درخواست فنلاند برای تحقیقات بین‌المللی در مورد مرگ مهسا امینی

وزیر خارجه فنلاند در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود بر خواست این کشور برای تحقیقات بین‌المللی در مورد مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد تأکید کرده است.

وزارت خارجه فنلاند شامگاه پنجشنبه در حساب توئیتری خود نوشت که پکا هاویستو در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، از استفاده نامناسب از زور علیه معترضان مسالمت‌جو در ایران ابزار نگرانی کرد و خواستار پاسخگویی و تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد مرگ مهسا امینی شد.

جمهوری اسلامی از زمان مرگ این زن ۲۲ ساله مدعی است که ماموران پلیس با او هیچ‌گونه بدرفتاری نداشته‌اند. این در حالی است که نیروی انتظامی هنوز اسناد کامل مربوط به بازداشت او، از جمله نسخه کامل فیلم‌های گرفته شده با دوربین‌های پلیس را علنی نکرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران در گفت‌وگوی با آقای هاویستو، وزیر خارجه جمهوری اسلامی معترضانی را که در اعتراض به مرگ مهسا امینی به خیابان‌ها آمدند «اغتشاشگران» توصیف کرده است.

حسین امیرعبداللهیان همچنین از واکنش اروپا به اعتراضات ایران انتقاد و ادعا کرد که این اعتراضات با «هدایت خارجی» صورت می‌گیرد.

درخواست ۲۰ سازمان حقوق بشری از بایدن برای مقابله با سرکوب معترضان در ایران
۲۰ سازمان حقوق بشری در یک نامه مشترکی از جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا خواستند با سرکوب معترضان در ایران از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی مقابله کند.

در این نامه که بخشی از آن در وبسایت هرانا منتشر شده، به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از معترضان و تجمع‌کنندگان در اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی در سراسر ایران به راه افتاده، اشاره شده است.

امضاکنندگان از آمریکا به عنوان «قدرت دموکراتیک پیشرو جهان» نام برده‌اند و نوشته‌اند: «مردم ایران در شرایط پیش رو به حمایت آمریکا و کل جامعه جهانی نیاز دارند.»

بنیاد عبدالرحمن برومند، ماده ۱۹، انجمن حقوق بشر مردم آذربایجان در ایران (اهرز)، کمپین فعالین بلوچ، سازمان حقوق بشر ایران، کمیته حمایت از خبرنگاران، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا)، اول حقوق بشر، بنیاد حقوق بشر، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، عدالت برای ایران، انجمن حقوق بشر کردستان – ژنو، سازمان حقوق بشر کُردپا، قلم آمریکا، پروژه دموکراسی خاورمیانه، مرکز حقوق بشر رائول والنبرگ، راسنک، بنیاد سیامک پورزند، متحد برای ایران و سازمان ملل و مردم بدون نمایندگی، امضاکنندگان این نامه هستند.

اعتراض یوتل‌ست به جمهوری اسلامی برای ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای
یوتل‌ست اعلام کرد به دلیل ارسال پارازیت به منظور ایجاد اختلال در شبکه‌های ماهواره‌ای، به مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراض کرده است.

شرکت یوتل‌ست که مقر آن در پاریس است، روز پنجشنبه اعلام کرد برای مخابره چند شبکه تلویزیونی و رادیویی دیجیتالی فارسی‌زبان که از خارج از ایران پخش می‌شود دچار اختلال شده است.

بر اساس اعلام این شرکت، جمهوری اسلامی از روز ۲۶ سپتامبر دو ماهواره یوتلست را مختل کرده است.

بیشتر در این باره:
اعتراض یوتل‌ست به جمهوری اسلامی برای ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای
بازتاب سخنان مادر نیکا در روزنامه گاردین
روزنامه گاردین در گزارشی در صفحه نخست خود، به «کشته شدن» نیکا شاکرمی٬ دختر معترض ۱۷ ساله‌٬ پرداخت. تیتر نخست گاردین با اشاره به ویدئوی اختصاصی رادیوفردا از سخنان مادر نیکا این نکته از سخنان او را برجسته کرده که گفته است: «نیروهای امنیتی دخترم را کشتند.»

به گفته اعضای خانواده نیکا شاکرمی، او روز ۲۹ شهریور در اعتراضات تهران در بلوار کشاورز حضور داشت و پس از آن ناپدید شد.

این دختر نوجوان در آخرین تماس تلفنی که با دوستی داشته خبر داده است که ماموران در تعقیب او هستند.

به گفته آتش شاکرمی، خاله نیکا، پس از حدود ده روز بی‌اطلاعی از وضعیت این دختر، پیکر بی‌جان او روز شنبه، ۹ مهر، تحویل خانواده‌اش داده شد.

قوه قضاییه می‌گوید یک قربانی نوجوان دیگر اعتراضات نیز از پشت‌بام سقوط کرده است
رئیس‌کل دادگستری استان البرز مدعی شد، سارینا اسماعیل‌زاده، که پیش از این عفو بین‌الملل نام او را به عنوان یکی از کشته‌شدگان اعتراضات مهرماه اعلام کرده بود، از پشت‌بام همسایه به پایین پریده و خودکشی کرده است.

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه بامداد جمعه به نقل از حسین فاضلی هریکندی مدعی شد: «جسد دختر جوانی حدود ۱۶ ساله در محل ورودی پارکینگ پشتی ساختمان همسایه منزل مادربزرگ متوفی در عظیمه کرج قرار داشت.» در این گزارش ادعا شده است که گزارش «سقوط از ارتفاع» دوم مهرماه دریافت شده و «علت فوت ضربه، شکستگی و خونریزی ناشی از سقوط از ارتفاع بوده است.»

یک روز پیش از این صدا و سیمای جمهوری اسلامی با پخش اعترافات اجباری خانواده شاکرمی این ادعا را مطرح کرد که نیکا شاکرمی، ۱۷ ساله نیز بر اثر سقوط از پشت‌بام جان باخته است. مادر نیکا شاکرمی این ادعا را رد کرده و به رادیو فردا گفته است که دخترش را کشتند و او را برای اعتراف اجباری تهدید می‌کنند.

کریم انصاری‌فرد، بازیکن تیم اومانیا قبرس و تیم ملی فوتبال ایران، پنجشنبه ۱۴ مهرماه در جریان بازی اومانیا قبرس برابر منچستریونایتد، توانسته گل اول این مسابقه را به ثمر برساند. اما او پس از این گل که می‌تواند «مهمترین گل باشگاهی‌اش» باشد، ابراز خوشحالی نکرد و دستان خود را بالا برد.

طی هفته‌های اخیر و به دنبال جان‌باختن مهسا(ژینا) امینی و سرکوب اعتراضات٬ فوتبالیست‌های ایرانی به نشانه حمایت از این اعتراضات پس زدن گل از شادی کردن خودداری می‌کنند و دستان خود را بالا می‌برند.

رسانه‌های ایران می‌گویند، اگرچه پیش از این علی پروین در بازی دوستانه توانسته بود دروازه منچستریونایتد را با پیراهن پرسپولیس باز کند، اما کریم انصاری‌فرد اولین بازیکنی ایرانی است که در یک بازی رسمی به منچستریونایتد گل زده است.

«۸۰ درصد بازداشت شدگان» در استان همدان زیر ۲۵ سال بودند
فرمانده سپاه انصارالحسین استان همدان روز پنجشنبه گفته است که ۷۰۰ نفر در جریان اعتراضات اخیر در این استان دستگیر شدند که ۸۰ درصد آنها افراد زیر ۲۵ سال بودند.

مظاهر مجیدی در ادامه تصریح کرده است بسیاری از افراد بازداشت شده « با ارزش‌ها و اندیشه‌های انقلاب اسلامی به خوبی آشنا نبودند و ناآگاه بودند که مورد سوءاستفاده دشمن قرار گرفتند.»

همدان و دیگر شهرهای استان همدان به دنبال جانباختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، شاهد برگزاری تجمع و تظاهرات اعتراضی بودند.

تجمع شماری از ایرانیان در آلانیا، ترکیه، در حمایت از اعتراضات مردم ایران؛ روز پنجشنبه

نورپردازی شعار «زن، زندگی، آزادی» بر ساختمان شهرداری تل آویو
نمای بیرونی ساختمان شهرداری تل آویو برای نمایش همبستگی با معترضان ایرانی با شعار «زن، زندگی، آزادی» نورپردازی شد.

حساب رسمی دولت اسرائیل در توئیتر که توسط وزارت خارجه این کشور اداره می‌شود، شامگاه پنج‌شنبه با انتشار ویدئویی از این اقدام نمادین نوشت: «تل آویو امشب: زن، زندگی، آزادی. مردم اسرائیل حامی ایرانیان دلیری هستند که برای آزادی می‌جنگند».

همزمان رون حولدای، شهردار تل آویو، هم در توئیتی مشابه با معترضان در ایران ابراز همبستگی کرد و نوشت: «تل آویو-یافا حامی زنان و دخترانی است که شجاعانه برای حقوق اولیه خود در سراسر ایران دست به تظاهرات زده‌اند. ما در کنار کسانی هستیم که برای دستیابی به آزادی علیه رژیم‌های سرکوبگر نبرد می‌کنند.»

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ اکتبر ۲۰۲۲