تداوم انتشار فراخوان‌ها برای اعتراضات سه روز آینده در داخل و خارج ایران

همزمان با نزدیک شدن به ماهِ دوم خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، برخی دانشگاه‌های ایران همچنان صحنه تجمع‌های اعتراضی دانشجویان است، گروه‌هایی از دانش‌آموزان ایرانی با حضور در خیابان مخالفت‌شان با حکومت ایران را اعلام می‌کنند و گروه‌های مختلف ایرانیان در داخل و خارج از کشور در پی آنند تا در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان‌ تجمع‌هایی ضد حکومتی بر پا کنند.

به این ترتیب، و بر اساس اطلاعات منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشگاه الزهرا در روز دوشنبه، ۲۳ آبان ۱۴۰۱، به یاد جانباختگان وقایع آبان ۱۳۹۸ اجرایی هنری در ساختمان این دانشگاه انجام دادند. در ویدئوهای منتشر شده در مورد این اجرای هنری، گروهی از دانشجویان با ریختن رنگ قرمز بر پلکان یکی از دانشکده‌های دانشگاه الزهرا یاد جانباختگان آبان ۱۳۹۸ را زنده نگه داشتند. دانشجویان همزمان با این اجرا کاغذی بر دیوار نصب کردند که این عبارت بر روی آن دیده می‌شد:«خونِ جوانان آبان در هر کوی می‌خروشد.»

برخی منابع خبری نیز از تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در روز دوشنبه خبر دادند. در تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رابطه با این تجمع اعتراضی، جمعیتی از دانشجویان دیده می‌شود که این شعار را سر می‌دهند: «این آخرین پیامه، هدف کل نظامه». این گروه از دانشجویان همچنین از دیگر هم‌دانشگاهی‌های خود می‌خواهند تا به تجمع اعتراضی آنها بپیوندند.

در همین حال برخی دیگر از گزارش‌ها از سر دادن شعارهای سیاسی در مراسم مربوط به سومین روز درگذشت یلدا آقافضلی حکایت دارد. در ویدئوهای مربوط به این مراسم، گروهی از سوگواران دیده می‌شوند که یکصدا چنین می‌گویند:«این گلِ پرپر شده، هدیه به میهن شده.»

در یکی دیگر از ویدئوهای این مراسم، سوگواران این شعار را سر می‌دهند:«یلدای ما رو بردن، جنازه‌اش رو آوردن.»

برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی با انتشار ویدئویی از ادامه اعتراض‌ها پس از پایان مراسم سوم یلدا آقافضلی خبر دادند. در این ویدئو گروهی از مردم سوگوار و ساکتی دیده می‌شوند که در مقابل یکی از مساجد محله سعادت آباد در تهران، که محل برگزاری مراسم سوم یلدا آقافضلی بود، تجمع کرده‌اند.

یکی از کاربران توییتر که این ویدئو را منتشر کرد، در توضیح این تجمع نوشت پس از تجمع سوگواران در مقابل مسجد مورد نظر، نیروهای یگان ویژه به‌منظور متفرق کردن جمعیت تیر هوایی شلیک کردند؛ هرچند در ویدئوی مورد نظر چنین اتفاقی دیده نمی‌شود یا صدای ناشی از آن به گوش نمی‌رسد.

یلدا آقافضلی از جمله بازداشت‌شدگان اعتراض‌های ضد حکومتی اخیر بود که سه روز پس از آزادی از زندان، یعنی ۱۸ آبان، جان خود را از دست داد. علت مرگ او هنوز در لایه‌ای از ابهام قرار دارد.

همزمان با انتشار خبر درگذشت این جوان ۱۹ ساله، برخی از اطرافیان او مدعی شدند یلدا آقافضلی خودکشی کرده است؛ هرچند تاکنون اعضای خانواده او هیچگونه اظهارنظری در این مورد نکرده‌اند.

با این‌همه محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران، در روز دوشنبه مدعی شد علت درگذشت این هنرمند معترض سومصرف مواد مخدر بوده است. شهریاری در این رابطه چنین گفت:«تحقیقات به عمل آمده قضایی و گزارش پزشکی قانونی نشان می‌دهد که در خصوص فوت یلدا آقافضلی فرضیه خودکشی مطرح نیست و این فرد به علت مصرف بیش از حد مواد مخدر از نوع شیشه جان خود را از دست داده است.»

با این‌حال انتشار فایل صوتی یکی از مکالمه‌های تلفنی یلدا آقافضلی، که از داخل زندان قرچک با یکی از دوستانش گفتگو می‌کند، باعث شده است تا پرسش‌هایی جدی در مورد علت درگذشت او به‌وجود بیاد. او در این مکالمه تلفنی از شکنجه‌‌هایی که متحمل شده می‌گوید و در عین‌حال تاکید دارد که هیچ یک از اتهام‌های مطرح شده از سوی بازجوها را نپذیرفته است.

بر این اساس شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی، خاصه در توییتر، می‌گویند بعید به‌نظرمی‌رسد فردی که در برابر شکنجه‌ مقاومت کرده و روحیه بالایی داشته است، اقدام به خودکشی کند؛ ابهامی که در حال حاضر با توجه به اظهارات محمد شهریاری پررنگ‌تر نیز شده است.

در ادامه وقایع اعتراضی روز دوشنبه می‌توان به فراخوان‌هایی اشاره کرد که مردم داخل و خارج ایران را دعوت می‌کنند تا، به‌مناسبت گرامیداشت یاد جانباختگان وقایع خونین آبان ۱۳۹۸، در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان به خیابان بیایند و با دست زدن به اقدام‌هایی مشخص، از جمله اعتصاب کاری، نافرمانی مدنی خود را به حکومت نشان دهند.

پیش از این انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ و حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار بیانیه‌ای مشترک از ایرانیان سراسر جهان خواستند تا در روزهای مذکور به یاد جانباختگان وقایع خونین آبان ۱۳۹۸ در خیابان‌های شهرهای محل سکونت خود حاضر شوند.

اما در ادامه گروه‌هایی دیگر نیز از پیشنهاد مطرح شده از سوی این دو گروه حمایت کردند.

کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، چنین نوشت:«[این شورا] از معلمان درخواست می‌کند روزهای ۲۴ و ۲۵ و ۲۶ آبان، در مدرسه و کلاس‌های درس به یاد شهدای آبان ۹۸ و دانش آموزان پرپر شده و دستگیر شده هفته‌های اخیر، با فراهم نمودن فرصت گفتگو در کلاس به تشریح این وقایع پرداخته و نظرات و تجربیات شخصی دانش‌آموزان در ارتباط با آن را بشنوند؛ با گرامیداشت یاد و خاطره این سرمایه‌های بر خاک خفته یا به گروگان گرفته شده، رسالت تاریخی و معلمی خود را ایفا نمایند.»

کمیته «جوانان محلات تهران» نیز با انتشار بیانیه‌ای در روز دوشنبه، حمایت خود از تظاهرات خیابانی و نافرمانی‌ مدنی در سه روز آینده را اعلام کرد. آنها در این بیانیه از بازاریان و کسبه تهران خواستند تا مغازه‌های خود را در روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان ببندند و به این واسطه دست به اعتصاب بزنند.

این کمیته، که پیش‌تر از مردم خواسته بود تا در روز ۲۴ آبان به خیابان بیایند، در ارتباط با تداوم این تظاهرات چنین نوشت:«از مردم عزیز می‌خواهیم در روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان نیز در کنار سایر مبارزان راه آزادی، خیابان را برای غاصبان به جهنم تبدیل کنند.»

جدای از فراخوان‌های دیگر، از جمله فراخوان کمیته «جوانان محلات تبریز»، تصاویری در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است که شمار قابل توجهی از گروه‌های مردمی را نشان می‌دهد که با توزیع فراخوان‌های کاغذی در سطح شهر مردم را به حضور در تظاهرات روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ آبان دعوت می‌کنند.

در لحظه نگارش این گزارش، شاهزاده رضا پهلوی نیز با انتشار ویدئویی در حساب توییتر خود، حمایتش از فراخوان‌های صادر شده از سوی گروه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی را اعلام کرد.

او همراه با این ویدئو متنی کوتاه نیز منتشر کرد که در بخشی از آن چنین آمده است:«فراخوان‌هایی در جهت اعتراض و اعتصاب از داخل ایران اعلام شده است که من به سهم خود از آن پشتیبانی می‌کنم. از شما هم‌میهنانم دعوت می‌کنم که این اتحاد بی‌نظیر و بی‌سابقه خود را بار دیگر به نمایش بگذارید، و متحد و با هم در مقابل ظلم و ستمی که بر ایران روا داشته شده بایستیم تا ایران‌مان را نجات بدهیم و از این دژخیمان پس بگیریم.»

برگرفته ای از سایت ایندیپندنت فارسی، ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲