نگرانی خانواده‌ها از وضعیت توماج صالحی و حسین رونقی در زندان

خانواده‌های توماج صالحی خواننده سبک رپ اعتراضی که به تازگی بازداشت شده و حسین رونقی که چند هفته از بازداشت او می گذرد و در اعتصاب غذا به سر می برد نسبت به وضعیت آنها ابراز نگرانی کرده‌اند.

دایی توماج صالحی خواننده رپ – که روز یکشنبه به همراه دوستانش در گردبیشه در استان چهارمحال و بختیاری دستگیر شده بود – در گفتگو با بی‌بی‌سی درباره آخرین وضعیت او توضیح داده است.

اقبال اقبالی می‌گوید که توماج و «دو دوست ورزشکارش» در درگیری با ماموران آسیب دیده‌اند و خانواده بعد از دستگیری خبری از او ندارند. دوستان توماج می‌گویند که یکی از این دو بازداشتی دیگر محمد رضا نیک رفتار، بوکسور اهل اصفهان، است.

آقای اقبالی می‌گوید با توجه به رفتار حکومت با معترضان نگران است که توماج «زیر سخت‌ترین شکنجه ها قرار داشته باشد.»

او می‌گوید درخواست آزادی توماج – که در زندان دستگرد اصفهان نگهداری می‌شود – بخشی از درخواست برای «آزادی همه زندانیان سیاسی، آزادی زنان، شعار زن، زندگی، آزادگی و آزادی از یوغ استبداد دینی» است.

آقای اقبالی با بیان اینکه «توماج با یک شلوارک» دستگیر شده و حتی لباسی همراه ندارد، می‌گوید که یکی از مسئولان زندان دستگرد گفته که توماج در بند الف اطلاعات است و اجازه نداده‌اند که به او لباس و پول رسانده شود.

دادستانی اصفهان روز دوشنبه اعلام کرد که توماج صالحی به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام، همکاری با دولت‌های متخاصم و تشکیل گروه‌ غیرقانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور» دستگیر شده است.

اینها اتهاماتی است که دولت جمهوری اسلامی اغلب به منتقدان وارد می کند، درحالی که سازمان های حقوق بشر می گویند ابزاری برای سرکوب مخالفان است.

آهنگ‌های توماج صالحی جنبه اعتراضی دارد. او از زمان شروع اعتراضات در شش هفته اخیر از طریق حساب خود در توییتر بارها درباره اعتراضات نوشته است.

دادستانی اصفهان مدعی شده که توماج در اعتراضات استان اصفهان و شهرستان شاهین شهر نقشی کلیدی داشته است.

همین باعث شده تا از زمان دستگیری‌اش بسیاری از فعالان در شبکه های اجتماعی نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کنند.

علی کریمی فوتبالیست سرشناس که او هم در حمایت از معترضان فعال است، هشدار داد که جان این خواننده رپ در خطر است. او در اینستاگرام با انتشار عکسی از توماج صالحی نوشت: «به جرم حقیقت گویی جانش در خطر است» و هشتگ زد «توماج صالحی را آزاد کنید».

علیرغم دستگیری توماج، حساب او در توییتر همچنان در حمایت از معترضان فعال است. بستگانش در خارج می گویند که کنترل این حساب پیشاپیش به آنها سپرده شده.

او بهمن‌ماه سال گذشته هم به حبس تعلیقی محکوم شده بود. در سال های اخیر آهنگ‌های «زندگی نرمال» و «سوراخ موش» او به شدت مورد استقبال قرار گرفته است.

از طرف دیگر احمد رونقی، پدر حسین رونقی، که بعد از گذشت ۳۸ روز از دستگیری پسرش موفق شده با او ملاقات حضوری داشته باشد، از آنچه که در اوین بر او گذشته صحبت کرده است.

آقای رونقی در ویدئویی گفت که پسرش ۳۸ روز است که در اعتصاب غذاست و حالش خوب نیست. او خواهان انتقال پسرش به بیمارستان است و می‌گوید بازجو و وزارت اطلاعات مسئول جان حسین هستند. ‌او می‌گوید اگر آنها قصد جان پسرش را کرده‌اند بدانند که او دست برنخواهد داشت.

آقای رونقی می‌گوید بعد از اتمام ملاقات با حسین، شخصی «از بازجویان حسین» با او بسیار توهین‌آمیز صحبت کرده و در صحبت‌هایش سه بار تهدید کرده که «حسین رونقی را خواهند کشت».

به گفته احمد رونقی این شخص او و پسرش را آشوب‌گر خوانده و گفته است چرا با رسانه‌های بیگانه صحبت کرده‌اند.

احمد رونقی در پاسخ به او گفته است: «شما آشوبگر هستید که از اختلاس‌ها، دزدی‌ها و بی‌قانونی‌ها حمایت می‌کنید… وظیقه اطلاعات است که این‌ها را پیگیری کند…»

آقای رونقی می‌گوید «با دزدیدن و کشتن مردم نمی‌توانید موفق باشید». او خطاب به ابراهیم رئیسی می‌گوید به این شیوه «نمی‌توانید کشور را اداره کنید… ملت زیر شکنجه و فشار است …»

حسین رونقی بعد از آنکه از حمله لباس‌ شخصی‌ها به خانه‌اش «برای ربودنش» موفق به فرار شد در یک ویدیو اعلام کرد که با پای خودش به دادسرای اوین مراجعه خواهد کرد اما روزی که به دادسرا رفت ماموران لباس شخصی با کتک زدن او و بازداشت خشونت‌آمیز او از ورودش به دادسرا ممانعت کردند و با آمبولانس او را به جایی نامعلوم بردند. ‌ویدیوی این اتفاق در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد.

حسین رونقی دو روز بعد از دستگیری در تماس تلفنی کوتاه به خانواده‌اش گفت که در زندان پاهایش را شکسته‌اند. او پیش از دستگیری هم اعلام کرده بود که در زندان اعتصاب غذا خواهد کرد.

حسین رونقی از مخالفان حکومت ایران و از فعالان دسترسی به اینترنت آزاد است که بارها دستگیر شد و چندین سال هم زندانی بوده است و آنجا یک کلیه‌اش را از دست داد.

بازداشت خشونت‌آمیز مجدد او موجب نگرانی معترضان و فعالان و سازمان‌های حقوق بشر در ایران و خارج از ایران شده است.

برگفته ای از سایت بی بی سی فارسی، ۲ نوامبر ۲۰۲۲