کاخ سفید از احتمال کمک روسیه به جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراضات خبر داد

کاخ سفید روز چهارشنبه خبر داد که احتمالا روسیه با تجربه‌ای که در سرکوب اعتراضات دارد، به مقام‌های جمهوری اسلامی در زمینه بهترین شیوه‌ها برای مدیریت اعتراضات کنونی در ایران کمک خواهد کرد.

کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه در ادامه از این اقدام احتمالی روسیه ابراز نگرانی کرد.

این دور از اعتراضات مردمی به حکومت جمهوری اسلامی با گذشت شش هفته هم‌چنان ادامه دارد و هر روز خبر اعتراض و درگیری مردم با ماموران امنیتی از چند شهر منتشر می‌شود.

این در حالی است که مقامات پلیس و امنیتی جمهوری اسلامی در هفته‌های گذشته بارها تلاش کرده‌اند این اعتراضات را تمام‌شده جلوه دهند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که شواهد مبنی بر این که ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند «روشن» و «علنی» است.

او تاکید کرد: «پیام ما به ایران بسیار واضح است. کشتن مردم خود را متوقف کنید و از ارسال سلاح به روسیه برای کشتن اوکراینی‌ها خودداری کنید.»

همچنین جان کربی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی کاخ سفید، نیز اعلام کرد که روسیه در حال بررسی کمک به رژیم ایران برای سرکوب اعتراضات است.

او گفت: «آن چه می‌خواهم بگویم این است که ما تعدادی نشانه می‌بینیم که آنان [مقام‌های روسیه] ممکن است احتمال کمک به آموزش مقام‌های ایرانی برای سرکوب معترضان را در نظر بگیرند.»

روسیه علاوه بر سرکوب هر گونه اعتراضات مسالمت‌آمیز در خاک خود، پیشتر نیز به کشورهای دیگر در این زمینه کمک کرده است.

در دی‌ماه گذشته، اعتراضات قزاقستان با کمک نیروهای نظامی روسیه به شدت سرکوب شد و ۲۲۵ نفر در جریان آن کشته شدند.

اعتراضات صلح‌آمیز با افزایش دو برابری قیمت گاز مایع در قزاقستان آغاز شد، اما به سرعت به خشونت کشیده شد و ساختمان‌های دولتی اشغال و به آتش کشیده شد، موضوعی که منجر به درخواست کمک دولت و ورود هزاران نیروی نظامی «سازمان پیمان امنیت جمعی» به رهبری روسیه به کشور شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، همان زمان هشدار داد: «وقتی روس‌ها وارد سرزمین شما می‌شوند، بیرون کردن آن‌ها دشوار است.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر سیاست نزدیکی بیشتر به روسیه و چین را به اجرا گذاشته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۷ اکتبر ۲۰۲۲