عفو بین‌الملل: نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تاکنون دست‌کم بیست‌وسه کودک را کشته‌‌اند

سازمان عفو بین‌الملل، با انتشار بیانیه‌ای «کشتار کودکان توسط حکومت» را در ایران، مورد توجه قرار داده‌است.

این بیانیه تصریح می‌کند که در جریان آن‌ چه «خیزش مداوم مردمی علیه نظام» نام گرفته، رژیم یورشی همه‌جانبه را علیه کودکان معترض که در جست‌وجوی آینده‌ای «بدون سرکوب سیاسی و نابرابری» به خیابان آمده‌اند، به‌کار گرفته‌ است.

به‌گزارش عفو بین‌الملل از آغاز «اعتراضات مردمی» در بیست‌وپنجم شهریور ۱۴۰۱ نیروهای امنیتی ایران با برخورداری از «مصونیتی مطلق» دست‌کم بیست‌وسه کودک را کشته و شماری بسیار را مجروح کرده‌اند.

این بیانیه می‌گوید که کشتار مردم، با این هدف انجام گرفته که «روحیه مقاومت جوانان کشور» در هم شکسته‌ شود.

سازمان عفو بین‌الملل، باور دارد که رژیم می‌خواهد از این طریق، به هر بهایی سیطره آهنین خود را بر مسند قدرت حفظ کند.

این سازمان اشاره می‌کند که «خیزش مردمی در ایران» در پی خشم از مرگ مهسا (ژینا) امینی ۲۲ ساله در بازداشت پلیس روی داده‌ است.

در این بیانیه تصریح شده که سه روز پس از بازداشت خودسرانه مهسا توسط «پلیس امنیت اخلاقی» که به‌دلیل رعایت نکردن قوانین تبعیض‌آمیز حجاب رخ داد و به جان‌ باختن او انجامید، خشم مردم برانگیخته شده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل نوشته است که اعتراضات کانونی در ایران به‌ سرعت گسترده شده و با پیوند به «نارضایتی‌های گسترده‌ از نظام سیاسی» تبدیل به این مطالبه شده که «نظام جمهوری اسلامی» پایان یابد.

عفو بین‌الملل، همچنین متذکر شده که شاخص تظاهرات اخیر، «افزایش مشهود مشارکت دانش‌آموزان و دانشجویان» است.

به‌گفته این سازمان، عزمی جسورانه‌ برای سرپیچی از دستورات تشکیلات مذهبی حاکم بر ایران، نزد جوانان وجود دارد.

در این بیانیه، نظام حاکم‌ بر ایران «سال‌خورده، بازخواست‌ناشدنی و مغروق در تبعیض» توصیف شده و گفته‌ شده‌ است که سرپیچی‌کنندگان از قوانین نظام، برای گذر دادن ایران به‌سمت «حکومتی که به برابری و حقوق بشر احترام می‌گذارد» تلاش می‌کنند.

در نخستین سندی که به این بیانیه ضمیمه شده، اسامی و مشخصات ۲۳ کودک که در نتیجه استفاده غیرقانونی قوای امنیتی از قدرت، طی ۱۰ روز کشته شده‌اند، ثبت شده‌است.

این کودکان قربانی شامل بیست پسر بین یازده تا هفده ساله و سه دختر از شانزده تا هفده ساله هستند.

سازمان عفو بین‌الملل بر این باور است که تعداد واقعی کودکان کشته‌شده توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران، بیش از این شمار است و حکومت همچنان به کشتار ادامه می‌دهد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۲