مأموران امنیتی تا کنون دست‌کم ۲۴۰ معترض را کشته‌اند

پایگاه حقوق بشری «هرانا» اعلام کرد، در جریان اعتراضات سراسری در ایران، از ۲۶ شهریور تا ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱، ۲۴۰ معترض از جمله ۳۲ کودک به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

پایگاه حقوق بشری «هرانا» بر مبنای اطلاعات دریافتی خود، آخرین آمار کشته‌شدگان اعتراضات جاری را از ۲۶ شهریورماه تا ۲۳ مهرماه، «۲۴۰ معترض» اعلام کرده است. در بین کشته‌شدگان ۳۲ کودک نیز دیده می‌شوند که به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

«هرانا» روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه و جمعه ۲۲ مهر شمار کشته شدگان اعتراضات ایران را به ترتیب ۲۰۱ و سپس ۲۳۳ نفر اعلام کرده بود که این امر نشان می‌دهد، آمار کشته‌شدگان روز به روز افزایش می‌یابد و حکومت همچنان به کشتار معترضان دست می‌زند.

طبق گزارش‌های پیشین این پایگاه خبری حقوق بشری، بیشترین کشته‌ها در استان سیستان و بلوچستان و در جریان سرکوب گسترده‌ در «جمعه خونین» (۸ مهر ۱۴۰۱) بوده است.

خبرگزاری دولتی «ایرنا» روز سه‌شنبه با انتشار گزارشی آمار کشته‌شدگان نیروهای سرکوبگر بسیج و ماموران نیروی انتظامی را از ابتدای جریان اعتراضات سراسری تا روز شنبه ۱۶ مهرماه، ۲۴ نفر و تعداد زخمی‌شدگان را حدود ۲۰۰۰ نفر اعلام کرد.

این در حالیست که آمار رسمی معترضان جانباخته، مجروح و یا بازداشت شده در اعتراضات سراسری اعلام نشده است. وبسایت «هرانا» در گزارش خود بازداشت‌شدگان را حدود ۷ هزار و ۷۹۲ نفر تخمین زده که هویت ۷۳۸ نفر آنان شناسایی شده. ۱۷۵ نفر از بازداشتی‌ها دانشجو هستند.

بر اساس گزارش «هرانا»، تا کنون ۴۵۳ تجمع شهری و دانشگاهی تا ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ برگزار شده است. ۱۱۱ شهر ایران به اعتراض برخاسته‌اند و ۷۳ دانشگاه نیز مرکز اعتراض و تجمع دانشجویان بوده‌اند.

با توجه به اینکه کودک‌کشی در کارنامه جنایات جمهوری اسلامی پیشینه دارد در اعتراضات سراسری کنونی نیز کودکان و نوجوانان از وحشیگری ماموران نیروی انتظامی در امان نمانده و اکنون سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده که دست‌کم ۲۳ کودک طی روزهای اخیر جان خود را از دست داده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۲۱ مهر با اعلام این خبر در بیانیه‌ای، عزم مرگبار حکومت ایران برای سرکوب اعتراضات مردم را محکوم کرده و خواستار نشستی فوری شورای حقوق بشر سازمان ملل در رابطه با ایران شده است.

بر اساس آنچه در این بیانیه آمده در فاصله ۲۹ شهریور تا هشتم مهرماه ۱۴۰۱ دست‌کم ۲۳ کودک در جریان اعتراضات گسترده در ایران کشته شده‌اند. کودکان قربانی ۲۰ پسر ۱۱ تا ۱۷ساله هستند و سه دختر که دو تن از آنها ۱۶ ساله‌اند.

به گفته سازمان عفو بین‌الملل این کودکان با شلیک از فاصله نزدیک و یا با ضرب و جرح نیروهای امنیتی جان باخته‌اند. ۱۰ تن از آنان در سرکوب «جمعه خونین» در زاهدان کشته شده‌اند که به آنها از ناحیه قلب، سر یا دیگر ارگان‌های حیاتی شلیک شده است.

این سازمان با انتقاد از مصونیت فراگیر مقامات رژیم ایران در برابر جنایات سیستماتیک و نقض حقوق بشر، گفته است که آنها مکررا همه درخواست‌ها را برای توقف استفاده غیرقانونی از زور نادیده گرفته‌اند.

بر اساس آنچه در بیانیه آمده سازمان عفو بین‌الملل خواستار پیگرد مسئولان قتل‌های غیرقانونی، ناپدید شدن اجباری، شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها با معترضان شده و گفته است بهای معافیت سیستماتیک مقام‌های ایران به بهای جان انسان‌ها از جمله کودکان تمام می‌شود.

این سازمان همچنین از کشورهای عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده برای رسیدگی به سرکوب وحشیانه‌ای که در ایران در جریان است فورا یک جلسه ویژه برگزار کرده و قطعنامه‌ای برای ایجاد یک مکانیسم مستقل بین‌المللی جهت تحقیق و پاسخگویی درباره جنایات رژیم در ایران اتخاذ کنند.

کشته شدن دست‌کم ۱۴۴ نفر در فاصله ۲۸ شهریور تا ۱۱ مهر آمار توسط سازمان عفو بین‌الملل مستند شده و اعلام کرده که ۱۶ درصد از آنان کودکان هستند هرچند که رقم واقعی کشته‌شدگان احتمالا از این بیشتر است.

زکریا خیال ۱۶ساله پیرانشهر، امین معرفت، ۱۶ساله اشنویه، عبدالله محمدپور ۱۷ساله روستای بالو (آذربایجان غربی)، محمدرضا سروری ۱۴ساله شهر ری، پدرام آذرنوش ۱۶ساله دهدشت (کهگیلویه و بویراحمد)، سیاوش محمودی ۱۶ساله تهران، امیرمهدی فرخی‌پور ۱۷ساله تهران، میرحسین بساطی ۱۵ساله کرمانشاه، نیمه شفق دوست ۱۶ساله ارومیه، سارینا اسماعیل زاده ۱۶ساله گلدشت کرج، نیکا شاکرمی ۱۶ساله تهران، ستاره تاجیک ۱۷ساله تهران، مهدی موسوی نیکو ۱۶ساله زنجان، محمدامین گامشادزهی ۱۷ ساله، جابر شیروزهی ۱۲ساله، امید صفرزهی ۱۷ ساله، سامر هاشم زهی ۱۶ساله مصلای، سدیس‌کشانی ۱۴ ساله، یاسر شاهوزهی۱۶ ساله، محمد رخشانی ۱۲ ساله، امید سرانی ۱۳ ساله، علی براهویی ۱۴ ساله، جواد پوشه ۱۱ ساله، هر ۱۰ نفر در زاهدان از اسامی عنوان شده در این بیانیه هستند.

برگرفته ای از سایت کیهان لندن، ۱۷ اکتبر ۲۰۲۲