پنجاه و پنجمین روز اعتراض‌ها در ایران؛ ادامه انتشار تصاویر بی‌حجاب بازیگران زن

پنجاه و پنجمین روز اعتراض‌ها در ایران در حالی آغاز شد که چند شهر کشور از جمله تهران، مشهد، اصفهان، بندرعباس، اراک، سنندج و مهاباد و شیراز چهارشنبه شب و همزمان با فرارسیدن چهلم کشته‌شدگان جمعه خونین زاهدان شاهد برگزاری تجمع‌های اعتراضی شبانه بود و دانشجویان دانشگاه‌های تهران، صنعتی امیرکبیر، هنر تبریز، و علم و فرهنگ تهران نیز روز چهارشنبه دست به اعتراض زدند.

همزمان با طرح این ادعا از سوی اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات ایران، مبنی بر این که برخی سلبریتی‌ها اکانت [شبکه‌های اجتماعی] خود را برای انتشار منویات بیگانگان به عوامل سیا یا برخی کشورهای مرتجع منطقه می‌فروشند یا اجاره می‌دهند، تعدادی از بازیگران زن سینمای ایران از جمله ترانه علیدوستی، دنیا مدنی و خزر معصومی تصاویر بدون حجابشان را با دنبال‌کنندگان خود به اشتراک گذاشتند.

هرانا (ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران) هم در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد که تا کنون در ۱۳۷ شهر ایران در مجموع ۸۷۷ تجمع اعتراضی برگزار شده که در جریان سرکوب آنها دستکم ۳۲۸ نفر از جمله ۵۰ کودک کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل: دستکم ۱۸ نفر روز جمعه توسط نیروهای امنیتی ایران در شهر خاش کشته شدند
سازمان عفو بین‌الملل روز پنجشنبه اعلام کرد که «دستکم ۱۸ نفر» روز جمعه گذشته در شهر خاش به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شدند.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر «دو نفر» از کشته‌شدگان در شهر خاش «کودک» بودند.

واکنش دفتر آیت‌الله سیستانی به اظهارات جواد شهرستانی درباره اعتراضات ایران

دفتر آیت‌الله سیستانی از مراجع تقلید شیعه در عراق اعلام کرد که وی نماینده‌ای برای ابراز نظر در مسائل سیاسی ندارد.

این نهاد تاکید کرد که هر گونه موضع‌گیری سیاسی از سوی آیت‌الله سیستانی از راه کانال‌های ارتباطی وی اطلاع رسانی می‌شود.

جواد شهرستانی، داماد و نماینده آیت‌الله سیستانی روز گذشته در قم گفته بود که «این اغتشاشات اخیر به هیچ عنوان مردمی نیست و این‌ها جمعی از اراذل و اوباش هستند که معلوم نیست از کجا آمده‌اند و از چه دشمنی خط گرفته‌اند».

یک اسپانیایی دیگر در ایران بازداشت شد

منابع دیپلماتیک اسپانیایی روز پنجشنبه اعلام کردند که شهروند دیگری از اسپانیا در ایران در بازداشت به سر می‌برد.

این منبع به خبرگزاری فرانسه گفت که سفارت اسپانیا در ایران از این دو مورد بازداشتی مطلع است و موضوع را پیگیری می‌کند. وی تاکید کرد که مقامات اسپانیایی با خانواده زندانیان در ارتباط هستند و تمام اطلاعات را به موقع به آن‌ها منتقل می‌کنند.

هرانا روز گذشته اعلام کرد که دومین تبعه اسپانیایی یک زن ۲۴ ساله است که چند روز پیش بازداشت شد.

نخستین تبعه بازداشتی اسپانیا در ایران سانتیاگو سانچز کوگدور یک هوادار فوتبال بود. خانواده‌ او در ماه اکتبر اعلام کردند که سانتیاگو در مسیر رفتن به قطر در ایران بازداشت شده است.

سعید افکاری: همسر و دختر سه ساله خواهرم آزاد شدند

سعید افکاری در توییتی نوشت که همسر و دختر سه ساله خواهرش آزاد شدند اما الهام افکاری به پلاک ۱۰۰ اطلاعات شیراز منتقل شده و در آنجا بازداشت است.

رسانه‌های وابسته به سپاه مدعی شدند که الهام افکاری یکی از عوامل شبکه ایران اینترنشنال بوده و حین خروج از کشور بازداشت شده است.
وی خواهر نوید افکاری است که در جریان اعتراضات سال ۹۷ بازداشت و سپس به اتهام قتل عمد و محاربه در شهریور ۱۳۹۹ در شیراز اعدام شد.
دو برادر وی یعنی وحید و حبیب افکاری نیز به حبس‌های بلندمدت محکوم شدند.

زن ایتالیایی زندانی در ایران آزاد شد
دفتر نخست وزیری ایتالیا اعلام کرد که آلسیا پیپرنو، شهروند ۳۰ ساله ایتالیایی که در ایران زندانی بود آزاد شد.
این زن ایتالیایی در روزهای نخست شروع اعتراض‌ها در ایران بازداشت شده بود.
دفتر نخست وزیری ایتالیا اعلام کرد که پیپرنو تا ساعاتی دیگر به کشورش بر می‌گردد.

جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا نیز در توییتی نوشت: «پس از اقدام دیپلماتیک ویژه، آلسیا پیپرنو، هموطنمان امروز از سوی مقامات ایرانی آزاد شد و برای بازگشت به ایتالیا آماده می‌شود.»

خاکسپاری شبانه یکی از کشته شده‌های اعتراضات ایران با حضور مردم مهاباد
شهروندان مهابادی در مراسم شبانه تشییع و خاکسپاری «فایق مام قادری» شرکت کردند

شمار زیادی از شهروندان مهابادی نیمه شب گذشته در مراسم تشییع و خاکسپاری فایق مام قادری شرکت کردند.
فایق مام قادری، شهروند مهابادی در جریان اعتراضات در این شهر به دلیل شلیک گلوله ۲۵ روز در کما بود. وی در اثر شدت جراحات در تاریخ ۱۸ آبان جان باخت. شماری از شاهدان می‌گویند که نیروهای امنیتی به او شش گلوله شلیک کرده بودند. یورونیوز به دلیل نداشتن خبرنگار در ایران به‌طور مستقل نمی‌تواند صحت این موضوع را تایید کند.
مردم در مراسم شبانه تشییع فایق مام قادری شعار دادند که «کردستان، نامت والاست؛ دشمن را به لرزه می‌اندازد.»

سعید افکاری: خواهرم، همسرش و دختر سه ساله آن‌ها بازداشت شدند

سعید افکاری، بردار نوید افکاری در توییتی نوشت: «الهام و همسرش و لیانا دختر ۳ ساله‌ی الهام، تو شیراز بازداشت شدند.»

وی افزود: «جمهوری‌اسلامی بعد کشتن نوید و بیشتر از دوسال تو انفرادی نگه داشتن برادرم وحید، حالا اومده دختربچه‌ی سه ساله‌مون رو بازداشت کرده! چقدر بدبخت و حقیرید.»

دانشجوی دانشگاه بیرجند خطاب به اژه‌ای:معترضیم، اغتشاشگر نیستیم
اکرم صلاحی، نماینده دانشجویان دانشگاه بیرجند در حضور محسنی اژه‌ای، رئیس قوه‌ قضاییه ایران گفت: «ما معترض هستیم، اغتشاش‌گر نیستیم.»
وی اضافه کرد که «مسئولان در این بحران خیلی راحت می‌توانستند عذرخواهی کنند؛ مردم ما بسیار نجیب هستند و عذرخواهی مسئولان را قبول می‌کردند.»

وی تصریح کرد: «دل من برای همان پلیسی هم که او را آتش می‌زنند می‌سوزد؛ مشکل من و امثال من حجاب نبود.»

سرلشکر صفوی به کشورهای حاشیه خلیج فارس: بین رسانه‌ها و امنیت خود یکی را انتخاب کنید

یحیی صفوی، مشاور عالی فرمانده کل قوا بدون اشاره به کشور خاصی گفت: «برخی کشورهای بدبخت حاشیه جنوبی خلیج فارس که حاضر نیستم نام آنها را ببرم بدانند باید بین رسانه‌هایشان و امنیتشان یکی را انتخاب کنند و بدانند اگر در ایران دخالت کنند تاوان آن را می‌پردازند.»

واکنش امیرعبداللهیان به سخنان همتای آلمانی‌اش: تخریب پیوندهای قدیمی پیامد بلند مدت دارد

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به توییت همتای آلمانی خود واکنش نشان داد و آن را «مداخله جویانه» توصیف کرد.

وی در توییتی با منشن کردن حساب کاربری خانم آنالنا بائربوک نوشت: «مواضع تحریک آمیز، مداخله جویانه و غیردیپلماتیک نشان دهنده پختگی و تدبیر نیست.»
وی اضافه کرد: «تخریب پیوندهای قدیمی پی‌آمدهای بلندمدت دارد.»

وی تصریح کرد: «آلمان می‌تواند تعامل را برای مقابله با چالش‌های مشترک انتخاب کند و یا راه تقابل در پیش بگیرد. پاسخ ما متناسب و قاطع خواهد بود.»

وزیر خارجه آلمان شب گذشته در یک رشته توییت گفت: «تا هر زمانی که لازم باشد در کنار مردان و زنان ایران هستیم. ما صدای آن‌ها را به جهان می‌رسانیم.» وی افزود که اروپا در حال کار روی بسته بعدی تحریمی علیه ایران است که هفته آینده اعلام می‌شود. وی تاکید کرد که در تلاش هستند تا جلسه ویژه‌ای درباره ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزار شود.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۱ نوامبر ۲۰۲۲