بازداشت ۵۷ دانش‌آموز در استان کردستان

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرده است که بیش از ۱۵۰ دانش آموز توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در استان کردستان “ربوده” شده‌اند، اما به دلیل قطعی اینترنت و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌ها تاکنون امکان دسترسی به اطلاعات بیشتری نداشته است.

این سازمان اعلام کرده که توانسته تاکنون هویت ۵۷ نفر از این دانش‌آموزان شامل ۱۶ دختر و ۴۲ دانش‌آموز پسر را احراز کند که طی ۳۵ روز گذشته توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیشترین آمار کودکان بازداشت‌شده در شهرهای جوانرود و سقز با ۱۰ مورد بوده است. هه‌نگاو می‌گوید: «اساساً بازداشت موقت در نظام دادرسی ویژه کودکان ممنوع بوده و حتی در قوانین داخلی ایران نیز بازداشت کودکان زیر ۱٨ بصورت کاملا محدود و استثنایی پذیرفته شده است.»

“قتل نگین عبدالملکی توسط ضربه‌های باتوم در همدان”

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو همچنین روز یکشنبه اول آبان (۲۳ اکتبر) اژ قتل نگین عبدالملکی، دانشجوی ۲۱ ساله اهل قروه در جریان اعتراضات مردمی در شهر همدان خبر داده است.

بر اساس این گزارش، نگین عبدالملکی در روز چهارشنبه ۲۰ مهر در اثر “وارد آمدن ضربات متعدد باتوم به جمجمه” توسط نیروهای امنیتی، دچار خونریزی شده و پس از بازگشت به خوابگاه دانشگاه جانش را از دست داده است. شاهدان به هه‌نگاو گفته‌اند: «حراست به همراه ماموران امنیتی، دانشجویان مطلع و خانواده عبدالملکی را تهدید کرده‌اند که باید بگویند نگین به دلیل خوردن کنسرو تن ماهی تاریخ مصرف گذشته جانش را از دست داده است.”

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۴ اکتبر ۲۰۲۲