آمریکا: پرتاب موشکی ایران با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تناقض است

در پی پرتاب راکت «ماهواره‌بر» از سوی سپاه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این اقدام را «بی‌ثبات‌کننده» و یک مقام دولتی دیگر آن را در تناقض با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز شنبه، ۱۴ آبان ساعتی پس از پرتاب این راکت در ایمیلی که به این خبرگزاری ارسال کرد، نوشت که «ادامه توسعه پرتاب فضایی ایران» «نگرانی قابل توجهی» را در خصوص گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایجاد می‌کند.

موشک «قائم ۱۰۰» روز شنبه با حضور امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و سایر مقامات ارشد این نهاد نظامی در محلی که به نظر می‌رسید بخش کویری در استان سمنان است، به هوا پرتاب شد.

مقامات نظامی ایران از این موشک با عنوان «ماهواره‌بر سه‌مرحله‌ای» نام می‌برند که با استفاده از سوخت جامد عمل می‌کند و پرتاب اخیر آن را موفقیت‌آمیز اعلام کردند.

علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی در نیروی هوافضا نیز به شبکه خبر صداوسیما گفت که این موشک قادر است ماهواره‌ای تا وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد. این فرمانده از ادامه تلاش‌های این نیرو برای ارتقای بیشتر این نوع توانمندی فضایی جمهوری اسلامی خبر داد.

مقامات آمریکا و اسرائیل از سال‌ها پیش درباره احتمال نصب کلاهک هسته‎‌ای بر روی موشک‌های بالیستیک توسط جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران در یک روند پیوسته مدعی است که برای تقویت توان ماهواره‌ای خود این صنعت را دنبال می‌کند و در چارچوب دفاع مشروع، صرفا موشک‌های متعارف تولید و آزمایش می‌کند.

مقامات ایران همواره «دانش بومی» را اساس این پیشرفت‌های نظامی و ماهواره‌ای خود عنوان می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان نظامی در جهان به همکاری و علم کره شمالی در خصوص موشک‌های دوربُرد و نقش روسیه دست‌کم در یکی از ماهواره‌هایی که ایران به‌تازگی به فضا فرستاده است، اشاره دارند.

به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی روز شنبه یادآوری کرد که پرتاب موشک جدید جمهوری اسلامی ایران با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد در تناقض است.

این مقام افزود که واشینگتن از راهکار‌هایی که در اختیار دارد، مانند تحریم و سایر ابزارهای منع اشاعه، برای جلوگیری از افزایش توان موشکی و انتقال فناور‌های دیگران به ایران، تلاش خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران هم‌چنین روز یکشنبه، ۱۵ آبان از موشک «صیاد ۴» و افزایش بُرد سامانه دفاع هوایی «باور ۳۷۳» به ۳۰۰ کیلومتر خبر داد.

حکومت ایران در حالی دوباره اقدام به نمایش توان نظامی کرده که در حدود دو ماه گذشته با موج عظیم و کم‌سابقه‌ای از اعتراضات مردمی و دانشجویی روبرو شده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۷ نوامبر ۲۰۲۲