تداوم خیزش سراسری در تبریز، اصفهان، تهران و مهاباد

در پی انتشار اولین فراخوان جوانان محلات تبریز برای پیوستن مردم این شهر به خیزش سراسری مردم ایران، مردم این شهر روز پنجشنبه به خیابان‌ها آمدند. بر اساس تصاویری که روز پنجشنبه ٢٨ مهر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، تجمع‌های اعتراضی در شهر تبریز و به‌ویژه محله‌های اطراف بازار و مسجد انگجی در جریان بوده است. بر اساس ویدیوهای منتشر شده، ده‌ها نفر از معترضان با روشن کردن آتش در میانه خیابان و هم‌زمان با شنیدن صدای اذان از مسجد، شعارهای ضد حکومتی سر دادند و مسیر خیابان را مسدود کردند.

در این تجمع که به مناسبت زادروز ستارخان و حمایت از خیزش سراسری مردم ایران برگزار شده بود، معترضان شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر دادند. هم‌زمان با شروع اعتراض‌ها در این شهر، دسترسی به اینترنت همراه به‌صورت سراسری با اختلال روبرو شد.

در شهر اصفهان نیز روز پنجشنبه اعتراض‌هایی شکل گرفت. بر اساس تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، تجمع‌های اعتراضی مردم اصفهان در خیابان چهارباغ این شهر برگزار شده بود و در این تصاویر معترضان با شعارهای اعتراضی از رهگذران و حاضران درخواست حمایت کردند.

معترضان در شهرک اکباتان تهران نیز بار دیگر تجمع اعتراضی برگزار کردند. ساکنان این شهرک بار دیگر با برگزاری تجمع، شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت»، «مرگ بر دیکتاتور» و «خامنه‌ای ضحاک، می‌کشیمت زیر خاک» سر دادند.

در مهاباد نیز پنجشنبه شب تجمع‌های اعتراضی برگزار شد که نیروهای ضد شورش و بسیج این شهر معترضان را سرکوب کردند. بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی تا پاسی از شب صدای تیراندازی نیروهای امنیتی به‌سوی معترضان شنیده می‌شد.

اما مردم ایران در سراسر جهان منتظر فرا رسیدن روز شنبه و اعتراض‌های سراسری در ایران و برلین‌اند. با نزدیک شدن به چهلمین روز از درگذشت مهسا (ژینا) امینی، فراخوان‌ها برای حضور اعتراضی مردم در خیابان‌ها اعلام شد. جوانان محلات تهران در سیزدهمین اطلاعیه خود با اشاره به گذشت بیش از یک ماه از خیزش سراسری مردم ایران، اعلام کردند که به‌نام ژینا و تمام شهیدان راه آزادی، به خیایان های تهران و تمام شهرها می‌آیند تا بار دیگر فریاد «جمهوری اسلامی نمی‌خوایم نمی‌خوایم» سر دهند.

این گروه اعتراضی روز شنبه ۳۰ مهر و همچنین چهارشنبه چهارم آبان را روزهایی اعلام کرده که در هفته آینده تجمع سراسری برگزار می‌شود. ساعت برگزاری این تجمع‌ها از ساعت ۱۱ صبح در محلات اطراف بازار و دانشگاه‌ها و همچنین از ساعت ۱۵ حضور در محلات مختلف تهران و تمام شهرهای ایران عنوان شده است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی نیز پیش از این برای حضور ایرانیان خارج از کشور در حمایت از مردم ایران فراخوانی صادر و روز شنبه ۲۲ اکتبر و شهر برلین را برای برگزاری این مراسم انتخاب کرده بود. ایرانیان بسیاری از شهرهای مختلف برای حضور در این تجمع سراسری اعلام حضور کرده‌اند.

از سویی دیگر، ایرانیان در شهر استانبول ترکیه نیز در همین روز و ساعت ۱۴ تجمعی اعتراضی همراه با مردم ایران برگزار خواهند کرد. این تجمع در محله کادیکوی این شهر و مقابل اسکله بشیکتاش برگزار خواهد شد.

هم‌زمان با تداوم اعتراضات و برنامه‌ریزی برای گسترش این اعتراضات، اعتصاب‌های سراسری نیز کماکان در جریان است و هر روز به تعداد اعتصاب‌کنندگان و گروه‌های اعتصاب‌کننده اضافه می‌شود .از سوی دیگر فشارها بر اعتصاب‌کنندگان نیز افزایش یافته است. اتحادیه تشکل‌های کامیونداران و رانندگان سراسر ایران برای اعتصاب در روز جمعه ۲۹ مهر فراخوان صادر کرد. از سوی دیگر کارگران گروه صنعتی انتخاب (اسنوا) در اصفهان نیز به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند. اعتصاب در شرکت مهیامان شروع شده است و گفته می‌شود مدیران با وعده پاداش در تلاش‌اند تا کارگران را به کار بازگردانند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که پیش‌تر روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه را عزای عمومی اعلام کرده بود و در خیزش سراسری مردم ایران همگام با مردم اطلاعیه‌هایی را منتشر کرده بود، روز پنجشنبه نوشت: «شورای هماهنگی برای روز یکشنبه یکم و دوشنبه‌ دوم آبان تحصن اعلام می‌کند. ما معلمان در این دو روز در مدارس حاضر می‌شویم، اما از حضور در کلاس‌های درس خود‌داری می‌کنیم.»

هم‌زمان فشارها بر روی معلمان و دانش‌آموزان نیز ادامه دارد. خبرهایی مبنی بر تهدید دانش‌آموزان و معلمان در انزلی به‌وسیله مسئولان حراست و هیئت تخلفات شنیده می‌شود. مسئول حراست اداره آموزش‌وپرورش، با حضور در برخی مدارس به‌ویژه مدارس و دبیرستان‌های دخترانه بندرانزلی و زیر فشار قرار دادن مدیران برای معرفی دانش‌‌آموزان معترض و تهدید دانش‌آموزان از آن‌ها می‌خو‌اهند که در محیط مدرسه از دادن شعارهای اعتراضی پرهیز کنند. دبیرستان دخترانه امام علی، ازجمله مدارسی است که نیروهای سرکوبگر در آن حضور پیدا کرده‌اند.

در شهر تهران نیز خبرهایی مشابه به گوش می‌رسد و در برخی مدارس این شهر مدیران مدرسه دانش‌آموزان و والدینشان را به معرفی به نهادهای امنیتی تهدید می‌کنند و همین امر باعث شده است که برخی خانواده‌ها تصمیم به حاضر نشدن فرزندانشان در مدارس بگیرند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۱ اکتبر ۲۰۲۲