خیابان همچنان در تسخیر

برای هجدهمین روز متوالی خیابان از آن معترضان بود، از آن دانش‌آموزان، دانشجویان، و دیگر شهروندان گرویده به جنبش «زن، زندگی، آزادی». هم‌زمان معلمان با اعتصاب از اعتراض‌ها حمایت کردند.

اعتراض‌های سراسری به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی هم‌چنان ادامه دارد. جنبش «زن، زندگی، آزادی» (ز.ز.آ) سه‌شنبه ۱۲ مهر وارد هجدهمین روز خود شد. این اعتراض‌ها که از همان ابتدا با اعتراض‌های پیشین تفاوت‌های چشم‌گیری داشت، هم‌چنان در حال گسترش است.

روز دوازدهم مهر دانشگاه‌ها، مدارس و خیابان‌ها صحنه اعتراض و تحصن و اعتصاب بود. دانش‌آموزان برای دومین روز متوالی خیابان‌ها تسخیر کردند و با برداشتن مقنعه به «حجاب اجباری» و قتل مهسا امینی اعتراض کردند؛ در حرکتی بسیار بدیع به حمایت از دانشجویان نیز پرداختند و خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند. در دانشگاه‌ها نیز اعتراض‌ها و تحصن‌ها به قوت خود ادامه داشت.

علاوه بر اعتراض‌های گسترده دانش‌آموزان و دانشجویان، معلمان نیز با طبق فراخوانی که از قبل اعلام کرده بودند، در مدارس دست به اعتصاب زدند.

سه‌شنبه شب نیز اعتراض‌ها در شهرهای مختلف از جمله شهرهای کردستان ادامه پیدا کرد. بازداشت دانشجویان و فعالان حوزه‌های مختلف نیز هم‌چنان ادامه داشت.

دانش‌آموزان خواستار آزادی دانشجویان شدند
روز دوازدهم مهر دانش‌آموزان در شهرهای کرج، تهران، شیراز، مشهد، شهریار، ملارد، مریوان، سنندج و سقز، شهر زادگاه مهسا امینی، بعد از تمام شدن مدارس با برداشتن مقتعه‌هایشان به خیابان آمدند و با شعارهایی چون «می‌کشم، می‌کشم، هرآنکه خواهرم کشت»، «زن، زندگی، آزادی»، «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» دست به اعتراض زدند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه دوم خود که فراخوان اعتصاب برای روز سه‌شنبه ۱۲ مهر بود و با شعار «تا آزادی، تا رهایی» آغاز می‌شد، از شجاعت دانش آموزان و شرکت گسترده آنان در «خیزش برابری، آزادی و رهایی» تقدیر کرد و خطاب به آنها نوشت:

«دانش آموزان عزیز، جوانان دهه هشتاد و نود، شجاعت شما ستودنی است. ما معلمان از شما درس “شجاعت، زندگی و آزاد‌گی” می‌آموزیم. شما به شجاعانه‌ترین زبان، در انظار جهانیان درس رهایی، برابری و آزادی را فریاد زدید؛ شما در حال مقاومت در برابر یکی از بی‌رحم‌ترین دستگاه‌های سرکوب تاریخ معاصر خاورمیانه هستید و این شجاعت مثال‌زدنی و الهام‌بخش در تاریخ این سرزمین و فراتر از آن در سطح منطقه ماندگار خواهد شد. و شما در حال نوشتن برگ‌های زرینی از تاریخ قرن بیست و یکم هستید.»

در سقز دانش‌آموزان دختر و پسر بعد از تمام شدن مدارس به خیابان آمدند و شعار «ژن، ژیان، ئازادی / زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

دانش‌آموزان دربرخی مدارس شعار «دانشجوی زندانی، آزاد باید گردد» سر دادند و با این شعار از دانشجویان و اعتراض‌های آنها حمایت کردند. این اقدام دانش‌آموزان نه تنها در شبکه‌های اجتماعی بسیار تحسین‌برانگیز شد، بلکه از ورود اعتراض‌ها در ایران به سطح بالاتری خبر می‌داد.

برای مثال در ویدئوی زیر دانش‌آموزان دختر با تجمع در حیاط مدرسه و نشستن روی زمین و کف زدن، درخواست آزادی دانشجویان زندانی را دارند.

تصویر زیر نیز نمونه دیگری از اعتراض روز گذشته دانش‌آموزان به قتل حکومتی مهسا امینی و حمایت آنها از دانشجویان، علی‌الخصوص دانشجویان دانشگاه شریف است که عصر دهم مهر مورد حمله نیروهای لباس شخصی و یگان ویژه قرار گرفتند. دانش‌آموزان به جای تابلوی عکس رهبر جمهوری اسلامی، تابلویی را که بر روی آن نوشته شده «زن، زندگی، آزادی» نصب کرده و بر روی ساعد دست‌هایشان نیز این شعار را بازنویسی کرده‌اند.

در یکی دیگر از مدارس تهران دانش‌آموزان دختر زمانی که یک فرد بسیجی قصد سخنرانی برای آنها را داشت، با شعار «بسیجی برو گمشو» مانع از سخنرانی او شدند.

از جمله دیگر شیوه‌های اعتراضی دانش‌آموزان در روز گذشته، علاوه بر بستن خیابان‌ها، سر دادن شعار، برداشتن روسری و سرودخوانی، آتش زدن و پاره کردن عکس‌های روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای رهبران پیشین و فعلی جمهوری اسلامی بود.

بر اساس ویدئویی که حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر منتشر کرد، دست‌کم در شهر کرج نیروهای امنیتی به دانش‌آموزان معترض حمله کردند و در این ویدئو دانش‌آموزان فرار می‌کنند و نیروهای امنیتی با موتور در تعقیب آنها هستند.

در ویدیوی زیر دانش‌آموزان دختر در حیاط مدرسه عکس‌های رهبر جمهوری اسلامی را به آتش کشیده‌اند و هم‌زمان شعار می‌دهند: «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله»

اعتراض دانش‌آموزان در خیایان‌های شهرهای مختلف روز گذشته با استقبال مردم هم روبه‌رو بود و شهروندان نه تنها از آنها حمایت می‌کردند، بلکه در مورادی همراه دانش‌آموزان می‌شدند. اعتراض دانش‌آموزان در دومین روز خود محدود به دانش‌آموزان دختر نبود بلکه دانش‌آموزان پسر نیز اگرچه محدودتر به این اعتراض‌ها پیوستند.

دانش آموزان دبیرستان پسرانه نمونه دولتی توحید در شیراز شعار می‌دادند: معلم با غیرت حمایت حمایت.

علاوه بر اعتراض‌های گسترده و بی‌سابقه در مدارس شهرهای مختلف ایران، دانشگاه‌ها نیز هم‌چنان به اعتراض و تحصن بود.

روز سه‌شنبه ۱۲ مهر دانشجویان در بیش از ۲۰ دانشگاه به صورت گسترده دست به اعتراض زدند، از جمله:

دانشگاه نوشیروانی بابل، انشگاه علوم پزشکی زنجان، دانشگاه آزاد نجف‌آباد، دانشگاه ارومیه، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه بهشتی، دانشگاه بیرجند، دانشکده‌ی زبان‌های خارجی دانشگاه تهران، دانشکده پرستاری بندرعباس، دانشگاه علوم پزشکی یزد، دانشگاه شهید رجایی تهران، دانشگاه قم، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه خوراسگان اصفهان، دانشکده مکانیک خواجه نصیر، دانشگاه الزهرا، دانشگاه امام رضا و دانشکده علوم پزشکی رشت.

دانشجویان دانشکده علوم پزشکی رشت با تحصن در حیاط این دانشکده ضمن همراهی با اعتراض‌های سراسری در ایران، نسبت به استفاده نیروهای امنیتی از وسایل امدادرسان مانند «آمبولانس» برای مقاصد غیر امدادرسانی مانند جابه‌جایی نیروهای نظامی یا انتقال افراد بازداشت شده به زندان اعتراض کردند و بر روی برگه‌هایی که در دست داشتند نوشته بودند: «آمبولانس وسیله‌ایست برای حمل بیمار»

آنها هم‌چنین خواستار آزادی دانشجویان زندانی شدند.

دانشجویان دانشکده مکانیک خواجه‌نصیر برای چندمین بار دست به تحصن گسترده‌ای زدند و بر اساس برخی گزارش‌ها زا سوی فعالان دانشجویی و روزنامه‌نگاران داخلی، نیروهای یگان ویژه دانشگاه را به محاصره خود در آورده بودند و بیم سرکوب خشونت‌باری که برای دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف اتفاق افتاد، وجود داشت.

در ویدئوی زیر دانشجویان دانشکده مکانیک خواجه‌نصیر شعار می‌دهند: ««ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»

ماندانا صادقی، روزنامه‌نگار اهل خوزستان نیز نوشته که «دیده‌ها حاکی از این است که تعداد زیادی از ماشین‌های پلیس و آمبولانس به سمت دانشگاه به سرعت در حال حرکت هستند.»

در دانشگاه علوم پزشکی یزد دانشجویان معترض بنری را که بر روی آن تبلیغ «حجاب اجباری» وجود داشت در حالی که شعار می‌دادند «نه روسری، نه توسری، آزادی و برابری» پاره کرده و پایین کشیدند. این اقدام دانشجویان دانشگاه یزد در شبکه‌های اجتماعی با استقابل بسیار زیادی روبه‌رو شد.

در دانشگاه الزهرا دانشجویان معترض با حراست دانشگاه درگیر شدند. در روزهای گذشته نیز حراست و نیروهای لباس شخصی دانشگاه‌ها در دانشگاه‌های تهران و شیراز نه تنها ورود و خروج دانشجویان را کنترل می‌کردند، بلکه با آنها درگیر شدند و به دانشجویان حمله کردند.

دانشجویان دانشگاه‌های بهشتی تهران و فردوسی مشهد نیز در اعتراض به جمهوری اسلامی و سرکوب نظامی دانشجویان دانشگاه شریف، در تجمع‌های اعتراضی خود شعارهای «بهشتی شریفه، دشمن ما بسیجه» و «رفراندوم، رفراندوم، اینه شعار مردم» را سر دادند.

دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد اعتراض‌ها را از دانشگاه به خیابان کشاندند و با بستن بلوار وکیل‌آباد مشهد شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

درگیری‌هایی نیز بین دانشجویان و بسیجی‌ها در برخی دانشگاه‌ها مانند دانشگاه قم و زمانی که دانشجویان در حال اعتراض بودند تعداد از نیروهای بسیجی، حراست و لباس شخصی آنها را محاصره کرده بودند.

بی‌خبری از وضعیت دانشجویانی که از آغاز اعتراض‌ها در شهری مختلف بازداشت شده بودند هم‌چنان ادامه دارد.

اعصاب معلمان
با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به اعتصاب، روز سه‌شنبه ۱۲ مهر به اعتراض‌ها رنگ و بویی دیگر داد. معلمان در برخی استان‌ها از جمله کردستان و فارس اعتصاب و تحصن کردند.

با توجه به فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان برای اعتصاب در حمایت از اعتراض‌های سراسری، دوشنبه شب ۱۱، مصطفی بابائی رئیس روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در بیانیه‌ای اعلام کرد «فردا (سه‌شنبه) همه مدارس کشور در همه مقاطع دایر است و دانش آموزان و معلمان هم در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد».

با وجود این، از صبح سه‌شنبه ۱۲ مهر، معلمان بره‌غم تهدید از سوی حراست، در مدارس کردستان و فارس اعلام اعتصاب کرده و در حالی که نوشته‌هایی در همبستگی با اعتراضات مردمی در دست داشتند در دفتر مدرسه متحصن شدند.

در شهرهای مریوان، سقز، دهگلان، سنندج و شیراز اعتصاب کردند.

معلمان دبیرستانی در منطقهٔ بیضا در استان فارس در مورد تهدید مدیر و حراست مدرسه را علنی کردند.

حسین اسدی جوزانی و حمیدرضا یزدانی دو دبیر دبیرستان چنین نوشته‌اند پس از آن که به فراخوان شورای صنفی فرهنگیان، «مبنی ‌بر همراهی و همبستگی قاطعانه با موج وسیع اعتراض‌ها و اعتصاب‌های عدالت‌خواهانه و حق‌طلبانهٔ مردمی» از رفتن به کلاس سر باز زده‌اند از سوی رئیس حراست ادارهٔ آموزش‌ و پرورش بیضا تهدید شده‌اند.

اعتصاب معلمان یک دبیرستان در شیراز

این دومین اعتصاب معلمان از آغاز اعتراض‌های سراسری به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی بود.

باید اشاره کرد که روز سه‌شنبه دوازدهم مهر ماه محل کار تعداد زیادی از کسبه و بازاریان در شهرهای کردستان که برای دومین بار از آغاز اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا و به دلیل بمباران مقرهای احزاب کُرد اعتصاب عمومی کرده بودند، پلمب شد. بازاریان قبل از اعتصاب از سوی نهادهای امنیتی پیام تهدیدآمیز دریاف کرده بودند.

تداوم اعتراض‌های سراسری در شهرهای مختلف
بر اساس گزارش‌های منتشر شده روز سه‌شنبه که هجدهمین روز اعتراض‌های سراسری به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی بود، اعتراض‌ها در شهرهای مختلف استان کردستان و دیگر شهرها از جمله تهران ادامه پیدا کرد.

اینترنت همراه اول روز گذشته تقریبا به صورت کامل قطع شده بود و اخبار اعتراض‌ها تا پاسی از شب منتشر شد. اما در نیمه‌های شب بر اساس ویدیوهایی که منتشر شد در شهرهای سقز، سنندج، دهگلان، تهران، کرج، بندرعباس و برخی شهرهای دیگر معترضان هم‌چنان به خایان آمدند و به اعتراض خود ادامه دادند.

از جمله اتفاق‌های نادر اعتراض‌های سراسری سه‌شنبه شب، حضور یگان زنان نیروهای یگان ویژه در تهران بود. ویدئوهایی استقرار یگان سرکوب‌گر زنان را در سطح شهر تهران ثبت کرده‌اند.

طبق ویدئوهای منتشر شده در طول روز سه‌شنبه ۱۲ مهر معترضان در تهران مقابل ایستگاه مترو در خیابان شریعتی تجمع کردند و شب نیز در حوالی متروی شریعتی تهران زنان بار دیگر روسری‌ها را از سر برداشتند و با شعار «زن، زندگی، آزادی» به اعتراض خود ادامه دادند.

در شهر رشت نیز گزارش حاکی قطعی کامل اینترنت همراه اول و ایرانسل بود، با وجود این مردم با خودروها در خیابان تجمع کرده و بوق می‌زدند. در یکی از ویدئوهایی که از رشت منتشر شده، صدای تیراندازی هم به گوش می‌رسد.

در خیایان ولی‌عصر تهران که طولانی‌ترین خیابان محوری پایتخت است اعتراض‌ها ادامه داشت و زنان وسط خیابان روسری‌هایش را از سر برداشتند و در هوا برافراشتند.

شهر سقز که در طول روز شاهد اعتراض گسترده دانش‌آموزان دختر بود، در طول شب نیز مردم معترض باز به خیابان آمدند و با روشن کردن آتش معابر را مسدود کردند.

روز گذشته گزارش‌ها از شهر سقز حاکی از به شدت امنیتی با حضور گسترده نیروهای امنیتی بود. نیروهای لباس شخصی به جوانان گیر داده و مانع تردد آنها در سطح شهر می‌شدند.

شهر سنندج نیز در طی هجده روز گذشته بی‌وقفه شاهد اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا امینی بود. بر اساس گزارش‌های رسیده به زمانه، نیروهای امنیتی در شب‌های گذشته با جست‌وجوی خانه به خانه اقدام به بازداشت تعداد زیادی از شهروندان، از جمله فعالان مدنی و زنان زدند.

تداوم بازداشت‌های گسترده
روز سه‌شنبه ۱۲ بازداشت فعالان حوزه‌های مختلف به قوت خود باقی بود. در راستای سرکوب جنبش اعتراضی زن، زندگی، آزادی و پایان دادن به اعتراض‌های سراسری، حکومت هم‌چنان در شهرهای مختلف به بازداشت توام با خشونت فعالان مشغول است.

روز گذشته گلاله وطن‌دوست، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد. او در سال‌های گذشته وکالت پرونده تعدادی از زندانیان سیاسی و زنان قربانی خشونت را بر عهده گرفته بود.

آرین اقبال، فعال حقوق دیجیتال و مدافع آزادی اینترنت و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

آتفه چهارمحالیان، شاعر و فعال حقوق کودک را نیز بازداشت شد انا از نحوه بازداشت شد.

سپیده سالاروند، پژوهشگر اجتماعی و فعال حقوق کودک نیز از جمله افرادی بود که شب دوشنبه، یازدهم مهر توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

باید اشاره کرد که روز گذشته حمایت‌های بین‌المللی از اعتراض‌های ایران هم‌چنان ادامه داشت و در همین راستا سندیکاهای کارگری فرانسه با صدور یک بیانیه مشترک با اعتراض‌های مردمی در ایران اعلام همبستگی کرد.

سندیکای کارگران نروژ نیز با صدور بیانیه‌ای سرکوب اعتراض‌های ایران را «وحشیانه» خواند و خواهان پایان دادن به خشونت شد.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۶ اکتبر ۲۰۲۲