تحلیلی بر پیش بینی قیمت نفت خام

 

کورش احمدی

قیمت نفت خام در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ پایین ترین قیمت هر بشکه را پشت سر گذاشت، بطوریکه در ۸ فوریه ۲۰۱۶ قیمت هر بشکه نفت خام ۲۶ دلار  معامله شد. پس از آن قیمت هر بشکه رو به افزایش گذاشت، در اکتبر ۲۰۱۸ نفت هر بشکه ۷۶ دلار فروخته شد. فروش در اکتبر ۲۰۱۸ برای تحویل شش ماه بعد انجام گردید.

بیشترین سهم فروش نفت در بازار را کشور آمریکا داشت، بطوریکه برای فروش نفت بر روی منابع ذخیره خود حساب می کرد. نکته بسیار جالب اینکه ۱۷ دسامبر ۲۰۱۸ قیمت هر بشکه نفت خام به ۴۲ دلار رسید یعنی تقریبا سقوط ۴۴% و این بمعنای آمادگی بازار برای خرید میباشد . در این مرحله بیشترین خرید را کشورهای آمریکا و چین انجام دادند. و بیشترین فروش را تولید کنندگان اوپک انجام دادند.


بعد از رسیدن قیمت به حداقل، بازار وارد فروش گردید و در ۲۲ آوریل ۲۰۱۹ هر بشکه نفت خام ۶۶ دلار معامله شد. پس از کاهش نسبی قیمت در ۱۰ ژانویه ۲۰۱۹ به قیمت هر بشکه تقریبا ۵۰ دلار، مجددا قیمت هر بشکه به مبلغ تقریبی ۶۰ دلار در تاریخ ۱۵ جولای رسید.

البته بازار نسبتا از خود مقاومت نشان داد و این ناشی از اخبار ضد و نقیض منطقه ای میباشد، اما این نوسانات قدرت تغییر روند را ندارند. قیمت هر بشکه امروز ۲۰ جولای بین ۵۴-۵۸٫۵ نوسان دارد.

افزایش نرخ در تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۹ یک عکس العمل هیجانی بشمار میرود که مشتریان و خریداران نفت نسبت به اتفاقاتی که در خلیج فارس بوقوع پیوست بروز دادند. این عکس العمل هیجانی بکمک اقدامات رژیم اسلامی ایران مرتبا تشدید خواهد شد.
در واقع حملات سپاه پاسداران به نفتکش ها در خلیج فارس قبل از اینکه به ضرر آمریکا و عربستان تمام شود به نفع آنها شد . تولید کنندگانی مانند آمریکا و عربستان که مسیرهای جایگزینی برای انتقال نفت خام به نفتکش ها را دارند و توانایی تولید نفت خام با ظرفیت کامل را دارا میباشند توانستند از اتفاقات اخیر هر بشکه نفت خود را ۲۳% بالاتر بفروش برسانند بطوریکه قیمت نفت در طی یکماه از ۵۹ دلار به ۶۷ دلار رسید.


البته بازار نسبتا از خود مقاومت نشان داد و این ناشی از اخبار ضد و نقیض منطقه ای میباشد .اما این نوسانات قدرت تغییر روند را ندارند. قیمت هر بشکه امروز ۲۰ جولای بین ۵۴٫۷-۵۸٫۵ نوسان دارد.
بیشترین صدمه را کشورهای که بزرگ ترین مصرف کننده نفت خام هستند متحمل میشوند که در این میان کشورهای اروپایی و هند و چین در صدر قرار دارند.
اما واقعیت پیش بینی قیمت هر بشکه نفت برای فروش چه چیزی بوده است؟

قیمت هنوز زیر کانال فروش است به این معنی که فروش میتواند انجام شود .

بعبارت دیگر بازار هنوز کشش فروش را دارد . اما فروش در این مقطع در وضعیت “ریسک بالا” بوده و “توصیه به خرید” قابل رویت است. این بدین معنی است که تقاضا برای خرید رو به افزایش است و فروشند گان با تقاضای بیش از عرضه مواجه شده اند. بنابراین اگر در فروش نفت خودداری کنند به مراتب سود بیشتری حاصل خواهند کرد و برای خریداران و مصرف کننده گان بهترین حالت خرید بوجود آمده است. اگر الان خرید را انجام دهند میتوانند در وضعیت بهتری قرار بگیرند، اما فروشندگان ترجیح میدهند فعلا صبر کنند .
تحلیل فنی نشان میدهد که در فاصله زمانی روزانه علامتی برای خرید دیده میشود و بهترین زمان برای خرید نفت خام برای مصرف کنندگان میباشد .
قیمت نفت تمایل دارد به مبلغ ۶۶٫۵۷۵ دلار برسد، و اگر قیمت از این حد بگذرد خط مقاومت قیمت شکسته خواهد شد و شاهد افزایش قیمت و روند صعودی با اهداف ۷۵٫۸۷۵ و در مرحله بعد ۸۶ خواهیم بود .
البته نزدیک شدن به نرخ ۷۵ دلار باعث تحریک خریداران جهت اعمال کنترل های برای جلوگیری از افزایش قیمت را خواهد شد. اگر چنانچه خریداران نتوانند با کنترل تقاضا ، قیمت را پایین نگه دارند سیستم های اقتصادی کشورها اجبارا میبایست مواردی که باعث افزایش قیمت میشوند را کنترل نمایند. در این مقطع الزاما دولتها باید وارد عرضه شوند . در شرایط کنونی مصرف کنندگان اروپایی و ژاپنی در تکاپو برای به حداقل رساندن تنش های منطقه ای میباشند . زیرا خطر را بیش از بیش احساس کرده اند.
رسیدن به قیمت ۷۶ دلار ممکن است به وقوع بپیوندد . اما از ۷۶ دلار به بالا هیجانات بازار و ریسک های زیادی را باید خریداران متحمل شوند.
افزایش قیمت نفت تا محدوده خاصی برای تولید کنندگان مشکل ساز نمیباشد ولی بیش از آن تولید کنندگان الزاما فروشنده خواهند شد( بعبارت دیگر افزایش تولید و استفاده از ذخایر ) در این مرحله شاهد افت قیمت نفت خواهیم بود.
تولید کنندگان منطقه ای از اینکه خطر فروش نفت و درگیری نفتکش ها وجود دارد بطور کاملا طبیعی و فنی مجبور هستند تولید خود را کنترل و یا به حالت تعدیل و حتی کاهش دهند. خریداران در بازار با عدم عرصه مواجه خواهند شد و لذا قیمت رو به رشد خواهد رفت . اما کدام تولید کنندگان توانایی ارایه نفت خام را دارد؟ پاسخ مشخص است، آمریکا، عربستان و روسیه. 
اکنون بازار در حالت کاملا خرید قرار دارد. بعبارت دیگر قیمت رو به رشد است. تولید کنندگان فعلی مانند امریکا و روسیه و عربستان صادرات نفت را در خارج از خلیج فارس انجام میدهند . بعبارت دیگر :


۱- اقدامات کشتی ربایی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس باعث افزایش قیمت نفت خام خواهد شد. این اقدامات باعث ایجاد هیجانات در بازار خواهد شد.


۲- بیشترین سود را کشورهای امریکا عربستان و روسیه خواهند برد.


۳- بیشترین ضرر را هندوستان چین اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند بحرین –قطر – عراق –امارات متحمل خواهند شد.این ضرر نمیتواند ادامه یابد و باید کنترل شود چون زیرساخت های کشورهای حاشیه خلیج فارس را دچار صدمه میکند.


۴- کشورهای مصرف کننده الزاما تا رسیدن به توافق با رژیم دینی ایران مماشات خواهند کرد .اما این مماشات اگر به نتیجه نرسد الزاما باید اقدام اصلی برای بازگشایی آبراه انتقال انرژی انجام دهند.


۵- توجه شود که فعلا امریکا و عربستان و روسیه تا اشباع شدن بازار اقدامی نخواهند کرد . زیرا کشورهای که زیانهای مالی خواهند دید مجبور هستند بعنوان خط مقدم وارد معرکه شوند. بازار با افزایش تقاضا و هیجانات روبرو است و عرضه نفت خام هم محدود است و هم تولید کنندگان مایل به فروش در شرایط کنونی نیستند.


۶- ایالات متحده امریکا کشورهای عضو اوپک را برای کسری تولید تحت فشار خواهد گذاشت و در عین حال نسبت به خرید و کنترل قیمت همزمان اقدام خواهد کرد.


۷- اثرات جانبی دیگری که جنگ طلبی رژیم دینی بر بازار نفت و خدمات خواهد گذاشت بیش از آنکه به ضرر کشورهای دیگر باشد به ضرر رژیم اسلامی ایران است. زیرا بیمه دریایی و حمل و نقل بعلت بالا بودن ریسک و خطر افزایش چشمگیری خواهد یافت . هزینه حمل و همچنین عدم تمایل شرکتهای کشتیرانی از دیگر معضلاتی است که دامن رژیم اسلامی ایران را خواهد گرفت، زیرا ناوگان نفتکش دریایی ایران دارای ظرفیت کامل برای انتقال نفت خام نیست.