پولیتیکو: آمریکا، ایران را به‌دلیل ارسال سلاح به روسیه تحریم می‌کند

نشریه «پولیتیکو» از قول یک مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده تحریم‌های بیشتری علیه ایران و طرف‌های ثالث به‌خاطر ارسال تسلیحات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعمال می‌کند.

این مقام رسمی که نخواست نامش فاش شود، روز دوشنبه ۲۵ مهرماه به پولیتیکو گفت که اقدام پیش رو، احتمالا تحریم‌های اقتصادی همراه با اقدامات کنترل‌کننده صادرات محصولاتی به ایران است که می‌تواند به جمهوری اسلامی برای ساخت تسلیحات کمک کند.

او گفت: «آیا قادر به اقدامات بیشتر در رابطه با فروش سلاح ایران به روسیه هستیم؟ بی‌‌تردید بله. هر کسی در جهان که محصولات دارای کاربرد در ساخت پهپاد و موشک به ایران بفروشد یا در پروازهای میان ایران و روسیه مشارکت داشته باشد، تحریم خواهد شد».

روزنامه «واشینگتن‌پست» روز ۲۴ مهر از قول مقامات آمریکایی و نهادهای امنیتی ایالات متحده گزارش داده بود که ایران در حال آماده شدن برای ارسال دو نوع موشک بالستیک زمین به زمین همراه با پهپادهای بیشتر به روسیه است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعمال تحریم علیه ایران به‌دلیل فروش پهپاد به روسیه برای تهاجم به زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین را مورد بررسی قرار دادند.

طی هفته‌های گذشته بقایای پهپادهای استفاده شده توسط روسیه در جنگ اوکراین نشان می‌دهد که این تجهیزات ساخت ایران هستند؛ اما تهران این خبر را تکذیب می‌کند.

مقام آمریکایی به پولیتیکو گفته است که مقامات جمهوری اسلامی دروغ می‌گویند و خودشان هم گرفتار دروغ‌هایشان شده‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۱۸ اکتبر ۲۰۲۲