سیزدهمین روز، ادامه ی اعتراضات دستکم در ۱۶ شهر

تظاهرات سراسری برای سیزدهمین روز و شب متوالی در ایران ادامه یافته است، علیرغم محدودیت های شدید اینترنتی، ویدئوهایی که در شبکه های اجتماعی منتشر می شود نشان گر ادامه ی اعتراضات در شهرهای مختلف است. امشب برای نخستین بار شهرهای تازه ای از جمله کازرون به اعتراضات سراسری پیوسته اند.

با وجود جو شدید سرکوب، قطع اینترنت و بازداشت‌های فله‌ای و علیرغم ادعای مقامات در پایان یافتن اعتراضات، در روز پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ تا کنون حداقل در شهرهای تهران، سنندج، کرمانشاه، مسجدسلیمان، بندرعباس، لاهیجان، مشهد، آبادان، اصفهان، قم، رشت، یزد، شیراز، بوکان، قیر و کازرون و آمل جوانان مبارز به خیابان‌ها آمدند.

در کرمانشاه انبوه مردم در خیابان ها حضور یافته اند و شعار می دهند، صدای تیراندازی به گوش می رسد.

در مشهد معترضین در هر نقطه ای از شهر که می توانند تجمع اعتراضی تشکیل می دهند. در یکی از این ویدئوها مردم در خیابان رژه می روند و شعار «می کشم، می کشم، هر آن که خواهرم کشت» را سر می دهند.

در سنندج اجتماعات اعتراضی با شعار «مرگ بر دیکتاتور» برگزار شده است. در یک ویدئو صدای شلیک مداوم گلوله به گوش می رسد.

در رشت تجمعات اعتراضی در سبزه میدان، گلسار، صابرین و فلکه گاز شکل گرفته و جمعیت بسیاری در این مکان‌ها دست به اعتراض زده اند. در ویدونوی دیگری در میدان قلی پور رشت شعار «زن، زندگی، آزادی» همراه با بوق ممتد اتوموبیل ها به گوش می رسد. گزارش شده در رشت ماموران سرکوب از اسلحه ی جنگی استفاده کرده اند.

در قم اعتراض با شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» با حضور تعداد زیادی برگزار شده است. یک ویدئوی دیگر در شهر قم، جوانان در حال سنگربندی خیابان دیده می شوند. در ویدئوی دیگری درگیری بین معترضان و نیروهای سرکوب، پرتاب سنگ از سوی مردم و شلیک گلوله از سوی ماموران گزارش شده است.

ویدئویی از شهر قیر و کازرون منتشر شده که برای نخستین بار خبر از اعتراض در این شهر می دهد و صدای تیراندازی در آن شنیده می شود.

در تهران در محله ی صادقیه ترافیک شدید و صدای بوق اتوموبیل ها به گوش می رسد. در چیذر و چند محله ی دیگر شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه ای» از پشت بام و پنجره های خانه ها به گوش می رسد. یک ویدئو امروز از خیابان هفده شهریور تهران منتشر شده که نشان می دهد واحدهای صنفی با تعطیل مغازه های خود به اعتصاب پیوسته اند.

در لاهیجان اتوموبیل ها در خیابان بوق می زنند و مسیر حرکت نیروهای سرکوب را سد کرده و مردم در خیابان ها هستند.

در قرچک در جنوب شرق تهران اعتراضات شدیدی روی داده و گفته می شود مردم فرمانداری را تسخیر کرده اند. در ویدئویی که منشر شده گزارشگر می گوید فرمانداری قرچک توسط مردم تسخیر شده است.

در کرمان تظاهرات و تیراندازی به سوی معترضان صورت گرفته است.

در یک ویدئوی ارسالی از آبادان صدای شدید تیراندازی در سطح شهر به گوش می رسد.

برگفته ای از سایت اخبار روز، ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲