رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی؛ «اعتراضات بر رکود بازار دامن زد»

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از رکود ۸۰ تا ۹۰ درصدی بازار لوازم خانگی خبر داده و گفته است اعتراضات اخیر بر رکود بازار دامن زده است.

اکبر پازوکی روز چهارشنبه چهارم آبان در ادامه به ایلنا گفت قیمت لوازم خانگی افزایش چشمگیری داشته است، تورم موجود در لوازم خانگی باعث شد که توان مردم برای تغییر و خرید لوازم خانگی کاهش پیدا کند و این اعتراض‌های اخیر نیز به رکود بازار دامن زد چراکه فعالان اقتصادی ناچار به تعطیلی واحد صنفی و کاهش ساعت کاری خود ‌شدند.

او همچنین در واکنش به اظهارات هفته گذشته معاون صنایع عمومی وزیر صمت درباره رشد ۳۴ درصدی صادرات لوازم خانگی گفت، این رشد مربوط به لوازم خانگی کوچک است و ارزآوری چندانی برای کشور ندارد.

محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزیر صمت رقمی درباره میزان صادرات محصولات خانگی ایران نداد، اما بر اساس آمارهای اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی ایران پارسال حدود ۳۷۶ میلیون دلار صادرات محصولات خانگی داشته که سهمی کمتر از یک درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور داشته است.

آخرین آمار ارائه شده توسط این اتحادیه نشان می‌دهد صادرات محصولات خانگی در پنج ماه ابتدایی امسال نیز ۱۷۵ میلیون دلار بوده است و رشد چندانی نسبت به پارسال نشان نمی‌دهد.

به رغم گذشت چهار روز از آبان، گمرک ایران هنوز آماری از کل صادرات کشور طی یک ماه اعتراضات گسترده اخیر منتشر نکرده، اما در اعتراضات آبان ۹۸ صادرات غیرنفتی کشور بیش از یک چهارم نسبت به ماه قبل آن افت کرده بود.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲