عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت عباس واحدیان شاهرودی در زندان وکیل آباد مشهد

عباس واحدیان شاهرودی، نویسنده، معلم و فعال مدنی محبوس در زندان وکیل آباد مشهد علیرغم حال نامساعد جسمی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.

یک منبع مطلع در خصوص وضعیت جسمانی این زندانی به هرانا گفت: «آقای واحدیان که از عفونت شدید لثه دندان رنج میبرد، مدتی است که دچار بیماریهای قلبی از جمله تپش قلب شده است. علیرغم تاکید پزشک بهداری مبنی بر نیاز جدی رسیدگی پزشکی تخصصی کماکان از اعزام به بیمارستان و رسیدگی پزشکی محروم مانده است.»
به گفته این منبع مطلع، «خانم جهانبین ۹ مهرماه، جهت ملاقات با آقای واحدیان به زندان وکیل آباد مشهد مراجعه کردند اما معاون دادستان مشهد آقای طباطبایی اعلام کردند تا زمانیکه اعتراضات برقرار است زندانیان سیاسی در بند ۶/۱ و امضا کنندگان بیانیه ۱۴ محروم از ملاقات حضوری هستند.»

پیشتر در تاریخ ۴ مردادماه امسال یک منبع مطلع در خصوص وضعیت بیماری این شهروند به هرانا گفته بود: «عفونت لثه و دندان عباس واحدیان به قدری زیاد شده که دکتر بهداری اعلام کرده است، نیاز جدی به رسیدگی پزشکی تخصصی دارد و هر لحظه احتمال سکته قلبی برای این زندانی وجود دارد. بهانه تراشی مسئولان جهت جلوگیری از اعزام، علیرغم نیاز جدی پزشکی وی بوده است.»
لازم به ذکر است، در ابتدای شهریور ماه سال جاری، درخواست انتقال عباس واحدیان شاهرودی از زندان وکیل آباد مشهد به تهران توسط دادگاه انقلاب مشهد رد شد.

در تاریخ ۲۴ مردادماه عباس واحدیان شاهرودی به همراه جواد لعل محمدی به مدت ۴۲ روز، ممنوع الملاقات و محروم از تماس تلفنی شدند و این محرومیت نیز به دلیل اعتراض آنها نسبت به ایجاد محدودیت در تماس با خانواده و سر دادن شعار در هواخوری زندان صورت گرفته بود. آنها پس از اعتراض به این موضوع به سلول انفرادی منتقل شدند و آقای لعل محمدی دست به اعتصاب غذا زده بود. نهایتا در تاریخ روز یکشنبه ۶ شهریور ماه، هر دو به بند عمومی زندان عادل آباد مشهد بازگردانده شدند و در همین تاریخ آقای لعل محمدی به اعتصاب غذای خود پایان داد.

گفتنی است، این محدودیت ها مسبوق به سابقه است و آقای واحدیان شاهرودی برای بار سوم و آقای لعل محمدی برای بار دوم ممنوع الملاقات و تماس شده اند.

عباس واحدیان شاهرودی در تاریخ ۱۰ شهریورماه سال گذشته توسط ماموران اداره اطلاعات در شهرستان رضوانشهر بازداشت شد و بهمن ماه سال گذشته توسط شعبه ۳ دادگاه انقلاب مشهد، بابت اتهاماتی از جمله تشکیل گروه به قصد اقدام علیه امنیت کشور و همکاری با گروه های مخالف نظام به تحمل ۱۱ سال حبس محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۱۰ سال از این محکومیت قابل اجرا است.

آقای واحدیان و خانم جهانبین، در تاریخ ۲۷ مرداد ۹۸ در خصوص نامه‌ای که با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه‌ای منتشر شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. او مدتی بعد نهایتا با پایان مراحل بازجویی به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد. آقای واحدیان نهایتا در تاریخ ۲۹ تیرماه ۹۹ با تودیع قرار وثیقه به صورت مشروط از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شده بود. آقای واحدیان در خصوص این پرونده توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد از بابت اتهام تشکیل گروه به قصد برهم زدن امنیت کشور، مطابق ماده ۴۹۸ قانون مجازات اسلامی به ۱۰ سال حبس محکوم شد. آبان ماه سال گذشته این حکم به در پی عدم تجدیدنظرخواهی قطعی و در بازداشت به وی ابلاغ شد.

عباس واحدیان شاهرودی پیش از این نیز به دلیل فعالیت های خود سابقه بازداشت و محکومیت داشته است. وی در تاریخ ۱۹ مهرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی مشهد بازداشت شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات آقای واحدیان در تاریخ ۳۰ آبان ۹۷ در شعبه ۹۰۳ دادگاه انقلاب مشهد برگزار و نهایتا در تاریخ ۹ دیماه ۹۷ با تودیع قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی و تا پایان مراحل دادرسی از زندان وکیل آباد مشهد آزاد شد.

کتاب “بازگشت چنگیز خان مغول” از جمله آثار منتشر شده عباس واحدیان شاهرودی است که توسط انتشارات خاتم در مشهد منتشر شده است.

برگرفته ای از سایت هرانا (مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران)، ۸ نوامبر ۲۰۲۲