انتقاد بلینکن از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی بیان و تهدید روزنامه نگاران

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه ششم آبان با اشاره به تحریم‌ علیه بنیاد ۱۵ خرداد در ایران گفته است٬ واشینگتن تلاش‌های حکومت جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی بیان را محکوم می‌کند.

آنتونی بلینکن در توییتی نوشته است: «ایالات متحده تلاش‌های رهبران(حکومت) ایران برای سرکوب آزادی بنیانی بیان و تهدید اعضای (جامعه) مطبوعات را رد می‌کند. امروز، یک بنیاد در ایران را که برای سلمان رشدی، نویسنده جایزه جایزه تعیین کرده بود، تحریم کردیم.»

سلمان رشدی، نویسنده کتاب «آیه‌های شیطانی»، در پی حمله فردی با چاقو به او در مرداد امسال، قدرت بینایی یک چشم خود را از دست داده و یک دست او نیز از کار افتاده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین روز «بنیاد ۱۵ خرداد»، غول اقتصادی و از نهادهای وابسته به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را تحریم کرد.

بر اساس بیانیه‌‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در سایت خود منتشر کرده، این نهاد حکومتی به فهرست سیاه دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی خزانه‌داری اضافه شده است.

این بیانیه می‌افزاید، تحریم این نهاد حکومتی در ایران به خاطر جایزه چند میلیون دلاری آن برای قتل سلمان رشدی، نويسنده شهیر هندی‌تبار بريتانيايی، بوده است.

بنیاد ۱۵ خرداد، حتی ۲۵ شهريور امسال و یک ماه بعد از حمله با چاقو به سلمان رشدی، جایزه قتل وی را نيم ميليون دلار ديگر افزايش داد و به سه ميليون و سيصدهزار دلار رساند.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۹ اکتبر ۲۰۲۲