اعتراضات سراسری و ورزشکارانی که از مرز تهدیدهای امنیتی عبور کردند

در چهارمین هفته اعتراضات سراسری به قتل «مهسا امینی» و سرکوب گسترده مردم از سوی نیروهای امنیتی، ورزشکاران بیشتری به جمع معترضین پیوسته‌اند. برخی از قهرمانان و مدال‌آوران رشته‌های کشتی و وزنه‌برداری، طی دو روز اخیر در صفحات اجتماعی خود، با تندترین عبارت‌ها، به سرکوب مردم اعتراض کردند و نوید روزهای روشن در آینده را دادند.

همزمان، گزارش‌هایی مبنی بر افزایش فشار از سوی وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی به ورزشکاران به گوش می‌رسد.

یکی از منابع خبری «ایران‌وایر» در کمیته ملی المپیک نیز گفته است که «محمود خسروی‌وفا» رییس کنونی کمیته ملی المپیک و بادیگارد سابق آیت‌الله «علی خامنه‌ای»، به حراست وزارت ورزش و جوانان و مدیریت صندوق قهرمانان و پیشکسوتان ورزشی دستور داده است، فعالیت‌های رسانه‌ای و مجازی ورزشکاران یا پیشکوست‌های ورزشی که از این صندوق حقوق ماهیانه یا کمک هزینه‌ دریافت می‌کنند رصد شود.

همچنین حراست‌های فدراسیون‌های ورزشی موظف به تهیه فهرستی از تمامی واکنش‌های ورزشکاران به اعتراضات سراسری، برای کمیته ملی المپیک شده‌اند.


از فشار وزارت ورزش و کمیته المپیک به ورزشکاران چه می‌دانیم؟
۸شهریور، «حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی، در حاشیه مراسم افتتاحیه سومین دوره المپیاد برتر ورزش کشور، به خبرنگاران گفت: «خب فوت مهسا امینی خبری ناراحت کننده بود. اما در مورد فوت او اطلاع‌رسانی درستی نشد و به همین دلیل، ورزشکاران واکنش‌های غلطی داشتند. قطعا اگر ورزشکاران اطلاعات درست‌تری داشته باشند، رفتار بهتری نشان می‌دادند.»

یک هفته پیش از این اما حمید سجادی، براساس گزارش‌های منتشر شده، فدراسیون‌ها را موظف کرده بود که ورزشکاران خود را از هرگونه فعالیت اجتماعی علیه نظام جمهوری اسلامی منع کنند. ارسال پیامک و تماس‌هایی از طرف مدیران حراست وزارت ورزش و جوانان با برخی از ورزشکاران، از جمله ملایم‌ترین رفتارهای این وزارتخانه بود.

اگرچه رفتار امنیتی وزارت ورزش و جوانان، به واسطه وابستگی‌اش به دولت جمهوری اسلامی قابل پیش‌بینی بود، اما طبق منشور المپیک و همین‌طور اساسنامه کمیته ملی المپیک، «محمود خسروی‌وفا» و مدیران عالی کمیته المپیک ایران، حق اعمال فشار، تهدید و محروم‌سازی ورزشکاران از حقوق‌شان را ندارند.

بند سوم ماده پانزدهم اساسنامه کمیته ملی المپیک ایران، که بر اساس منشور المپیک بازنویسی شده است می‌گوید: «از وظایف و اختیارات کمیته ملی المپیک، مقابله و عدم پذیرش هرگونه فشار سیاسی، حقوقی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی و تبعیض جنسیتی، و نیز هرگونه درخواست و اعمال نفوذ اشخاص حقیقی و حقوقی، سازمان‌‌ها و گروه‌‌های سیاسی، دولتی و غیردولتی، که در تعارض با قوانین بین‌المللی ورزش و مفاد منشور المپیک قرار داشته باشد خواهد بود؛ تحت هر شرایطی، کمیته باید استقلال خود را حفظ نماید.»

با این حال کمیته ملی المپیک، برخی از ورزشکاران المپیکی ایران را تهدید کرده است که در صورت هرگونه همراه شدن با موج اعتراضات، این کمیته اجازه اعزام این ورزشکاران به رقابت‌های انتخابی، یا نهایی المپیک را نخواهد داد.

برخی از ورزشکاران مانند «مجتبی عابدینی» از پرافتخارترین شمشیربازهای تاریخ ایران، میان یک دوره دیگر حضور در المپیک و صحبت آزادانه، دومین گزینه را انتخاب و رسما از تیم ملی شمشیربازی ایران کناره‌گیری کرد.

چه کسانی از مرز تهدیدهای امنیتی عبور کردند؟
قطعا نخستین فدراسیونی که بیشترین تمهیدات امنیتی را برای کنترل رفتار ورزشکاران زیرمجموعه‌اش از روز نخست اعتراضات سراسری آغاز کرد، فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی بود.

سازمان لیگ حرفه‌ای فوتبال ایران، روز ۱۰مهر، بیانیه‌ای بدون امضا از سوی مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال ایران منتشر کرد که در آن، اعتراضات مردمی را «اقدام هنجارشکنانه معدود افرادی که در مسیر اهداف دشمنان قسم خورده تفکر پوچ ایران سربلند استوار را در ذهن می پرورانند» توصیف کرده بود.

دستور«محمدرضا ساکت» مدیرعامل سپاهان و عضو هیات رییسه فدراسیون، به بازیکنان این باشگاه برای جلوگیری از هرگونه همراهی با موج اعتراضات مردمی، اخراج «عارف غلامی» مدافع استقلال از سوی سردار «مصطفی آجرلو» به دلیل حمایت از معترضین، برخورد امنیتی با بازیکنان تیم‌های باشگاهی و دستگیری برخی از آن‌ها، خلاصه‌ای از اقداماتی بود که فدراسیون فوتبال با مدیریت «مهدی تاج» انجام داد.

هرچند که به نظر می‌رسد برخی از بازیکنان تیم ایران، از جمله کاپیتان‌های این تیم، نیازی به دستورالعمل‌های ریاست فدراسیون فوتبال برای پرهیز از واکنش به سرکوب مردم ایران نداشتند.

سایر مدیران فدراسیون‌های ورزشی به حد هیات رییسه فدراسیون فوتبال، برای مهار اعتراضات ورزشکاران علنا وارد گود نشدند.

«علی‌رضا دبیر»، رییس فدراسیون کشتی ایران، پشت پرده برنامه‌هایش را پیش برد. او و حراست فدراسیون کشتی در تماس با مربیان و کشتی‌گیران، به آن‌ها اطلاع داده که هرگونه همراهی با معترضین، به معنای از دست دادن تیم‌های ملی کشتی ایران خواهد بود.

همزمان اما، موجی از همراهی کشتی‌گیران، وزنه بردارها و برخی از ورزشکاران ایرانی برای همراه شدن با اعتراضات آغاز شد.

«علی‌رضا گودرزی»، «آسو یاری»، «محمد طلایی»، «مصطفی حسین‌خانی» از کشتی، «کوروش باقری» سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری و «کیانوش رستمی» از وزنه‌برداری، «رضا عزیزی» از کاراته، «محسن بابا صفری» و «سجاد استکی» هندبال، «عادل غلامی»، «امیرحسین اسفندیار» و «امین اسماعیل‌نژاد» از والیبال، «مهسا کمالی» ملی‌پوش فوتسال و «فرزاد ذوالقدر» تکواندو، روز گذشته نسبت در صفحات اجتماعی خود در قبال اتفاقات اخیر واکنش نشان دادند.

خاص‌ترین واکنش ورزشکاران کدام بود؟
میان واکنش‌ها، آن‌چه «روزبه سینکی» دروازه‌بان تیم پارس جنوبی جم انجام داده است، با سایر ورزشکاران کنونی ایران تفاوت‌هایی ویژه دارد.

روزبه سینکی دروازه‌بان پارس جنوبی جم، در دیدار تیمش مقابل خلیج فارس ماهشهر، روی بازوبند کاپیتانی خود نام مهسا، حدیث و نیکا، سه دختری که توسط نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی به قتل رسیده‌اند را نوشت. او همچنین تصویر بازوبند خود را در صفحات اجتماعی‌اش با شعر «نوید آزادی» از «هوشنگ ابتهاج» منتشر کرد.

او بامداد روز چهارشنبه در اینستاگرام خود نوشت: «داشتم به خود می‌گفتم یک نمونه بارز از شخصیتت بگو. چند خصوصیت اخلاقی به ذهنم آمد که بارزترینش متعصب بودن به رفقایم و کسانی که برایم عزیز هستند بود. از بچگی هرجا دوستانم دعوا می‌کردند من هم وسط دعوا بودم. خوشحالم بعد از این همه سال، اصالتم را حفظ کردم.»

او برای آن‌که منظورش را بهتر برساند، از پرچم ایران و کبوتر سفید در زیر متن خود استفاده کرد و هشتگ‌های «مهسا امینی»، «نیکا شاکرمی» و «حدیث نجفی» را بار دیگر به کار برد.

روزبه سینکی در حالی چنین متنی را نوشته است، که در روزهای گذشته تماس‌هایی از سوی نهادهای امنیتی داشته است.

برگرفته از سایت ایران وایر، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲