روز نوزدهم؛ اعتراض‌ در شهرهای مختلف ایران

اعتراض‌ها در نوزدهمین روز خیزش سراسری مردم ایران از مدارس و دانشگاه‌ها آغاز و با تاریک شدن هوا، به خیابان‌ها کشیده شد. دانش‌آموزان در محیط مدارس و پس از آن در خیابان‌ها، کماکان به اعتراض خود ادامه می‌دهند و ویدیوهای بسیاری با این موضوع، میان مردم دست‌به‌دست می‌شود. در یکی از این ویدیوها که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، می‌بینیم نیروهای امنیتی دانش‌آموزان را ضرب‌و‌شتم می‌کنند.

مردم در شهرهای تهران، لاهیجان، اهواز، نورآباد ممسنی، قم، گوهردشت کرج، سنندج، اهواز، کرمانشاه، اصفهان، شیراز و زاهدان چهارشنبه شب هم تجمع اعتراضی برپا کردند. از طرفی ویدیوها و عکس‌های بسیاری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد دیوارنویسی و گرافیتی روی دیوارهای شهر روبه‌افزایش است و جوانان و هنرمندان خیابانی، با این کار اعتراض خود به جمهوری اسلامی را به نمایش می‌گذارند. در برخی مناطق، شهرداری‌ها و ادارات مختلف هر روز در حال رنگ کردن دیوارها و پاک کردن شعارهایند. 

شعله اعتراض‌ها در پایتخت ایران همچنان روشن است و ساکنان محله‌های مختلف به صورت پراکنده تجمع می‌کنند. تجریش، نارمک، شریعتی و اسلامشهر مناطقی‌‌اند که در روز نوزدهم بیشترین اعتراض‌ها در آن‌ها شکل گرفت. برخی جوانان هم در اتوبان همت، بنر «پلیس خادم ملت» را آتش زدند.  ایجاد ترافیک و بوق زدن مداوم هم در تهران همچنان ادامه دارد. 

در اسلامشهر، جمعی از مردم معترض تجمع کردند و بنرهای با تصاویر به یک بسیجی کشته‌شده در اعتراض‌ها را آتش زدند.

لاهیجان، چهارشنبه شب اعتراض پراکنده شهروندان این شهر را شاهد بود. معترضان در لاهیجان با ایجاد ترافیک و بوق زدن ممتد اعتراض ها را ادامه دادند. در ویدیویی که از شهر لاهیجان منتشر شد، چند دختر با برداشتن شال خود و حمل پلاکاردهایی، از خیزش سراسری مردم ایران حمایت کردند.

ویدیوهایی هم از حضور گسترده نیروهای امنیتی در اهواز منتشر شد. گفته می‌شود تجمع‌های پراکنده‌ای که در این شهر در حال شکل‌گیری بود، با دخالت نیروهای امنیتی منحل شد.

در اصفهان و شیراز، نیز ویدیوهایی از اعتراض‌های مردمی در خیابان‌ها به صورت پراکنده منتشر شد. ویدیویی از اصفهان سه زن را نشان می‌دهد که بنری با جمله «نفر بعدی یکی از ما است» را از یک پل هوایی در اصفهان آویزان می‌کنند و سپس شال‌هایشان را درمی‌آوردند و در هوا تکان می‌دهند.

از سوی دیگر، فعالان حقوق بشر از اهواز گزارش دادند که موج بازداشت‌های کور در این شهر ادامه دارد. به گفته آنان، «اين روزها در بعضى شهرها از جمله شوش، نيروهاى امنيتى برای جلوگيرى از هرگونه تجمع و ايجاد ترس و رعب بين شهروندان به بازداشت‌هاى خيابانى رو آورده‌اند».

دیده‌بان حقوق بشر، از نهادهای بین‌المللی مدافع حقوق بشر، نیز اعلام کرد که حکومت ایران «با شقاوت و با استفاده از نیروی نامتناسب و به شکل مرگبار، در حال سرکوب اعتراض‌های گسترده ضددولتی در سراسر ایران است». این سازمان در گزارش خود افزود که بر اساس ویدیوهای منتشرشده از تظاهرات و مصاحبه با شاهدان و یکی از نیروهای امنیتی، موارد متعدد استفاده غیرقانونی نیروهای امنیتی از شدت عمل مرگبار علیه معترضان در ۱۳ شهر را مستند کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر از کاربرد تفنگ ساچمه‌ای، تفنگ‌ جنگی و اسلحه کمری علیه معترضان به‌خصوص در تظاهرات مسالمت‌آمیز و پرجمعیت خبر داد و گفت که این برخورد تاکنون چند صد کشته و زخمی به جا گذاشته است.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۶ اکتبر ۲۰۲۲