آمریکا دربرابر سرکوب خشونت‌بار معترضان سکوت نخواهد کرد

سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل روز سه‌شنبه گفته است، واشینگتن در برابر سرکوب خشونت‌بار اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران خاموش نخواهد ماند.

به گزارش رادیو فردا، لیندا توماس گرینفیلد در توییتی نوشته است: «ما نمی‌توانیم در حالی که مقامات ایرانی با خشونت به تظاهرات مسالمت آمیز حمله می‌کنند، سکوت کنیم.»

او با اشاره به نشست غیر رسمی شورای امنیت در روز چهارشنبه تصریح کرده است: «فردا، نمایندگی آمریکا و آلبانی، سایر کشورهای عضو، و رهبران جامعه مدنی گرد هم می‌آیند تا سرکوب وحشیانه توسط دولت ایران را محکوم کنند و معترضان شجاع را در کانون توجه قرار دهند.»

آمریکا و آلبانی یک نشست غیررسمی شورای امنیت را در روز چهارشنبه برگزار می‌کنند که همه اعضای سازمان ملل می‌توانند در آن شرکت کنند.

در این نشست قرار است که شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، و نازنین بنیادی، بازیگر و فعال مدنی، درباره اعتراضات ایران توضیحاتی ارائه کنند.

این در حالی است که امیرسعید ایروانی، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در نامه‌ای به همه سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر این سازمان، از آنان خواست در نشستی که به ابتکار آمریکا در این سازمان درباره اعتراضات ایران تدارک دیده شده، شرکت نکنند.

جمهوری اسلامی اعتراضات مردمی در ایران را که بیش از چهل روز از آن گذشته به رسمیت نشناخته و آن را کار دولت‌های خارجی به‌ویژه آمریکا و اسرائیل دانسته و از آن به عنوان «اغتشاش» یاد می‌کند.

در سرکوب شدیدی که علیه این اعتراضات اعمال شده، تاکنون صدها نفر از جمله ده‌ها کودک کشته شده‌اند.

‌قرار است جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، نیز در نشست شورای امنیت درباره اعتراضات ایران حضور یابد.

او روز پنجم آبان خواستار ایجاد یک مکانیسم تحقیق مستقل در مورد تمامی موارد نقض حقوق بشر در ایران پیش و پس از مرگ مهسا امینی شده بود.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲ نوامبر ۲۰۲۲