اعتصاب در دانشگاه‌ها و اعتراض در خیابان‌ها

به دنبال فراخوان‌ گروه‌های مختلف برای تجمعات خیابانی، اعتراض‌های خیابانی در روز شنبه ۱۶ مهر در چندین شهر کشور ادامه یافت. بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معترضان در تهران، اراک، سنندج، کرج، رفسنجان، تبریز، شیراز، کرمان، اصفهان، مشهد، رشت، شاهین‌شهر در استان اصفهان به خیابان‌ها آمدند.

در شهرهای کردنشین ایران از جمله در سقز، مهاباد، سنندج، دیواندره و بوکان بازاریان محل‌های کسب و کار خودرا بسته و دست به اعتصاب زده‌اند.

  • افزایش تجمعات در محله‌های مختلف پایتخت
    گزارش‌های دریافتی از تهران نشان می‌دهد که در محله‌های مختلف پایتخت تجمعات پراکنده اعتراضی در حال برگزاری است و معترضان شعارهایی علیه حکومت سر می‌دهند.
    محله‌هایی که از آنها تجمعات اعتراضی گزارش شده، عمدتا به نیمه جنوبی تهران، خیابان‌های انقلاب و آزادی، محله هفت حوض در شرق مربوط است.
    بر‌اساس گزارش‌ها در برخی از خیابان‌های تهران هم رانندگان بوق اتومبیل خود را به نشانه اعترض به طور ممتد به صدا در می‌آورند.
  • شعار علیه مجتبی خامنه‌ای در تهران: «مجتبی، بمیری رهبری رو نبینی»
    در ویدئویی جدید که توسط «وحید آنلاین» منتشر شده، معترضان شعار می‌دهند: «مجتبی، بمیری رهبری رو نبینی»
    در توضیح ویدئو آمده که این تصاویر متعلق به اعتراض‌های امشب در «حوالی خیابان هاشمی تهران» است.
  • استاندار تهران: زیرساخت‌های موجود دستگاه‌های امنیتی جوابگو نیست
    استاندار تهران با اعلام اینکه برخی از نیروهای پلیس در طول اعتراضات سراسری مردمی در هفته‌های گذشته تا چند روز به منزل نرفته‌اند، گفته است: «زیرساخت‌های موجود در مجموعه دستگاه‌های امنیتی جوابگو نیست و کمبودهایی وجود دارد.»
    به گزارش خبرگزاری مهر، در نشست محسن منصوری، استاندار تهران با فرمانده انتظامی غرب استان تهران آخرین وضعیت امنیتی و شرایط کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
    استاندار تهران در این جلسه به‌طور خاص به غرب استان اشاره کرده و گفته است: «غرب استان تهران با جمعیت حدود ۴ میلیون نفر و ترکیبی از اقوام و استان‌های مختلف کشور، بافت خاصی دارد.»
  • هک اخبار صدا وسیما
    شامگاه شنبه، بخش خبری ساعت ۲۱ صدا و سیما برای لحظانی از سوی گروه هکری “عدالت علی” هک شد.
    در این چند ثانیه تصویر رهبر جمهوری اسلامی با عبارت “خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو” در کنار تصاویری از کشته‌شدگان اعتراضات ایران به نمایش درآمد.
    گروه عدالت علی در پیامی با اشاره به هک صدا و سیما و نمایش تصاویر کشته‌شدگان نوشت: «بپاخیزید و در خیابان‌ها به ما بپیوندید. تا نابودی نظام فاسد به عملیات خود ادامه می‌دهیم.»
  • اعتراض در بازار تهران
    گزارش‌ها از تهران حاکی است که بازار اصلی پایتخت در جنوب شهر، صحنه اعتراض شهروندان و اعتصاب برخی از کسبه است. در روزهای اخیر فعالان سیاسی و اجتماعی از بازاریان تهران خواسته‌اند که با تعطیلی مغازه‌های خود از معترضان حمایت کنند.

تهران، ناآرام‌ترین شهر کشور
تهران روز شنبه ناآرام‌ترین روز خود را گذراند. علاوه بر دانشگاه‌ها، نقاط مرکزی تهران به‌خصوص ناصرخسرو، مناطقی مانند تهران پارس، نارمک، تجریش< خیابان فروسی شاهد تجمع جوان‌ها و شعاری ضد حکومتی بود.
ویدیوهایی درشبکه های اجتماعی منتشر شده که نشان می دهد معترضان خیابان فردوسی در تهران را بسته و در حال دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی هستند. گزارش ها همچنین از حضور گسترده نیروهای نظامی در میدان فردوسی تهران خبر می دهد.
خیابان ناصر خسرو و بازار تهران شاهد حضور پرشمار معترضان بود. بعد از آتش زدن کانکس انتظامی، ماموران اقدام به تیراندازی کردند.

نازی‌آباد تهران – شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱

قتل یک زن جوان در مشهد
ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و گفته می‌شود مربوط به شهر مشهد و حوالی پارک ملت است. در این ویدیو دیده می‌شود که زنی روی زمین افتاده و دیگران به کمک او می‌آیند.
در ویدیویی دیگر که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده دیده می شود که چندین نیروی ضد شورش و لباس شخصی به زنی که به نظر می‌رسد در ماه‌های آخر بارداری است حمله می‌کنند. ‌مردی هم همراه زن است که تلاش می‌کند از زن در مقابل ماموران محافظت کند و خطاب به ماموران می‌گوید «آقا خانمم است، باردار است.»‌ محل این ویدیو مشخص نیست اما با عنوان امروز ۱۶ مهرماه منتشر شده است. ‌
صدای رهگذران هم شنیده می‌شود که «نکن برادر من این چه کاری است که می‌کنید». ‌در مقابل صدای ماموران می‌آید که «حرف نزن»‌. در نهایت تلاش زن و مرد برای رهایی به جایی نمی‌رسد و در ویدیو دیده می‌شود که آنها را باخشونت به خودروی امنیتی می‌برند.

داریوش علیزاده روز شنبه در سنندج پشت فرمان پراید خود هدف نیروهای امنیتی قرار گرفت و کشته شد

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: توطئه و فتنه بزرگی علیه انقلاب اسلامی رقم زدند
سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران درباره اعتراضات جاری گفته است «دشمنان به واسطه یک بهانه کوچک، توطئه و فتنه بزرگی را علیه انقلاب اسلامی رقم زدند.»
باقری در جمع گروهی از نظامیان در محل ستاد کل نیروهای مسلح گفته «دشمنان با ابهام‌افکنی و دروغ‌پردازی در بستر فضای مجازی، عده‌ای از جوانان و نوجوانان کشور را فریب دادند و این افراد فریب‌خورده ممکن است مسیر آشوبگری را با تهییج عناصر مزدور ادامه دهند.»
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران گفت «مسئولیت و مأموریت فرماندهی انتظامی کل کشور با همکاری سپاه و بسیج این است که با دقت کامل و با رعایت تمامی موازین، امنیت و آرامش کامل را به کشور بازگردانند تا کشور در سایه امنیت مسیر رشد و تعالی خود را طی کند.»

گزارش خبرگزاری دولتی «ایرنا» از اعتراضات در تهران و چند شهر در روز شنبه ۱۶ مهر

ایرنا نوشت: امروز ده‌ها نقطه از شهر تهران شاهد شیوه‌ای مشابه در تخریب و آشوب توسط عوامل میدانی و سازماندهی شده ضد انقلاب بود به نحوی که در نقاطی که به نظر می‌رسد از پیش تعیین‌ شده باشد، تیم‌های ۵ تا ۱۰ نفره با تخریب و آتش زدن اموال عمومی به ویژه سطل‌های زباله منطقه را دچار هرج و مرج و با ایجاد بار ترافیکی عبور و مرور عموم مردم را با اخلال مواجه کنند.

بر اساس این گزارش، در این نقاط تیم‌های آشوب، ضمن سر دادن شعارهای ساختارشکنانه[مرگ بر خامنه‌ای / مرگ بر دیکتاتور / توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه]، ایجاد مانع برای کسب‌وکار مغازه‌داران و تجار بازار و تحریک جوانان و دانشجویان برای پیوستن به آنها و تحرکات سوء، اقدام به درگیری با پلیس و تخریب اموال عمومی کردند.

از جمله مناطقی که امروز ( شنبه ۱۶ مهرماه) شاهد اجرای این شیوه از سوی عوامل آشوب بود می‌توان به محدوده شهرک غرب، مترو شریف، لاله‌زار، خیابان ملت، خیابان انقلاب و چند نقطه دیگر اشاره کرد که با مداخله نیروهای پلیس تجمعات آشوب پراکنده شد.

در محدوده مترو شریف و خیابان حبیب‌الله، تجمع‌کنندگان با به آتش کشیدن چند سطل زباله و کشاندن آنها در مسیر سواره‌رو برای دقایقی این خیابان را مسدود کردند که با حضور نیروهای پلیس و شلیک گاز اشک‌آور، جمعیت ۳۰ تا ۴۰ نفره آنها پراکنده شد.

در خیابان ملت تهران که محدوده بازار فروشندگان لوازم یدکی خودرو محسوب می‌شود، جمعی حدودا ۲۰۰ نفره اقدام به سر دادن شعار و همچنین آتش زدن سطل‌های زباله کردند که منجر به ایجاد بار ترافیکی در این محدوده و همچنین تعطیلی واحدهای صنفی از بیم تخریب و آسیب شد.

بازار تهران در محدوده ناصرخسرو نیز وضعیت مشابهی داشت، آنجا که یک هسته مرکزی از آشوبگران با به آتش کشیدن چند سطل زباله در این منطقه به دنبال ایجاد فضای رعب و وحشت و ناامنی برای به تعطیلی کشاندن واحدهای صنفی بودند. اغتشاشگران در محدوده بازار همچنین اقدام به آتش زدن یک کیوسک نیروی انتظامی کردند که پس از حضور یگان‌های ویژه پلیس متفرق شدند.

شهرک غرب دیگر نقطه‌ای از تهران بود که امروز شاهد برگزاری تجمع پراکنده جمعی حدودا ۷۰ نفره در بولوار فرحزادی بود که با کشف حجاب تعدادی از افراد حاضر در تجمع و همچنین سر دادن شعار همراه بود.

این شیوه از ایجاد آشوب و ناامنی در برخی دیگر از شهرهای کشور نیز اجرا شد.

در برخی شهرهای استان کردستان از جمله بوکان و سقز، تجمعات عناصر آشوبگر و انجام اقدامات تخریبی به ویژه مسدود کردن معابر و آتش زدن اموال عمومی، منجر به توقف فعالیت کسبه و بازاریان در شهرهای سقز‌ و بوکان‌ شد و برخی مغازه‌داران برای مصون ماندن از تعرضات عناصر آشوبگر، اقدام به بستن مغازه‌هایشان کردند.

در میدان آزادی سنندج مرکز استان کردستان و چهارراه شریعتی و میدان آزادی اصفهان تجمعات پراکنده گروهی صورت گرفت و ۱۰۰ نفر در رجایی‌شهر کرج اقدام به تجمع، شعاردهی و انسداد مسیرهای مواصلاتی کردند که در نتیجه اقدامات آنها آسیب‌هایی به اموال عمومی و خودروهای عبوری کردند.

اقدامات عناصر وابسته به ضد انقلاب منحصر به تجمعات و شعاردهی نبود و در تحرکاتی ضد امنیتی در شهرستان سلماس با پرتاب کوکتل مولوتف به مسجد جامع شهر تعرض کردند و در اقداماتی مشابه، حملاتی با کوکتل مولوتف به یک حوزه بسیج در تهران، مخابرات خاورشهر تهران، دفتر امام جمعه شهرستان بهمئی و یک حوزه علمیه در گرگان شد.

دانشگاه‌های پایتخت و برخی شهرها نیز امروز شاهد برپایی تجمعات دانشجویی بود به نحوی نزدیک به دو ساعت پس از حضور رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه الزهرا، برخی دانشجویان در محوطه بیرونی دانشگاه تجمع و شعارهایی اعتراضی سر دادند و ۱۵۰ نفر نیز در دانشگاه امیرکبیر، ۱۰۰ نفر دانشکده فنی دانشگاه تهران، ۳۰ نفر در دانشگاه شریف، ۳۰ نفر در دانشگاه علامه و ۳۵ نفر در دانشگاه آزاد علوم پزشکی در منطقه زرگنده تجمع و شعاردهی کردند.

اعتصاب و تظاهرات در دانشگاه‌ها

هم‌زمان اعتصاب دانشجویان در بیش از ۳۰ دانشگاه و دانشکده و مرکز علمی کشور ادامه دارد. در دانشگاه‌های الزهرا، تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، دانشگاه آزاد در مجمع پیامبر اعظم در تهران، تجمعاتی برقرار بوده و دانشجویان در شهرهای زنجان، مشهد، شیراز، قزوین، دامغان، کرمانشاه، دست به اعتراض و سردادن شعار زده‌اند.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی: دانشجویان در دانشگاه تهران شعار ساختارشکنانه سر دادند
باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به تلویزیون حکومتی ایران در گزارشی از اتفاقات امروز دانشگاه تهران نوشت: «تجمعات از مقابل درب اصلی دانشگاه تهران آغاز شد و مدتی بعد نیز تا درب دانشکده ادبیات کشیده شد».
در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان تائید کرده «گروهی از دانشجویان ضمن تجمع در داخل دانشگاه، شعارهای ساختارشکنانه سر دادند. بخش دیگری از دانشجویان در پاسخ به شعارهای هنجارشکنانه «حیدر حیدر» سر دادند، «ما لشکر امامیم آماده قیامیم» از جمله دیگر شعارهای دانشجویان بود».
در ادامه این گزارش آمده «این تجمعات از مقابل درب اصلی دانشگاه آغاز شد و تا درب دانشکده ادبیات کشیده شد. حراست دانشگاه برای عدم ورود عناصر خرابکار خارجی به داخل دانشگاه، درب‌های جانبی بغیر از درب شانزده آذر را بست».
خبرگزاری نزدیک به صدا و سیمای ایران مدعی شده با «با هوشیاری دانشجویان بسیجی» از درگیری جلوگیری شده است.
همچننین گفته شده هم‌اکنون اعتراضات داخل دانشگاه به درب خیابان قدس کشیده شده و «صدای بوق ممتد از خیابان انقلاب مشرف به دانشگاه تهران به گوش می‌رسد. نیروهای ویژه به طور کامل در منطقه مستقر هستند در برابر هرگونه اغتشاش مقابله کنند».

دانشگاه الزهرا صدای غرا و خاموش ناشدنی زن، زندگی، آزادی است!
بیانیه دانشجویان دانشگاه الزهرا

بسم رب القادر المقتدر
إِنَّ النّاسَ إِذا رَأَوُا الظّالِمَ فَلَمْ يَأْخُذوا عَلى يَدَيْهِ أَوْشكَ أَنْ يَعُمَّهُمُ اللّه ُبِعِقابٍ مِنْهُ؛
مردم آنگاه كه ظالم را ببينند و او را باز ندارند، انتظار مى‌رود كه خداوند همه را به عذاب خود گرفتار سازد.
[پیامبر اکرم(ص)/نهج الفصاحه، ح ۸۳۳]
در روزگاری که صدای دروغ و ریا و تزویر بانگی بلند برای فریب دوباره‌ی این ملت و ادامه‌ی کابوس تکراری جنایت‌های تمام نشدنی جانیانی است که برای شهوت سیری ناپذیر جوان‌کشی، نخبه‌کشی و نابود کردن نهال‌های امید این آب و خاک اساطیری به دنبال طعمه و قربانی می‌گردند، ما دختران آزاده‌ی الزهرا، برگزاری جشن آغاز سال تحصیلی با حضور شخص ریاست جمهوری را در حالی‌که هم‌کلاسی‌های عزیزمان بی هیچ خبر موثق و پیگیری از جانب دانشگاه علیرغم مطالبه برحق دانشجویان همچنان روزها و شب‌های سیاهی را در بند و بی‌خبری می‌گذرانند، شدیدا محکوم کرده و آن را عملی غیرانسانی و غیراخلاقی به شمار می‌آوریم.
سید ابراهیم رئیسی امروز مهمان دانشگاهی بوده است که دبیر سابق مجمع اسلامی آن برخلاف مطالبه‌گری سراسری دانشجویان همچنان در بند ۲۰۹ اوین محبوس است و از دانشجوی دیگر آن [فاطمه رشیدی ابرغانی] هیچگونه اخبار موثقی در دسترس نیست و هنوز زخم‌های مانده بر دل دانشجویان از رفتار شنیع صورت گرفته با دانشجوی معترض سپیده رشنو التیام نیافته است!
حال چگونه میتوانیم در زمانی که شریف ترین و اصیل‌ترین فرزندان این آب و خاک روزهایی که می‌توانستند وقف پیشرفت و رشد کشور عزیز خود کنند را در زندان می‌گذرانند، ادامه‌ی کلاس‌های خود را از سر گرفته و بی‌تفاوت به وضعیت نامعلوم مائده‌ دلبری‌ها، فاطمه رشیدی ابرغانی ها، فاجعه‌ی دانشگاه شریف و تبریز و سرکوب سراسری دانشجویان کشور راه زندگی عادی خود را در پیش بگیریم؟
با صدای بلند هشدار می‌دهیم که زندگی برای هیچ یک از دانشجویان آزاد ‌و‌ شریف ایرانی دیگر همانند قبل نخواهد بود و علیرغم تمامی سرکوب ها، تحقیرها و توبیخ‌های بی‌اساس صورت گرفته دانشجو بیدارتر خواهد شد و در راه احقاق حقوق پایمال شده‌اش استوارتر!
بدین وسیله اعلام می‌گردد که دانشجویان الزهرا هرگز برای جشن امروز و مهمانان آن فرش قرمزی تدارک ندیده و اعتراضات نسبت به وضعیت جاریو پرقوت‌تر از روزهای پیش در جریان بوده و همچنان اعلام می‌داریم که موضع ما دانشجویان الزهرا در دفاع از حقوق خود و عزیزان در بندمان ادامه‌ی تحصن‌ها و تجمع‌های اعتراضی و اعتصابی دانشجویی است.

الزهرا را با شعار زن فرهیخته، جامعه‌ی بالنده فراموش کنید.
الزهرا صدای غرا و خاموش ناشدنی زن، زندگی، آزادی است!
۱۶ مهرماه ۱۴۰۱
جمعی از دانشجویان دانشگاه الزهرا

  • دانشجویان معترض در دانشگاه امیرکبیر: «نیکای ما رو بردن، جنازه شو آوردن»
    گزارش‌های دریافتی از دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک) تهران حاکی از آن است دانشجویان معترض امروز شعارهای ضدحکومتی سر داده‌اند.
    در یکی از اعتراضات در این دانشگاه دانشجویان شعار می‌دهند «نیکای ما رو بردن، جنازه شو آوردن».
    نیکا شاکرمی دختر ۱۷ ساله ای بود که روز ۲۹ شهریور در اعتراضات در بلوار کشاورز تهران مفقود شده و ماموران جمهوری اسلامی ایران ۱۰ روز بعد برای به خاک سپرده جنازه او خانواده اش را مطلع کردند.
  • دانشجویان دانشگاه الزهرا: رئیسی برو گمشو
    براساس خبری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، امروز شنبه ۱۶ مهر، ابراهیم رئیسی به دانشگاه الزهرا رفته و دانشجویان یکصدا شعار دادند رئیسی برو گمشو. هم‌چنین دانشجويان با تجمع و شعار مرگ بر ستمگر چه شاه باشه چه رهبر انزجار خود را از خامنه‌ای اعلام كردند.
    ضیا نبوی در توییتر نوشت: رییسی امروز توی دانشگاه الزهراء این بیت حافظ رو خوند و انگار با خودش حرف می‌زد:
    “ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
    عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری”

اطلاعیه شوراهای صنفی دانشجویان کشور

بنا به اخبار رسیده، دانشجویان دانشگاه‌های مختلفی از سراسر کشور اعلام داشتند همچنان در هفته‌ی پیشِ رو، در اعتراض به سرکوب و خشونت فراگیر علیه مردم و اعتراضات مردمی، هتاکی به ساحت دانشگاه و تهدید و بازداشت پرتعداد دانشجویان، به اعتصاب و تحریم کلاس‌ها ادامه می‌دهند.

اسامی دانشگاه‌های اعتصاب‌کننده به شرح زیر است:

۱. دانشگاه محقق اردبیلی
۲. دانشگاه امام رضا مشهد
۳. دانشگاه تبریز
۴. دانشگاه تهران( دانشکدگان فنی، زبان و ادبیات خارجی، هنرهای زیبا، علوم اجتماعی)
۵. دانشگاه یزد
۶. دانشگاه علوم پزشکی زنجان
۷. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
۸. دانشگاه صنعتی اصفهان
۹. دانشگاه شیراز
۱۰‌. دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۱۱. دانشگاه شهید بهشتی
۱۲. دانشگاه علم و فرهنگ
۱۳. دانشگاه تربیت مدرس
۱۴. دانشگاه معماری و هنر پارس
۱۵. دانشگاه خوارزمی
۱۶‌‌. دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک
۱۷. دانشگاه علامه طباطبایی( دانشکده‌های اقتصاد، علوم اجتماعی، ادبیات)
۱۸. دانشگاه خواجه نصیر
۱۹. دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه
۲۰. دانشگاه الزهرا
۲۱. دانشگاه اراک
۲۲. دانشگاه آزاد کرج
۲۳. دانشگاه آزاد تهران جنوب
۲۴. دانشگاه فردوسی مشهد
۲۵. دانشگاه هنر اصفهان
۲۶. دانشگاه صنعتی سجاد
۲۷. دانشگاه بوعلی‌سینا همدان
۲۸. دانشگاه هنراسلامی تبریز
۲۹. دانشگاه باهنر کرمان
۳۰. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
۳۱. دانشگاه خیام مشهد
۳۲. دانشکده دندانپزشکی دانشگاه اراک
۳۳. دانشگاه شریف( دانشکده‌های کامپیوتر، برق، فیزیک، مواد، مکانیک، عمران و صنایع)
۳۴. دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
۳۵. دانشگاه علوم پزشکی ایران
۳۶. دانشگاه هنر تهران

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۹ اکتبر ۲۰۲۲