکه نظام پادشاهی پهلوی، این بیانیه را با شعار «زن، زندگی، آزادی» به پایان رسانده است.

اسپانیا سفیر ایران را در اعتراض به سرکوب معترضان احضار کرد

وزارت خارجه اسپانیا، سفیر ایران در مادرید را برای اعتراض به سرکوب خشن معترضان در ایران احضار کرد.

به گزارش رسانه‌های اسپانیایی مقام‌های وزارت خارجه این کشور با احضار حسن قشقاوی به نقض حقوق زنان در ایران هم اعتراض کرده‌اند.

دولت اسپانیا همچنین با انتشار بیانیه‌ای «خشونت علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز» در ایران را به شدت محکوم کرد و از مقام‌های ایران خواست به حق شهروندان برای ابراز عقیده و تظاهرات آزاد و مسالمت‌آمیز احترام کامل بگذارند و به «بازداشت‌های خودسرانه و هرگونه اقدام یا محدودیت دیگر» علیه معترضان پایان دهند.

دولت اسپانیا همچنین خواهان تحقیقات مستقل، شفاف و بی‌طرف درباره جان باختن مهسا امینی شد که در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی ایران جان داد.

حمایت شهرداری آمستردام از زنان معترض ایرانی

به ابتکار شهرداری آمستردام، تصویر مهسا امینی به نشانه حمایت از زنان ایرانی بر روی ساختمان مجموعه سینمایی «آی فیلم» پخش شد.

فمکه هالسما، شهردار آمستردام با انتشار عکسی از این کار، نوشت: «شهر ما در کنار زنان ایرانی و همه زنانی که برای آزادی‌ و حق برابری‌شان می‌جنگند، می‌ایستد.»

در تصاویری که از مجموعه سینمایی «آی فیلم» در آمستردام منتشر شده، علاوه بر عکس مهسا امینی، پیام‌هایی نیز بر روی دیوار دیده می‌شود که به زبان‌های فارسی و هلندی نوشته است: «آمستردام از زنان حمایت می‌کند».

واکنش وزیر ارتباطات به اینترنت استارلینک

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات صبح چهارشنبه گفت که اگر شرکت‌ «اسپیس ایکس» که ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی استارلینک است، «قواعد جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم».

شرکت «اسپیس ایکس» یک شرکت آمریکایی است که بر اساس دستورالعمل تازه دولت این کشور، می‌تواند به ایرانی‌ها خدمات ارائه کند.

ایلان ماسک، مالک این شرکت نیز گفته است که اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران فعال می‌شود.

با این حال آنچه آقای زارع‌پور، «قواعد جمهوری اسلامی» خوانده، در واقع تن‌ دادن به سانسور اینترنت، مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی، کنترل سرعت اینترنت و فیلتر کردن وب‌سایت‌های خبری است. این در حالی است که دستورالعمل جدید دولت آمریکا، برای شرکت‌هایی است که به ایرانیان کمک کنند به اینترنت آزاد دسترسی داشته باشند.

دولت آمریکا می‌گوید هدف از این دستورالعمل کمک به جریان اطلاع‌رسانی و دسترسی معترضان به اینترنت آزاد است.

اما وزیر ارتباطات به مساله عدم دسترسی «۱۰ درصد روستاهای کشور به اینترنت» سخن گفت؛ موضوعی که اینترنت استارلینک می‌تواند آن را حل کند.

حمله مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی به چهره‌های فرهنگی و ورزشی حامی معترضان

در روزهای گذشته شمار زیادی از افراد و رسانه‌های نزدیک به حکومت خواستار برخورد با چهره‌های شناخته‌شده‌ حامی اعتراضات شدند.

امروز نیز روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران تیتر اول خود را به این موضوع اختصاص داده است.

پیشتر غلامحسین محسنی‌اژه‌ای نیز گفته بود «کسانی که با حمایت این نظام مشهور شدند و به جای اینکه در روز سختی در کنار مردم باشند با دشمن همصدا شدند و دشمن به وسیله زبان و صفحات مجازی آنها اغتشاش ایجاد و جوانان را بدین وسیله تحریک کرد، بدانند خسارت‌های مادی و معنوی به بار آمده برای مردم و کشور را باید پرداخت کنند.»

افزایش حمایت از معترضان برای «پایان دادن به یک رژیم مذهبی»

در مقابل این تهدیدها، حمایت شمار زیادی از چهره‌های مشهور داخل و خارج ایران از معترضان ادامه داشت.

ریکی مارتین، خواننده اهل پورتوریکو، پنه‌لوپه کروز، بازیگر برنده اسکار، کیم کارداشیان از چهره‌های معروف دنیای سرگرمی و آریانا گرانده، خواننده از جمله کسانی بودند که از مردم معترض ایران با هشتگ مهسا امینی حمایت کردند.

ده‌ها تن از چهره‌های مطرح دانشگاهی در جهان از جمله جودیت باتلر، ژاک رانسیر، سیلا بن حبیب، سارا احمد و آلنکا زوپانچیچ و متفکران و دانشگاهیان ایرانی در خارج در بیانیه‌ای، اعتراض‌های مردم ایران یک «انقلاب فمینیستی» خوانده شده که خواسته روشن آن، «پایان دادن یک به رژیم مذهبی» است.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه از «ادامه خشونت نیروهای امنیتی با اعتراض‌ها در ایران» ابراز نگرانی کرد و گفت حکومت ایران باید طبق کنوانسیو‌ن‌هایی که امضا کرده به حق آزادی بیان و تجمعات، احترام بگذارد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲