کارگران پتروشیمی بوشهر با شعار «مرگ بر دیکتاتور» به اعتصابات پیوستند

انجمن صنفی کارگران ساختمانی سقز به اعتصابات سراسری پیوستند. این درحالی است که منبع خبری هه‌نگاو روز دوشنبه گفت نیروهای امنیتی به منازل شهروندان در سقز هجوم برده و به تخریب اموال و ربودن شهروندان مبادرت کرده‌اند. همزمان اینترنت این شهر نیز کاملاً قطع شده است.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه گزارش داد که «مشکل خروج از کشور» چهره‌های فرهنگی و ورزشی نظیر علی دایی و همایون شجریان برطرف شده و گذرنامه آنها به خودشان تحویل داده شده است.

برادر علی دایی روز یکشنبه تأیید کرده بود که گذرنامه این مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران از سوی نهادهای امنیتی ایران ضبط شده‌است.

همزمان ایلنا گزارش داد که گذرنامه شجریان و سحر دولتشاهی، بازیگر و شریک زندگی این خواننده، هنگام ورود آن‌ها به ایران ضبط شده است.

اظهارات اخیر دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر برای سختگیری بیشتر در زمینه اعمال حجاب اجباری در ایران انتقاد برخی کاربران اصولگرای توئیتر را نیز برانگیخت.

محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف، ضمن درخواست برای جریمه کردن «چند میلیون راننده تاکسی‌ اینترنتی» در صورت سوار کردن زنان «بی‌حجاب»، گفته است سه میلیون نفری را که به گفته او برای مقابله با «بی‌حجابی» ابراز تمایل کرده‌اند، باید ساماندهی کرد.

اما چند کاربر اصولگرا، هاشمی گلپایگانی را به دلیل این اظهاراتش در شرایط اعتراضات کنونی، «نفوذی» خواندند.
محمد حسین پویانفر یکی از این کاربران نوشت: «نفوذی شاخ و دُم دارد آیا؟»

محمود رضوی نیز این اظهارات هاشمی گلپایگانی را «تحریک‌آمیز و بی‌مورد» خواند و از دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی خواست که با او «به سرعت و شدت» برخورد کنند.

مجتبی امینی، تهیه‌کننده اصولگرا، نیز نوشت در این اظهارات دبیر ستاد امر به معروف «پروژه تولید نفرت و دوقطبی‌سازی مشهود است» و «رد پای خرابکاری و نفوذ دیده می‌شود».

اعتراضات کنونی در ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد.

بر اساس ویدئویی که تاریخ دقیق آن مشخص نیست، دانشجویان معترض دانشگاه الزهرا به یکی از کلاس‌هایی که با حضور دیگر دانشجویان تشکیل شده بود رفتند، در را باز کردند و شعار «دانشجوها غرق خون استادامون خفه‌خون» سر دادند.

گزارش‌های شهروندان از ادامه اعتراضات در سقز در شامگاه یکشنبه حکایت دارد.

در گزارش ارسالی دیده می‌شود که مردم معترض سقز هم‌زمان با دیگر شهرهای استان کردستان و کرمانشاه و دیگر استان‌های غرب ایران، تا پاسی از شب در خیابان‌ها حضور داشتند. در برخی ویدئوها نیز صدای شلیک گلوله و تیراندازی شنیده می‌شود.

اعتصاب و اعتراض در پتروشیمی بوشهر
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ کارکنان پتروشیمی در منطقه عسلویه استان بوشهر اعتصاب خود را آغاز کردند.

دست‌کم یک هزار کارگر سایت ۲ پتروشیمی‌های بوشهر و دماوند و هنگام در عسلویه روز دوشنبه اعتصاب و تجمع کردند.

بر اساس گزارش‌های رسیده به رادیو فردا، کارگران اعتصابی شعارهای مختلف اعتراضی سر دادند؛ از جمله «مرگ بر دیکتاتور».

بر اساس این گزارش، کارگران چند شرکت دیگر، از جمله مخازن سبز در نزدیکی بوشهر نیز به اعتصاب و تجمع پیوسته‌اند. از سوی دیگر، نیروهای امنیتی در منطقه مستقر شده و جاده‌های ورودی به آن را مسدود کرده‌اند.

بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکه‌‍‌های اجتماعی نیز، کارگران شاغل در پتروشیمی بوشهر که در منطقه عسلویه قرار دارد، در ساعات اولیه صبح دوشنبه تجمع و جاده را مسدود کرده‌اند.

کارکنان پتروشیمی بوشهر در عسلویه شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» سر دادند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز نوشته است که «پیشتر در اطلاعیه خود هشدار و اخطار داده بودیم که کارگران آگاه و جسور نفت در قبال سرکوب و کشتار مردم ساکت و منفعل نخواهد بود و همگام و همصدا با مردم دست به اعتراض خواهند زد. از همین‌جا خطاب به باقی همکاران خود اعم از پیمانی؛ قراردادی و رسمی در تمام پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، در همه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها، در سکوهای نفتی و همین‌طور همکاران حفاری اعلام می‌کنیم که اکنون زمان آن رسیده تا به‌طور گسترده دست به اعتراض زده و خود را آماده اعتصابات این آغاز راه است و ما همقدم و همراه با مردم سراسر کشور هر روز به اعتراضات خود ادامه خواهیم داد.»

تظاهرات دوباره ایرانیان در وین
هم‌زمان با تجمعات اعتراضی گسترده در روز شنبه ۱۶ مهر در بسیاری شهرهای ایران، حدود پنج هزار ایرانی مقیم وین، پایتخت اتریش، نیز بار دیگر تظاهرات کردند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

درخواست تظاهرکنندگان برگزاری تجمع در برابر سفارت تهران در وین بود، اما به‌گفته برگزارکنندگان تجمع، پلیس وین اجازه تجمع در برابر سفارتخانه را نداد و این تظاهرات در نزدیکی این محل برگزار شد.

در این گزارش اختصاصی که برای رادیو فردا ارسال شده، تظاهرکنندگان علاوه بر شعار «زن، زندگی، آزادی»، شعارهایی هم با مضمون این‌که «آخوندها باید بروند» سر دادند.

پایین‌کشیدن پرچم جمهوری اسلامی از سفارت تهران در لندن
گروهی از معترضان ایرانی در لندن در ادامه تجمع اعتراضی خود در غروب یکشنبه به سفارت جمهوری اسلامی در لندن حمله کردند، تابلوی سفارت را تخریب و پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند و پرچم ایران با نشان شیروخورشید را جایگزین آن کردند.

کاردار سفارت ایران در لندن نیز با تأیید این خبر گفت معترضان «خسارت‌هایی را به تابلو و شیشه‌های سفارت وارد کردند».

خبرگزاری دولتی ایرنا هم به‌نقل از پلیس لندن نوشت: «حدود ساعت ۱۸:۳۰ یکشنبه ۹ اکتبر، گروهی به سفارت ایران نزدیک شدند. دو مرد به بالکن بالای درب ورودی رفتند، پرچم را برداشتند و یک پرچم جایگزین نصب کردند. این درحالی است که دیگران تلاش می‌کردند به جلوی ساختمان آسیب بزنند.»

حساب توئیتری «+۱۵۰۰ تصویر» که اخبار اعتراضات سراسری را منتشر می‌کند، امروز ویدئویی را با این شرح منتشر کرد: «نیکا شاکرمی چند ساعت پیش از آن‌که به‌دست نیروهای جمهوری اسلامی کشته شود، وسط خیابان روبه‌روی ماموران ایستاده و درحالی‌که همراه با اطرافیانش مرگ بر دیکتاتور می‌گوید، روسری‌اش را آتش می‌زند.»

این در حالی است که جمهوری اسلامی در روزهای گذشته تلاش گسترده‌ای انجام داد تا بگوید نیکا شاکرمی «جزو معترضان نبوده و با پرت‌کردن خود از پشت‌بام خودکشی کرده است».

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۰ اکتبر ۲۰۲۲