اخراج‌ غیررسمی دانشجویان، موج گسترده دستگیری و حمله نظامی به دانشگاه‌ها

جنبش دانشجویی ایران که پس از حدود ۱۲ سال و هم‌زمان با خیزش سراسری مردم علیه حکومت، دوباره جان گرفته است، با وجود حملات پیاپی نیروهای امنیتی به دانشگاه‌ها، دستگیری‌ها و ربودن دانشجویان و اخراج غیررسمی تعداد زیادی از آنان، همچنان به شکلی فراگیر ادامه دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در حال حاضر ۱۲۹ دانشگاه و مرکز دانشگاهی در اعتراض و اعتصاب‌اند و تاکنون دست‌کم ۲۷۶ دانشجو بازداشت شده‌اند.

روز یکشنبه، ۸ آبان، ده‌ها دانشگاه در سراسر ایران صحنه اعتراض‌ هزاران دانشجو به جمهوری اسلامی ایران بودند. ویدیوها و تصاویری که روز یکشنبه از اعتراض‌های دانشجویی منتشر شد، جو شدید امنیتی، برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان و شلیک گلوله و گاز اشک‌آور به‌ سوی آنان را نشان می‌دهد.

تجمع‌های اعتراضی دانشجویان در دانشگاه‌هایی مانند علوم پزشکی شیراز، صنعتی شاهرود، الزهرای مشهد، بوعلی همدان، علامه طباطبایی، کردستان، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، سنندج و دانشجویان دانشگاه آزاد تهران شمال با دخالت و برخورد خشونت‌آمیز ماموران حراست، بسیج و نیروهای لباس‌شخصی به خشونت کشیده شد. در برخی از این دانشگاه‌ها نیروهای حکومتی دانشجویان را داخل دانشگاه محبوس کردند و در دانشگاه‌هایی مانند واحد تهران شمال دانشگاه آزاد، با شلیک گاز اشک‌آور و کلت کمری به دانشجویان حمله‌ور شدند. گزارش‌هایی نیز از شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای به دانشجویان در دانشگاه کردستان منتشر شد.

ماموران امنیتی روز یکشنبه شماری از دانشجویان را هم دستگیر کردند که یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها ماهان گچپزان، دبیرکل شورای صنفی دانشگاه تهران و دبیر شورای صنفی دانشکده روانشناسی این دانشگاه، بود. بر مبنای گزارش شوراهای صنفی دانشجویان کشور، ماهان گچپزان روز یکشنبه ابتدا به دانشکده ممنوع‌الورود و سپس مفقود شد. پس از بازداشت و ضبط گوشی او، پیامی در کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران منتشر شد که اعتراض‌های دانشجویی را محکوم می‌کرد. با انتشار این پیام، دانشجویان دریافتند که ماهان گچپزان بازداشت شده است و ماموران امنیتی به کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران دسترسی پیدا کرده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور روز یکشنبه از ربودن تعدادی از دانشجویان در خیابان، خانه یا خوابگاه‌های دانشجویی هم خبر داد؛ به این ترتیب، رویه‌ای که از هفته‌های گذشته آغاز شده بود، در چهل‌وچهارمین روز خیزش سراسری نیز ادامه یافت. گزارش‌ها از دانشگاه مازندران حاکی است که خودروهای شخصی در اطراف این دانشگاه در روز یکشنبه، چهار دختر دانشجو را ربوده و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

دانشجویان دانشکده ادبیات علامه طباطبایی، دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی همدان و دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی روز یکشنبه در اعتراض به تعلیق و تهدید به اخراج دانشجویان تحصن کردند و در کلاس‌های درس حاضر نشدند.

اخراج غیررسمی دانشجویانی که در تجمع‌های اعتراضی شرکت کرده‌اند، با ممانعت از ورود دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف آغاز شد، اما اکنون به دیگر دانشگاه‌ها نیز سرایت کرده است. حراست دانشگاه الزهرا، روز یکشنبه به تعدادی از دانشجویان اجازه ورود به دانشگاه نداد؛ در حالی‌ که برخی از آنان دانشجویان ساکن خوابگاه بودند. گفته می‌شود نیروهای حراست با خانواده دانشجویان تماس گرفته و به آن‌ها اطلاع داده‌اند که فرزندشان به دلیل حضور در تجمع‌های اعتراضی، به مدت یک ماه از حضور در دانشگاه محروم و محکوم به تعلیق است. این در حالی است که برای هیچ‌یک از دانشجویان کمیته انضباطی تشکیل نشده است.

مسئولان دانشگاه یزد نیز با پیامکی تهدید‌آمیز، به دانشجویان اعلام کردند در صورت پایان ندادن به اعتراض‌ها، آنان را به دادستانی تحویل می‌دهند و خارج از دانشگاه برایشان پرونده قضایی باز می‌شود. در دانشگاه قزوین، نیز نیروهای حراست شماری از دانشجویان را به دانشگاه راه ندادند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تهران هم دستور ممانعت از ورود برخی دانشجویان به دانشگاه را صادر کرد و برای این دانشجویان نیز پیامک‌های تهدیدآمیز ارسال شد مبنی بر اینکه تا یک ماه حق ورود به دانشگاه، اعم از دانشکده‌ها، خوابگاه‌ها و همه‌ محیط‌های دانشگاهی را ندارند.

اخراج دانشجویان از دانشگاه‌ها بدون تشکیل کمیته انضباطی، سرکوب شدید و برخوردهای خشونت‌آمیز در دانشگاه‌ها نه‌تنها جنبش دانشجویی ایران را خاموش نکرد بلکه دامنه‌ اعتراض‌های دانشجویی به‌سرعت در حال گسترش است؛ در هفته‌های اخیر، دانشجویان با صدور بیانیه‌های متعددی اعلام کردند تا تحقق کامل مطالبات و آزادی دانشجویان بازداشتی، اعتراض‌ها را ادامه می‌دهند.

روز یکشنبه جمعی دانشجویان دانشگاه سوره در اعتراض به سرکوب فراگیر دانشجویان به حکومت هشدار دادند: «تلاش برای خاموش کردن صدای دانشجویان حق‌طلب بیهوده است. این صدا صدای آزادی است و این جنبش دیگر نه با تهدید و ارعاب و نه با خشونت‌های روزافزون شما، پایان نمی‌یابد.»

دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند در صورت ادامه سرکوب دانشجویان، فضای دانشگاه را ثانیه‌ای آرام نمی‌گذارند. دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نیز ضمن محکوم کردن حمله نظامی به دانشگاه‌ها و ممانعت از ورود دانشجویان به خوابگاه‌ها، کلاس‌های درس روز دوشنبه، ۹ آبان، را تحریم کردند. دانشجویان دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات هم در اعتراض به سرکوب‌های فراگیر و خشونت‌آمیز در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند.

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲