توافق اتحادیه اروپا بر سر تحریم مقام‌های ایران به‌دلیل «سرکوب» اعتراض‌ها به مرگ مهسا امینی

دیپلمات‌های اروپایی روز چهارشنبه ۲۰ مهر از توافق کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم مقام‌های جمهوری اسلامی به‌دلیل «سرکوب بی‌رحمانه» اعتراضات به مرگ مهسا امینی خبر دادند. متن رسمی تحریم‌ها قرار است دوشنبه هفته آینده در جلسه وزیران خارجه کشورهای عضو تصویب شود.

بر اساس اظهارات چهار دیپلمات اروپایی، توافق در مورد چارچوب و جزئیات موارد تحریمی انجام گرفته است و پس از به تصویب رسیدن در نشست آینده وزیران خارجه کشورهای عضو، این تحریم‌ها رسمیت خواهد یافت.

تا لحظه تنظیم این گزارش، هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد جزییات این تحریم‌ها منتشر نشده است.

اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا، پیش از اعلام این خبر گفته بود: «زمان آن فرا رسیده است که مسئولان سرکوب زنان در ایران مجازات شوند. این سرکوب خشونت‌بار و تکان‌دهنده نباید بدون پاسخ بماند».

دولت‌های آمریکا، بریتانیا و کانادا در روزهای گذشته به صورت جداگانه، «پلیس امنیت اخلاقی» نیروی انتظامی موسوم به «گشت ارشاد» و تعدادی از مقام‌ها و واحدهای انتظامی و امنیتی حکومت ایران را تحریم کرده بودند.

مهسا (ژینا) امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز که همراه با خانواده‌اش برای دیدار با خویشاوندان خود، به تهران سفر کرده بود، پس از بازداشت از سوی ماموران گشت ارشاد و انتقال به بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی در خیابان وزرای تهران، دچار مرگ مغزی شد.

رسانه‌های ایران روز ۲۵ شهریور خبر جان‌باختن او را اعلام کردند. از آن زمان تاکنون، شهرهای مختلف ایران صحنه اعتراضات مردمی بوده است.

این در حالی است که نهادهای حکومتی در ایران اتهام دست داشتن در مرگ این جوان را رد کرده و ادعا می‌کنند که خانم امینی به‌دلیل سوابق بیماری زمینه‌ای درگذشته است.

دولت کانادا هفته گذشته ورود بیش از ۱۰ هزار فرمانده و افسر سپاه پاسداران را که در نهادهای انتظامی و امنیتی ایران و سرکوب معترضان نقش مهمی دارند، ممنوع کرد.

پارلمان اروپا نیز هفته گذشته با تصویب قطعنامه‌ای از اعضای اتحادیه اروپا خواست که فرماندهان و مقامات نهادهای انتظامی و امنیتی ایران از جمله افراد مرتبط با گشت ارشاد را تحریم کرده، ورود آن‌ها به اروپا را ممنوع و دارایی آن‌ها را مسدود کند.

آخرین مورد از تحریم ایران از سوی اتحادیه اروپا به‌دلیل نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ تصویب شده بود.

این اتحادیه در سال ۲۰۱۲ نیز فروش هرگونه وسیله‌ای که حکومت ایران بتواند از آن برای سرکوب معترضان و یا کنترل وسایل ارتباطی الکترونیک استفاده کند، ممنوع کرده بود.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه حکومت ایران در مقطع پیچیده‌ای در دستور کار قرار گرفته است چون این اتحادیه در مذاکرات مربوط به احیای برجام نقش هماهنگ‌کننده و رابط بین تهران و واشینگتن را ایفا می‌کند.

جوزپ بورل، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، یک ماه پیش اعلام کرده بود که مذاکرات احیای برجام در وضعیت بن‌بست قرار دارد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۳ اکتبر ۲۰۲۲