آلمان خواهان خروج «فوری» شهروندان خود از ایران شد

وزارت خارجه آلمان روز پنجشنبه ۱۲ آبان از شهروندان خود خواست فورا ایران را ترک کنند و تاکید کرد که افراد دوتابعیتی، به‌ویژه در معرض خطر بازداشت «خودسرانه» هستند.

وزارت خارجه آلمان با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داده است که اتباع آلمانی در معرض خطر جدی دستگیری خودسرانه، بازجویی و محکوم شدن به حبس‌های بلندمدت در ایران هستند.

یک سخنگوی وزارت خارجه به خبرگزاری آلمان گفته است درخواست دولت از شهروندان این کشور برای خروج از ایران با توجه به «رفتار خشونت‌آمیز و سرکوب فزاینده نیروهای امنیتی» یک اقدام ضروری بوده، چرا که ملاحظات امنیتی در ایران تغییر کرده و دولت آلمان ملزم به حمایت از اتباع خود در این کشور است.

از آغاز اعتراضات مردمی در ایران در هفت هفته گذشته، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی شماری از اتباع خارجی را بازداشت و آن‌ها را متهم به «دست داشتن» در اعتراضات جاری در ایران کرده‌اند.

اطلاعیه هشدارآمیز وزارت خارجه آلمان پس از آن منتشر می‌شود که تنش‌ها در روزهای اخیر بین جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا به‌ویژه آلمان تشدید شده است.

صدراعظم آلمان روز نهم آبان گفت شوکه شده است که مردم ایران برای انجام تظاهرات مسالمت‌آمیز کشته می‌شوند و نیز از بررسی تحریم‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل سرکوب «شدید» معترضان خبر داد.

یک روز قبل از آن، وزیر خارجه آلمان گفته بود که معرفی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی در دست بررسی است.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به این سخنان بلافاصله واکنش نشان داد و اعلام کرد که سپاه «نهاد نظامی رسمی ایران است و انجام چنین اقداماتی غیر قانونی است».

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، همچنین دولت آلمان و دیگر اعضای اتحادیه اروپا را تهدید کرد که در صورت قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، «منافع دو جانبه» آن‌ها با جمهوری اسلامی «قربانی مصالحه سیاسی زودگذر و تصمیمات سیاسی» خواهد شد.

با وجود این، سابقه بازداشت شهروندان آلمانی در ایران حتی به دوران پیش از اعتراضات فعلی بر می‌گردد.

تا مرداد امسال و پیش از آغاز اعتراضات در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، بازداشت دست‌کم سه شهروند آلمانی شامل آروید گرنه ۶۶ ساله، به‌همراه جمشید شارمهد و ناهید تقوی، شهروندان دو تابعیتی ایرانی-‌آلمانی، تایید شده بود.

بر اساس اطلاعاتی که اوایل شهریور امسال در اختیار رادیو فردا قرار گرفت، ظاهرا آقای گرنه به «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» متهم شده و پس از چند هفته حبس در سلول انفرادی، به بند عمومی زندان آران و بیدگل در نزدیکی کاشان انتقال یافته است.

در همین حال، برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی است که چند شهروند دیگر آلمان نیز در ایران در بازداشت به‌سر می‌برند.

وزارت خارجه آلمان ۱۷ مهرماه نیز از شهروندان خود خواسته بود که از سفر به ایران خودداری کنند.

علاوه‌بر آلمان، تاکنون دولت‌های فرانسه، هلند، اتریش، بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز درخواست مشابهی از شهروندان خود داشته‌اند.

جمهوری اسلامی متهم است که همواره کوشیده از طریق بازداشت غیرقانونی یا «گروگان‌گیری» اتباع کشورهای خارجی از جمله شهروندان دوتابعیتی، برای عملی کردن خواسته‌های خود به دولت‌های خارجی فشار وارد کند.

با استفاده از اطلاعیه وزارت خارجه آلمان، خبرگزاری آلمان و گزارش‌های رادیو فرد

برگرفته ای از سایت رادو فردا، ۴ نوامبر ۲۰۲۲