در دبیرستان دخترانه شاهد اردبیل چه گذشت؟

مقاومت دانش‌آموزان در برابر رفتن به مراسم اجرای سرود «سلام فرمانده»، به حمله نیروهای لباس شخصی به دختران دانش‌آموزان «دبیرستان دخترانه شاهد – شهید رانی نظام» اردبیل منجر شد. شماری از دانش‌آموزان مجروج شدند و خبرهایی درباره جان باختن یکی از دختران به دنبال این حمله منتشر شده است.

بر اساس روایت اولیای یکی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه شاهد اردبیل که برای ایران‌اینترنشنال ارسال شده، دانش‌آموزان این مدرسه روز چهارشنبه ۲۰ مهر بر خلاف میل خود برای شرکت در یک راهپیمایی حکومتی برده شدند اما معلمان و دانش‌آموزان، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

بر اساس این گزارش،‌ ضرب و جرح دانش‌آموزان مدرسه شاهد در اردبیل برای وادار کردن آن‌ها به اجرای اجباری سرود حکومتی «سلام فرمانده» بوده است.

بر اساس اخباری که به دست ایران‌اینترنشنال رسیده، علاوه بر جان‌ باختن یکی از دانش‌آموزان که برخی منابع محلی نام او را «آیتک» اعلام کرده‌اند، یکی دیگر از آنان نیز همچنان به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری است.

در ساعت‌های گذشته و با شکل گرفتن موجی از واکنش‌های عمومی نسبت به خبر جان باختن یک دانش‌آموز در حمله نیروهای امنیتی به دبیرستان شاهد، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز از پیگیری و بررسی موضوع کشته شدن این نوجوان خبر داد.

این شورا با تاکید بر اینکه تمام خبرهای مرتبط با حمله نیروهای امنیتی به این مدرسه «صحت کامل دارد»، این اتفاق را در ادامه روند تعرض نیروهای امنیتی به مدارس مختلف در سطح کشور در هفته‌‌های گذشته توصیف کرد.

در بخش دیگری از اطلاعیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان اعلام شده است: «این تعرض‌های غیرقانونی مرحله جدیدی از سیاست‌های سرکوب‌گرانه حاکمیت علیه مدرسه، دانش‌آموزان و معلمان است. این شورا از حاکمیت می‌خواهد که به این رفتارهای سرکوبگرانه پایان دهد و صدای دانش‌آموزان و مردم را بشنود.»

گزارش‌ حمله به دبیرستان شاهد اردبیل و جان باختن یک دانش‌آموز در کنار خبرها درباره حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به مدارس، شلیک گاز اشک‌آور در دبستان و بازداشت دانش‌آموزان معترض در حالی منتشر شده است که علی خامنه‌ای در سخنرانی روز جمعه ۲۲ مهر خود در جمع شرکت‌کنندگان در کنفرانس «وحدت اسلامی» گفت: «در زمان خود ما داعش به مدرسه‌ بچه‌ها هم رحم نمی‌کنند. مدرسه دخترانه، مدرسه‌ پسرانه منفجر می‌کنند. خانواده‌ها را داغدار فرزندان‌شان می‌کنند.»

او همچنین گفت دشمنان جمهوری اسلامی از نفوذ سرود «سلام فرمانده» در میان «ده‌ها میلیون جوان در سراسر منطقه و جهان» ناراحت بودند و به همین دلیل دنبال «ایجاد اغتشاش در اول مهر» رفتند.

شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران پیش از این خبر داده بود که در جریان حمله لباس‌ شخصی‌ها به دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه در اردبیل، یک دانش‌آموز بر اثر خون‌ریزی داخلی در بیمارستان فاطمی جان باخته است اما بعدتر با حذف خبر کشته‌شدن یکی از دانش‌آموزان، در کانال‌های ارتباطی خود اعلام کرد که در رابطه با این ماجرا، در حال پیگیری و بررسی صحت و سقم این خبر است.

این شورا اعلام کرد: «لازم است تاکید شود که تمام دیگر خبرهای مرتبط با حمله‌ی نیروهای امنیتی به این مدرسه صحت کامل دارد اما شورا به دلیل وجود منابع خبری مختلف هنوز نتوانسته است خبر مرگ این دانش‌آموز را تایید یا رد کند.»

در مقابل اما مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری اردبیل و مدیر کل آموزش و پرورش این استان خبر کشته شدن این دختر دانش‌آموز را تکذیب کردند.

مدیر کل آموزش و پرورش گفت که دانش‌آموزان پس از راهپیمایی حکومتی در روز چهارشنبه ۲۰ مهر، با «آرامش» به مدرسه خود بازگشتند.

تلاش برای سرکوب اعتراضات و برخورد‌های خشونت‌آمیز با دانش‌آموزان در حالی ادامه دارد که سازمان عفو بین‌الملل در تازه‌ترین گزارش خود درباره سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، نام ۲۳ کودک کشته شده را منتشر و اعلام کرد که «بهای معافیت سیستماتیک» مقام‌های جمهوری اسلامی از مجازات، «با جان انسان‌ها از جمله کودکان» پرداخت می‌شود.

بر اساس این گزارش، ۲۰ پسر بین ۱۱ تا ۱۷ سال و سه دختر ۱۶ تا ۱۷ ساله در این اعتراضات کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که بیشتر این کودکان بر اثر شلیک گلوله و چهار نفر از آنان بر اثر ضرب و جرح مهلک کشته شده‌اند.

بر اساس این آمار، ۱۰ کودک در استان سیستان و بلوچستان، پنج کودک در تهران، چهار کودک در آذربایجان غربی و در هر یک از استان‌های البرز، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد و زنجان، یک کودک کشته شده‌اند.

هبا مرایف، مدیر منطقه‌ای عفو بین‌الملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا، بار دیگر خواستار برگزاری جلسه فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل و صدور قطعنامه برای ایجاد یک مکانیسم مستقل بین‌المللی برای پاسخگویی مقامات جمهوری اسلامی شد.

او گفت که بهای «معافیت سیستماتیک» ناقضان حقوق بشر در ایران از مجازات «با جان انسان‌ها از جمله کودکان» پرداخت می‌شود.

از سوی دیگر، با اوج‌گیری خیزش سراسری مردم ایران و خستگی و کمبود نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی، تصاویری از کودکان و نوجوانانی در لباس ضد شورش بسیج و سپاه پاسداران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که خشم بسیاری از کاربران را برانگیخت.

در روزهای گذشته بیش از ۵۰۰ نفر از اعضا و هواداران «جمعیت امام علی» در بیانیه‌ای گفتند جمهوری اسلامی شماری از کودکان فقیر را با دادن «چند کیسه آذوقه»، برای سرکوب اعتراضات به کار گرفته است.

انجمن حمایت از حقوق کودکان هم با صدور بیانیه‌ای به‌کارگیری کودکان برای سرکوب اعتراضات خیابانی و همچنین قتل و بازداشت کودکان و نوجوانان را در جریان خیزش سراسری ایران، محکوم کرد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲