روز کوروش حکومت اسلامی را به وحشت انداخته است

اخبار و تصاویر رسیده از ایران حاکی است که نیروهای انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، مسیر منتهی به آرامگاه کوروش را با موانع بتنی مسدود کرده‌اند.

روابط عمومی معاونت میراث ‌فرهنگی وزارت گردشگری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با مصوبه شورای امنیت کشور، مجموعه تاريخى پاسارگاد و تخت جمشيد روزهاى ۵ تا ٧ آبان‌ماه تعطيل است.

هفتم آبان، روز ملی بزرگداشت کوروش کبیر است و هر ساله در این روز علاقمندان به تاریخ و فرهنگ کهن ایران‌ در کنار آرامگاه پادشاه دوم هخامنشی در جوار کاخ‌های پاسارگاد در استان فارس، گرد هم جمع‌ می‌شوند.

تجمع هزاران نفری در جوار آرامگاه کوروش در سال ۱۳۹۵ مقام‌های جمهوری اسلامی را بر آن داشت تا هر ساله با مسدود کردن مسیرهای منتهی به این مکان تاریخی و فرهنگی، مانع حضور مردم در آنجا شوند.

در دو روز گذشته ماموران انتظامی و امنیتی وابسته به حکومت در ایران، شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم مهسا امینی در کردستان و نیکا شاکرمی در لرستان را سرکوب کردند.

با این حال در سال‌های اخیر جمعیت زیادی در تاریخ هفتم آبان در این آرامگاه جمع شدند و در چند روز اخیر پیش بینی شده بود که همزمان با وقوع خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، و با وجود فراخوان‌های متعدد منتشر شده، جمعیت بیشتری راهی آرامگاه کوروش شوند.

پیشتر در روز پنجشنبه، شاهزاده رضا پهلوی، در بیانیه‌ای که در آستانه روز کوروش منتشر کرد، خطاب به ایرانیان گفت: «با نکوداشت نام و یاد کوروش بزرگ به هر شکلی و در هر جایی که هستید تلاش کنید تصویر یک ملت متحد، آزدیخواه و مداراگر را به جهانیان نشان دهید.»

او در این بیانیه کوروش بزرگ را «پادشاهی پیام‌آور عزت، عظمت، همزیستی مسالمت‌آمیز و مداراگری» توصیف کرد که «بیش از ۲۵۰۰ سال پیش، آزادی باور و مذهب را به رسمیت می‌شناخت و کرامت انسانی را پاس می‌داشت.»

شاهزاده رضا پهلوی که از آغاز قیام مردمی علیه جمهوری اسلامی و به دنبال کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد، همواره از اعتراض‌های مردمی اعلام حمایت کرده است، در این بیانیه نیز ایران مطلوب خود را «ایرانی سربلند، یکپارچه و متحد، متشکل از اقوام و مذاهب و باورهای گوناگون، و البته آراسته به ویژگی‌های ستوده دوران مدرن همچون دمکراسی و سکولاریسم»‌ توصیف کرد.

او کوروش بزرگ را «الهام‌بخش عبور از تباهی کنونی» دانست و گفت «برای رهایی از جمهوری اسلامی به یادآوری آنچه که کوروش بود و انجام داد، نیاز داریم.»

‌در فراخوان‌های متعددی که به مناسبت هفتم آبان در ایران منتشر شده، گفته شده است که قرار است مردم در شهرهای مختلف ایران به مناسبت فرا رسیدن روز کوروش کبیر به خیابان‌ها بروند.

همزمان انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ در کانادا، فراخوان تشکیل زنجیره‌های انسانی در سراسر دنیا در روز شنبه هفتم آبان (۲۹ اکتبر) را صادر کرده‌اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که جمهوری اسلامی امسال نیز مانند هر سال مسیر تخت‌جمشید را بسته، اما غافل است که «برای معترضان، تمام ایران پاسارگاد است.»

دیگران نوشته‌اند که جمهوری اسلامی، در تلاش برای حذف نمادهای ملی است، ولی مردم «در مسیر بی‌بازگشت ملت شدن» قرار دارند.

شماری دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز همزمانی روز کوروش با مراسم خاکسپاری قربانیان حمله به حرم شاهچراغ شیراز در روز چهارشنبه، ابراز تردید کرده‌اند و آن را تلاش حکومت برای کم‌اهمیت کردن روز کوروش دانسته‌اند.

برخی فعالان سیاسی و مدنی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که ‌پلیس امنیت آنان را احضار کرده تا درباره مطالبی که درباره روز کوروش نوشته‌اند توضیح دهند و تعهد دهند که در مراسم روز کوروش شرکت نخواهند کرد.

لحظه تحویل سال نیز تاریخ دیگری است که بسیاری از ایرانیان را در این مکان گرد می‌آورد تا آیین‌های نوروزی را در این مکان نمادین که یادآور «شاه شاهان» است، به جا آورند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲