آغاز هفته یازدهم اعتراضات در ایران؛ گزارش‌ها از اعتصاب کارکنان ذوب آهن اصفهان

یازدهمین هفته اعتراضات ایران درحالی آغاز شد که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تظاهرات و اعتراضات روز گذشته مردم زاهدان با دخالت نیروهای امنیتی و تیراندازی آنها به سمت معترضان به خشونت کشیده شده است.

همچنین تصاویر ارسالی از ایران نشان می‌دهد که تجمعات پراکنده اعتراضی جمعه شب در شهرهای مختلفی چون تهران، اصفهان، کرج و همچنین در تعدادی از شهرهای استان کردستان برگزار شد. همچنین اعتراض‌ها در شهر زاهدان نیز با وجود فرارسیدن شب همچنان ادامه داشت.

با بالاگرفتن شدت درگیری‌ها در شهرهای کردنشین طی روز‌های اخیر، شبکه حقوق بشر کردستان اعلام کرد که بر اساس آمار جمع‌آوری شده از سوی این مرکز دست‌کم ۱۰۵ شهروند کرد از زمان آغاز اعتراضات سراسری در شهرهای کردنشین و همچنین دیگر نقاط ایران کشته شده‌اند.

همچنین در روز پنجشنبه هفته گذشته، قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با ۲۵ رای مثبت، ۱۶ ممتنع و ۶ منفی رای آورد.

تجمعات دانشجویان در همبستگی با معترضان ایران همچنان هر روز در دانشگاه‌های نقاط مختلف کشور ادامه دارد.

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با رویدادهای ایران در روز شنبه پنجم آذر (۲۶ نوامبر) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید. 

وریا غفوری هنوز آزاد نشده است

در حالی که برخی از رسانه‌ها از آزادی وریا غفوری، بازیکن فولاد خبر می‌دادند اما ایرنا نوشت که وی تاکنون آزاد نشده است و شاید روز یکشنبه آزاد شود.
کاپیتان سابق استقلال هفته گذشته همزمان با تمرین تیم فولاد بازداشت شده بود. رسانه‌های ایران اتهام وی را «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام» اعلام کرده بودند. 

حسین رونقی به قید وثیقه آزاد و راهی بیمارستان شد


خانواده حسین رونقی، فعال سیاسی زندانی، از آزادی او به قید وثیقه خبر دادند. 

برادر این زندانی سیاسی در توییتی نوشت که «حسین امشب آزاد شد تا تحت درمان قرار گیرد.»
پدر او نیز در توییت دیگری عنوان کرد که پسرش پس از ۶۴ روز اعتصاب غذا آزاد و به بیمارستان منتقل شد. 
حسین رونقی در روزهای ابتدایی آغاز اعتراضات ایران بازداشت شده بود.

رئیس کل دادگستری تهران از صدور حکم اولیه برای برخی معترضان خبر داد

به گزارش ایرنا، علی القاصی‌مهر، رئیس کل دادگستری استان تهران روز شنبه ۵ آذر درباره پرونده بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری ایران گفت: «تعداد قابل توجهی از پرونده‌های آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر در دادسراها در حال رسیدگی است که تحقیقات آنها تکمیل نشده و برای تکمیل تحقیقات در اختیار ضابطان قضایی قرار دارد تا اسناد و مدارک را به طور دقیق بررسی کنند و گزارش‌های نهایی ارائه دهند. کیفرخواست بخشی دیگر از پرونده‌ها صادر شده و در دادگاه درحال رسیدگی هستند که از این تعداد بخشی منجر به صدور حکم اولیه شده است و در مرحله ابلاغ است و در صورت فرجام خواهی به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد.»

وی همچنین راجع به احکام قصاص صادر شده گفت: «به احکام قصاص صادره از دادگاه‌ها اعتراض شده و در دیوان عالی کشور در حال رسیدگی است.»

علی القاصی‌مهر

علی کریمی: اگر یک قدم عقب بکشیم و متحد نباشیم بر سر جنازه‌هایمان پایکوبی خواهند کرد

علی کریمی، ستاره پیشین فوتبال ایران در استوری صفحه اینستاگرام خود به شادی ماموران امنیتی در پی برد تیم ملی واکنش نشان داد و آن را حاصل از برد اتاق فکر جمهوری اسلامی دانست.

وی خود را از پیش مصمم‌تر دانسته و نوشت: «بدانیم اگر یک قدم عقب بکشیم و متحد نباشیم بر سر جنازه‌هایمان پایکوبی خواهند کرد.»

استوری علی کریمی

اعتصاب‌ کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس، شرکت سرماآفرین و شرکت صنعتی تولیدی مرتب

بر اساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس واقع در شهر صنعتی البرز روز شنبه ۵ آذر در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به اعتصاب زدند.

همچنین کارگران شرکت سرماآفرین واقع در شهر صنعتی البرز در اعتراض به سطح پایین دستمزدها اعتصاب کرده و در محوطه کارخانه تجمع کردند.

کارگران شرکت صنعتی تولیدی مرتب نیز در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق اعتصاب کردند.

دادگاه توماج صالحی بدون حضور وکیل و پشت درهای بسته برگزار شد

صفحه کاربری توماج صالحی، رپر جوان معترض در اینستاگرام با انتشار پستی از برگزاری دادگاه وی صبح شنبه ۵ آذر بدون وکیل و پشت درهای بسته خبر داد و اتهامات وی را محاربه و افساد فی‌الارض عنوان کرد.

صفحه اینستاگرام توماج صالحی

رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح: مدرکی مبنی بر مرگ برنامه‌ریزی شده مهسا امینی به دست نیامده است

به گزارش ایسنا احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در مورد جان‌باختن مهسا امینی گفت: «هنوز صاحبنظران اطلاعاتی به این نتیجه نرسیده‌اند که این مرگ توسط دشمن برنامه‌ریزی شده باشد.»

وی علت جان‌باختن خانم امینی را «استرس روحی روانی» خواند و افزود: «مرگ این مرحومه در مقابل دوربین هم بود کاملاً یک استرس روحی روانی بود که فوت شد پزشکی قانونی هم نظر خود را اعلام کرد تحقیقات فراوانی هم در مورد اینکه آیا بدرفتاری انجام شده یا خیر صورت گرفت که  تمام آن منفی بود.»

مقامات جمهوری اسلامی ایران از زمان جان‌باختن مهسا امینی تاکنون سناریوهای مختلفی را در مقابل باور عمومی علت مرگ وی مبنی بر کشته شدن او در بازداشتگاه گشت ارشاد مطرح کرده‌اند.

 خانواده خانم امینی و وکلایشان بارها با رد گزارش پزشکی قانونی خواستار تشکیل یک هیات مستقل پزشکان قانونی برای بررسی علت مرگ وی شده‌اند.

اعتراض و تحصن دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران

دانشجویان روز شنبه ۵ آذر با برگزاری تجمع‌ و تحصن در دانشگاه‌های مختلف به برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با مردم معترض در کردستان و زاهدان اعتراض کرده و همبستگی خود را با معترضان ایران اعلام کردند.

در دانشگاه علم و فرهنگ ایران دانشجویان با تجمع و تحصن شعار «از کردستان تا تهران، جانم فدای ایران» سردادند. 

دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان نیز راهپیمایی کرده و شعار سر دادند.

راهپیمایی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

پردیس فارابی دانشگاه تهران که در شهر قم واقع است هم امروز شاهد تجمع دانشجویان در اعتراض به سرکوب و بازداشت هم‌دانشگاهیان خود بود.

دانشجویان دانشکده‌‌های مختلف دانشگاه صنعتی امیرکبیر با برگزاری تحصن و اعتصاب جمعی به هم‌خوانی سرودهای اعتراضی پرداختند.

در دانشکده‌های مهندسی شیمی، نفت و کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف نیز دانشجویان در اعتراض به بازداشت، ممنوع الورودی و محرومیت از امکانات رفاهی هم‌دانشگاهیانشان تحصن کردند.   

تجمع دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران

اعتصاب کارگران ذوب آهن اصفهان

بنابر گزارش کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران و ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، کارگران شرکت ذوب‌آهن اصفهان امروز شنبه ۵ آذر  در تمامی بخش‌ها در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین مجددا دست به اعتصاب زده و در محوطه شرکت تجمع کرده‌اند.

کارگران ذوب‌آهن اصفهان در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ نیز دست به اعتصاب گسترده‌ای زده بودند اما مدیریت شرکت و نماینده وزارت کار با حضور در میان آن‌ها وعده تحقق خواسته‌‌هایشان را طی روزهای آینده اعلام کرده بودند. کارگران هم در همان روز تهدید کرده‌بودند که چنانچه تا روز ۵ آذر خواسته‌هایشان محقق نشود مجددا دست به اعتراض خواهند زد.

اعتصاب کارگران ذوب‌آهن

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: قطع‌نامه شورای حقوق بشر سازمان ملل  اقدامی تنها از سوی دولت‌های غربی نیست

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در توئیتی قطع‌نامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای تشکیل کمیته حقیقت‌باب در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را حامی مردم ایران دانست و نوشت: «این قطع‌نامه توسط بیش از ۲۰ کشور حمایت می‌شود و برخلاف ادعای ایران، اقدامی تنها از سوی دولت‌های غربی نیست.»   

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲