آمریکا و بریتانیا: حملات هوایی سپاه پاسداران، نقض «حاکمیت ملی» عراق است

در واکنش به حملات گسترده هوایی و زمینی نیروهای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی به کردستان عراق، وزارت خارجه‌‌ آمریکا و بریتانیا روز چهارشنبه در بیانیه‌های جداگانه، ضمن محکوم کردن شدید حملات چند روز گذشته سپاه پاسداران به مناطق مرزی کردستان عراق، این حملات را نقض حاکمیت ملی عراق و تمامیت سرزمینی این کشور معرفی کردند.

خبرگزاری رویترز شامگاه چهارشنبه ششم مهرماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از بیانیه وزارت خارجه آمریکا نوشت حملات موشکی و پهپادی سپاه پاسداران غیرقابل توجیه است و ایالات متحده ضمن محکوم کردن آن اظهارات تهدید‌آمیز حکومت ایران مبنی بر تداوم حملات را نیز محکوم می‌کند.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، شامگاه چهارشنبه از شلیک ۷۳ موشک بالستیک زمین‌به‌زمین و ده‌ها فروند پهپاد انهدامی به کردستان عراق خبر داد.

وزارت خارجه بریتانیا نیز شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای، نگرانی شدید خود را از حملات هوایی و زمینی نیروهای سپاه پاسداران به مناطق مرزی کردستان عراق اعلام کرد.

در بیانیه وزارت خارجه بریتانیا، حکومت ایران متهم شده است که با بمباران بی‌رویه شهر‌های کردنشین، به زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب زده و در جریان این حملات، شماری از غیرنظامیان را کشته است.

وزارت خارجه بریتانیا در بخش دیگری از بیانیه خود، حملات موشکی و پهپادی روزهای گذشته نیروهای سپاه پاسداران در کردستان عراق را نشانگر الگوی ثابت حکومت ایران برای بی‌‌ثباتی در منطقه معرفی کرد.

در پایان بیانیه روز چهارشنبه وزارت خارجه بریتانیا، آمده که دولت بریتانیا در محکومیت حملات سپاه پاسداران، در کنار دولت اقلیم کردستان می‌ایستد و به حمایت از حاکمیت و امنیت عراق، از جمله در مناطق اقلیم کردستان، ادامه خواهد داد.

در جریان حملات هوایی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق، تنها در روز چهارشنبه دست‌کم ۹ تن کشته شدند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲