اعتراضات سراسری؛ بازداشت ۶ دانشجو توسط نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف

طی روزهای اخیر، ۶ دانشجو در جریان اعتراضات سراسری در شهرهای تهران و مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

هویت این دانشجویان، “باوان لطفی، اهل مهاباد و دانشجوی کارشناسی نقاشی دانشگاه ارومیه، علی داعی ناصری، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات جوانان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، علی شوروزی، دانشجوی کارشناسی ریاضی دانشگاه تهران، مائده امیرسیافی، دانشجوی کارشناسی اقتصاد دانشگاه تهران، سارا نادری، دانشجوی اقتصاد دانشگاه تهران و حسن محمدپناه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه ایوانکی گرمسار” عنوان شده است.

بازداشت علی شوروزی، مائده امیرسیافی، سارا نادری و حسن محمدپناه در روز شنبه ۹ مهرماه، علی داعی ناصری، در روز یکشنبه ۳ مهرماه در تهران و باوان لطفی، روز سه شنبه ۲۹ شهریورماه، در مهاباد صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این گزارش، از اتهامات مطروحه علیه این دانشجویان اطلاعی در دست نیست.

اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و تا تاریخ اول مهرماه ۱۴۰۱ در دست کم ۸۵ شهر و ۱۸ دانشگاه از ۲۹ استان کشور گسترش یافت. این اعتراضات که کماکان ادامه دارد تاکنون به بازداشت صدها نفر و کشته و زخمی شدن دهها معترض از جمله کودکان منجر شده است.
رسانه های نزدیک به نهادهای امنیتی با متهم کردن متهمان به اعمال خشونت اعترافات اجباری تعدادی از بازداشت شدگان را منتشر کردند. همینطور حکومت ایران اینترنت را در سطح کشور در بخش خانگی و تلفن های همراه مختل کرد.

برای اطلاع بیشتر به گزارش جمع بندی اولیه خبرگزاری هرانا از مجموع وقایع هفت روز نخست اعتراضات مراجعه نمایید.
جهت مطالعه آخرین واکنش ها و شرح وقایع پیرامون اعتراضات، به این لینک مراجعه نمایید.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲ اکتبر ۲۰۲۲