بازداشت ۷ شهروند توسط نیروهای امنیتی در آبدانان و پیرانشهر

پنجشنبه ۲۸ مهرماه، یک روحانی به نام زانا خوشامن به همراه همسرش سنور قادری توسط نیروهای امنیتی در پیرانشهر بازداشت شدند. از سوی دیگر، پنج شهروند به اسامی اسماعیل باویر، محمد زینی‌ وند، ستار زیدی، علی سلیمانی و محمود بازدار توسط نیروهای امنیتی در آبدانان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

روز پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱، یک زوج در شهرستان پیرانشهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

هویت این شهروندان “زانا خوشامن، روحانی و همسرش سنور قادری” عنوان شده است.

در این گزارش به نقل از یک منبع مطلع آمده است: “نیروهای امنیتی بدون ارائه حکم قضایی به منزل این روحانی مراجعه و او و همسرش را بازداشت کرده اند.”

در خبری دیگر، پنج شهروند به اسامی محمد زینی‌ وند و ستار زیدی اهل دره شهر، علی سلیمانی، محمود بازدار و اسماعیل باویر توسط نیروهای امنیتی در آبدانان بازداشت شدند.

از میان این افراد بازداشت اسماعیل باویر شامگاه چهارشنبه ۲۷ مهرماه صورت گرفته است.

تا لحظه تنظیم این خبر، از دلایل بازداشت و آخرین وضعیت این شهروندان اطلاعی در دسترس نیست.

در رابطه با اعتراضات سراسری شهریور-مهر ۱۴۰۱
بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به جرم بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت معترض به خیابانها آمدند. هرانا با انتشار گزارشی ۲۱۵ صفحه ای به بررسی آماری، تحلیل و جمع بندی از بیست روز نخست اعتراضات (۲۶ شهریور تا ۱۳ مهر ۱۴۰۱) اختصاص داد. در گزارش مذکور علاوه بر تحلیل جغرافیایی و ارائه نقشه و نمودار، هویت ۲۰۰ جان باخته احتمالی از جمله ۱۸ کودک و نوجوان، برآورد از ۵۵۰۰ بازداشت شده به همراه هویت ۵۶۳ تن از شهروندان بازداشت شده، ۱۲۳ دانشجو و ۳۶ روزنامه نگار یا فعال عرصه خبر ارائه شده است. همچنین در کنار بخش های متعدد دیگر، مجموعه کاملی از ۶۹۸ گزارش ویدیویی راستی آزمایی شده به تفکیک زمان و موضوع در این گزارش لحاظ شده است. این گزارش اعتراضات در ۳۴۲ نقطه کشور در تمام استانهای کشور از جمله ۱۰۵ شهر و ۶۸ دانشگاه را بررسی کرده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲