سفیر جمهوری اسلامی از سازمان ملل خواست درباره پهپادهای ایرانی تحقیق نکند

امیرسعید ایروانی سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل این سازمان، از او خواست مانع تحقیقات سازمان ملل درباره موضوع استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در تهاجم به اوکراین شود.

ایروانی در این نامه ضمن تکرار مواضع جمهوری اسلامی در تکذیب ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، درخواست سه قدرت اروپایی از سازمان ملل برای تحقیق در این زمینه را نیز «غیرقانونی» توصیف کرد.

او از دبیرکل سازمان ملل خواست «علاوه بر ممانعت از انجام این وظایف نادرست توسط دبیرخانه از درج و گزارش چنین درخواست‌های غیرقانونی در گزارش بعدی دبیرکل در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ خودداری» کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را که در همان سال امضا شد، تایید کرد و پشتوانه قانونی برجام تلقی می‌شود.

پیشتر سفرای سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل در نامه مشترکی از درخواست دولت اوکراین برای تحقیق در این مورد حمایت و اعلام کردند که فروش پهپادهای ایرانی به روسیه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

اما سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، همچون دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی موضوع فروش پهپاد ایرانی به روسیه را بی‌ارتباط با قطعنامه ۲۲۳۱ دانسته است.

ایروانی از هم‌اکنون هرگونه نتیجه‌ای را که ناشی از تحقیقات سازمان ملل متحد در این باره باشد، «بی‌اعتبار و باطل» دانست.

این اظهارات در حالی است که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه دوم آبان اعلام کرد که روسیه حدود دو هزار پهپاد انتحاری شاهد ساخت ایران سفارش داده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲