اعتصاب کارگران برخی واحدهای صنعتی ایران

به دنبال انتشار فراخوان اعتصاب از سوی اتحادیه کامیون‌داران، کارگران شماری از کارخانه‌های صنعتی و خودروسازی نیز روز شنبه پنجم آذر دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.
در ادامه اعتصاب کسبه و کارگران در هفته‌های اخیر، روز پنجم آذر در شرکت‌های صنعتی ذوب‌آهن اصفهان، سرماآفرین الوند، خودروسازی مرتب، سیف‌خودرو، لوازم خانگی پارس قزوین و …، کارگران دست به اعتصاب زدند.
اتحادیه کامیون‌داران و رانندگان کامیون در روزهای گذشته فراخوانی عمومی را برای آغاز اعتصابی ۱۰ روزه از پنجم آذر ماه منتشر کرده بودند.

واحدهای صنعتی
کارکنان شرکت ذوب‌آهن اصفهان با دست کشیدن از کار، اعتصاب کردند.
این کارگران در تجمع خود شعار دادند: «کارگر داد بزن، حقت رو فریاد بزن …»
ذوب‌آهن اصفهان یک شرکت مادر با چهار هزار نفر پرسنل و تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل است.
کارگران شرکت سرماآفرین شهر صنعتی البرز هم در الوند با دست کشیدن از کار، به اعتصابات سراسری پیوستند.
در این شرکت هم کارگران با سر دادن شعار «کارگر داد بزن، حقت رو فریاد بزن» تجمع کردند.
سرماآفرین، شرکتی در صنعت تهویه مطبوع است که نیم قرن پیش فعالیت خود را آغاز کرد.
بر اساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران، در مجتمع فولاد بافق (فولاد ابویی) نیز کارگران جوشکار در اعتراض به رعایت نشدن موارد ایمنی که منجر به انفجار و کشته شدن دو نفر از همکارانشان شد، دست به اعتصاب زدند.

خودروسازی
کارگران کارخانه سیف‌خودرو با دست کشیدن از کار، اعتصاب کردند.
در شرکت خودروسازی مرتب نیز کارگران دست به اعتصاب زدند.
کارگران این شرکت پیش از این و از روز ۲۸ آبان‌، در اعتراض به ماه‌ها معوق ماندن و پرداخت نشدن حقوق و دستمزد خود، دست از کار کشیده بودند.

لوازم خانگی
کارکنان و کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس قزوین با دست کشیدن از کار به موج اعتصابات پیوستند.
در هفته‌های اخیر و همزمان با دو ماه اعتراض پیوسته مردم ایران، کارگران در ده‌ها واحد صنعتی از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، صنایع سنگین، پتروشیمی، نفت، گاز، نیشکر و … اعتصاب کردند.
کسبه و بازاریان ده‌ها شهر ایران نیز بارها و برای روزهای متوالی، در حمایت از خیزش انقلابی مردم ایران مغازه‌های خود را بستند و اعتصاب کردند.

  • گزارشی درباره اعتصاب کارگران ذوب‌آهن اصفهان
    بنابر گزارش‌های رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز شنبه ۵ آذرماه ۱۴۰۱، کارگران شیفت صبح تمامی بخش‌های ذوب‌آهن اصفهان در اعتراض به خُلف وعده مسئولین نسبت به تحقق خواست افزایش دستمزد‌ها دست از کار کشیده و مقابل ساختمان اداری توحید که دفتر مدیرعامل در آن قرار دارد تجمع کردند.
    مدیران شرکت مجدداً وعده و وعیدهایی اعلام کردند اما کارگران با بی‌اعتمادی به این وعده‌ها از مقابل قسمت اداری به سمت بخش بهره‌برداری راهپیمایی کرده و مسیر چُدن و مذاب را مسدود کرده و موجب توقف هر دو کوره‌ی بلند این بخش‌ها شدند.
    درنهایت آقای نادری بعنوان نماینده “شستا” در میان کارگران حاضر شد و اعلام توافق کارفرما را با افزایش مبلغ ۵ میلیون تومان به حقوق ثابت پرسنل ‌گروه زیر ۱۴ و افزایش ۳ میلیون تومانی به حقوق ثابت گروه بالای ۱۴ عنوان کرد. این اعلام افزایش با توافق کارگران مواجه شده و پرسنل محل تجمع را ترک کردند.
    لازم به ذکر است که این وعده افزایش حقوق قرار است در واریز حقوق این ماه در روز دهم آذرماه لحاظ شود. کارگران اعلام کرده‌اند چنانچه افزایش حقوق‌ها صورت نگیرد مجدداً دست به اعتصاب خواهند زد.
    بنابر گفته‌ی کارگران، در روزهای اخیر فضای حاکم بر‌ مجتمع بسیار امنیتی‌تر شده و حراست مداوماً در حال تهدید و کنترل پرسنل است، به صورتی که امروز با هلی‌شات تجمع کارگران را کاملا زیر نظر داشتند.
    اتحادیه آزاد کارگران ایران- ۵ آذرماه ۱۴۰۱
  • ادامه اعتراضات دانشجویی در برخی دانشگاه‌های ایران
    شورای صنفی دانشجویان ایران از ادامه اعتراضات دانشجویی در روز شنبه، پنجم آذر در برخی دانشگاه‌های کشور خبر داد.
    بر اساس گزارش این شورا، دانشجویان در دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت، علم و فرهنگ و برخی دانشکده‌های صنعتی شریف و تهران تحصن کردند.
    در همین حال دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران واقع در قم در تجمع اعتراضی شعارهای چون «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم» سردادند.
    از جمله خواست‌های دانشجویان معترض، آزادی فوری دانشجویان بازداشت‌شده و رفع فضای امنیتی در دانشگاه‌ها است.
    حمایت از اعتراضات کردستان و سیستان‌و‌بلوچستان نیز از موارد مطرح‌شده در این تجمعات گزارش شده است.
    گسترده‌ترین اعتراض دانشجویی روز شنبه در دانشگاه صنعتی اصفهان در اعتراض به مسمومیت غذایی ده‌ها دانشجوی این دانشگاه صورت گرفت.
    شورای صنفی دانشجویان کشور پیشتر از «مسمومیت غذایی دسته‌جمعی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان» از شامگاه دوم آذر و «به دلیل کیفیت غیراستاندارد غذایی توزیع‌شده» در میان آن‌ها خبر داده بود.
  • اعتصاب‌ کارگران کارخانه برخی واحدهای تولیدی
    اعتصاب‌ کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس، شرکت سرماآفرین و شرکت صنعتی تولیدی مرتب
    بر اساس گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران کارخانه لوازم خانگی پارس واقع در شهر صنعتی البرز روز شنبه ۵ آذر در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان دست به اعتصاب زدند.
    همچنین کارگران شرکت سرماآفرین واقع در شهر صنعتی البرز در اعتراض به سطح پایین دستمزدها اعتصاب کرده و در محوطه کارخانه تجمع کردند.
    کارگران شرکت صنعتی تولیدی مرتب نیز در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق اعتصاب کردند.
  • حمایت سه تشکل کارگری از مردم تحت ستم کردستان
    سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و «گروه اتحاد بازنشستگان» با انتشار بیانیه‌ مشترکی از «مردم تحت ستم کردستان» حمایت کردند و کشتار مردم شهرهای این استان را محکوم کردند.
    در این بیانیه که خطاب به «مردم آزاده ایران» نوشته شده گفته شده «داشتن آزادی در عرصه های مختلف جزء حقوق بنیادی و خواست مسلم کسانی است که در چهار دهه گذشته تا به امروز در عرصه های مختلف مبارزاتی قدم برداشته و در این راه تلاش کرده‌اند».
    در این بیانیه گفته شده سیستم حاکم نه تنها گوش شنوایی برای ابتدایی ترین خواسته‌ها ندارد، بلکه جواب هر خواست و مطالبه را با گلوله جواب داده‌اند.
    سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه و دو انجمن دیگر با برشمردن «جنایت»هایی که در سال‌های گذشته علیه اقوام و گروه‌های سیاسی صورت گرفته، اعلام کردند«کشتار و نسل کشی را تحت هر عنوان و به هر بهانهای محکوم می کنیم».
  • فرانس ۲۴: از گلوله‌های یک شرکت فرانسوی-ایتالیایی برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده شده
    شبکه خبری فرانس ۲۴ می‌گوید در تحقیقات خود شواهدی یافته که نشان می‌دهد از گلوله‌های شاتگان شرکت فرانسوی-ایتالیایی «شدیت» برای سرکوب اعتراضات در ایران استفاده شده است.
    طبق این تحقیقات این گلوله‌ها از سال ۲۰۱۱ به این سو در ایران استفاده شده که ناقض تحریم‌های اتحادیه اروپا بوده است.
    در این تحقیق از ایرانیان خواسته شد تا عکس‌هایی از مهمات مصرف‌شده در جریان اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی را ارسال کنند.
    در جریان سرکوب اعتراضات از گلوله، گلوله‌های پینت بال و فشنگ‌های ساچمه‌ای به طور گسترده استفاده شده است. در حالی که بیشتر گلوله‌های ساچمه‌ای در ایران ساخته شده‌ بودند، ۱۳ گلوله کشف‌شده از هشت شهر مختلف ایران دارای آرم شرکت شدیت بودند.
    گلوله های شاتگان شرکت شدیت سال‌هاست که به طور گسترده مورد استفاده شکارچیان ایرانی است.
    اکرم خدابنده تکواندوکار: به حرمت قلب‌های غمگین مردم از تیم ملی خداحافظی می‌کنم
  • اکرم خدابنده تکواندوکار ایرانی از تیم ملی خداحافظی کرد
    ‌اکرم خدابنده تکواندوکار ایرانی پس از ۱۲ سال از تیم ملی خداحافظی کرد و به جمع ورزشکارانی پیوست که بابت خشونت حکومت ایران علیه معترضان از حضور در تیم ملی انصراف می‌دهند.
    خانم خدابنده در پست اینستاگرام خود نوشت که این خداحافظی «به حرمت قلب‌های غمگین مردم» است.او پیشتر در استوری‌های اینستاگرام خود از خشونت حکومت ایران در مقابل معترضان انتقاد کرده بود.اکرم خدابنده یک بار در استوری اینستاگرام خود صحبت‌های سخنگوی دولت ایران را که گفته بود «مثل آب خوردن می تونستیم به معترضان گلوله جنگی بزنیم، اما نزدیم» با سخنان سخنگوی ارتش آلمان نازی مقایسه کرد.
  • فریاد “مرگ بر دیکتاتور” در خیابان‌های تهران و سایر شهرها
    اعتراضات شبانه در بسیاری از شهرهای ایران از جمله در تهران، اصفهان، کرج، زاهدان و سراوان ادامه داشت.
    اعتراضات شامگاه جمعه ۴ آذر در چندین منطقه و محله تهران از جمله شهرک‌های چیتگر، اکباتان، پونک، نازی‌آباد، مشیریه، تهرانسر، تهران پارس، سعادت آباد و هفت حوض تا پاسی از شب ادامه پیدا کرد.
    در ویدیویی که ۱۵۰۰ تصویر منتشر کرده جمعی از مردم تهران در چیتگر شامگاه جمعه ۴ آذر در خیابان شعار “امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه” را سر دادند.
    اعتراضات شبانه همچنین در شهرهای کرج، اصفهان، زاهدان، مشهد، سروان، خاش نیز ادامه پیدا کرد. در اصفهان حاضران در تظاهرات خواهان ملحق شدن مردم می‌شوند. در فردیس و گوهردشت کرج شعارهایی سر داده شد. همزمان در زاهدان نیز اعتراضات در طول شب ادامه یافت.
  • اعتصاب دوباره کارگران ذوب‌ آهن اصفهان
    کارگران شرکت ذوب‌ آهن اصفهان شاغل در شیفت صبح روز شنبه، پنجم آذر بار دیگر اعتصاب کردند.
    اتحادیه آزاد کارگران ایران در گزارشی دلیل اعتصاب دوباره این کارگران را «عدم تحقق وعده‌های مسئولان» اعلام کرده است.
    بر اساس این گزارش، مهم‌ترین خواسته کارگران شرکت ذوب‌ آهن اصفهان افزایش دستمزد آنان است که نسبت به کارگران شاغل در سایر شرکت‌های فولاد پایین‌تر است.
    به گزارش خبرنگار رادیو فردا، در پی این اعتصاب، خط بارگیری کارخانه ذوب‌آهن مختل شد و کارگران، واگن‌ها را تخليه نكردند و رانندگان نیز به اعتصاب پيوستند.
    کارگران این شرکت پیشتر در روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان‌ اعتصاب گسترده‌ای کرده بودند.
    مدیر شرکت و نماینده وزارت کار با حضور در میان کارگران وعده تحقق خواسته‌ آنان در روزهای آینده را داده بودند، اما پس از گذشت بیش از ۱۰ روز به هیچ یک از وعده‌ها عمل نشده است.
    حساب کاربری «۱۵۰۰ تصویر» هم‌زمان با آغاز اعتصاب کارگران شرکت ذوب‌ آهن اصفهان به نقل از یک کارگر، جو حاکم در شرکت را «امنیتی» توصیف کرده و گفته است که این دور از اعتصاب «شلوغ‌تر از همیشه است» و کارگرها با بستن «ریل مذاب» مانع از فعالیت خط تولید شده‌اند.
    در همین حال گزارش شده که کارگران شاغل در شرکت صنعتی تولیدی «مرتب» نیز در اعتراض به عدم پرداخت ۹ ماه حقوق خود اعتصاب و در مقابل شرکت تجمع کرده‌اند.
    هم‌زمان با اعتراضات سراسری در ایران در بیش از دو ماه گذشته، کارگران در شمار قابل توجهی از واحدهای صنعتی از جمله خودروسازی اعتصاب کرده‌اند.
  • اعتراضات گسترده در سیستان و بلوچستان
    شهرهای استان سیستان و بلوچستان امروز همانند جمعه‌های گذشته، صحنه اعتراض‌های خیابانی بود. معترضان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و«از بلوچستان تا کردستان، جانم فدای ایران» سردادند و ماموران در زاهدان و خاش به روی معترضان آتش گشودند.
    بر اساس گزارش‌ها تاکنون چند نفر زخمی شده‌اند و هنوز جزییاتی از افرادی که مورد اصابت گلوله قرار گرفتند در دست نیست.
    معترضان در زاهدان پس از نماز جمعه، در حمایت و اعلام همبستگی با مردم کردستان به خیابان آمدند و شعار «کرد و بلوچ برادرند، تشنه خون رهبرند»، « کرد تنها نیست، بلوچ پشتیبان اوست» و «کردستان زنده باد،بلوچستان زنده باد» سر دادند.
    رسانه‌های محلی و تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که معترضان زاهدانی در خیابان آتش روشن کردند و بعضی از مسیرها را مسدود کرده‌اند و براثر شلیک نیروهای مسلح تعدادی از معترضان مجروح شدند و به درمانگاه «مسجد مکی» منتقل شده‌اند.
    منابع محلی می‌گویند وضعیت مجرحان در درمانگاه مسجد مکی «بحرانی» است و احتمال داده می‌شود کسانی براثر اصابت گلوله کشته شده باشند و گفته می‌شود تعدادی از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند.
    خبرگزاری محلی «حال‌وش» که اخبار این استان را پوشش می‌دهد در گزارشی گفته «به رغم شرایط شدید امنیتی» اعتراضات در زاهدان ادامه داشت و امروز «دهها نفر» از معترضان مجروح شده اند.
    زنان زاهدانی امروز در خیابان‌ها حضور کم‌سابقه‌ای داشتند. ویدئوهایی از حضور زنان در اعتراضات امروز زاهدان منتشر شده و در یکی از آنها، زنان شعار می‌دهند «کشته ندادیم که سازش کنیم، رهبر قاتل رو ستایش کنیم».
    براساس گزارش‌ها از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت این شهر در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، خواهان توقف خشونت علیه مردم کردستان شد و از حکومت خواست به روی مردم معترض شلیک نکنند.
    همچنین روحانیون شهرهای راسک، آشار و سرباز در استان سیستان و بلوچستان در اطلاعیه‌ای خواستار برگزاری رفراندوم شده‌اند.
    ‌ویدیوهایی که به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده، نشان می‌دهد روز جمعه ۴ آذر نیروهای امنیتی در خاش به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک ‌کردند. علاو بر خاش، شهر چابهار نیز صحنه اعتراضات خیابانی بوده و شعار «مرگ برسپاهی» سردادند.
    در شهر تفتان، از دیگر شهرهای این استان نیز، ویدیوهایی از اعتراضات مردم این شهر منتشر شده و شعارهایی از قبیل «بسیجی بی‌غیرت، قیمت تو ده هزار تومنه»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «از بلوچستان تا کردستان٬‌ جانم فدای ایران» شنیده می‌شود.
    شهر سراوان نیز امروز صحنه اعتراضات با شعارهای ضد حکومتی بود. معترضان در سراوان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.
  • اعتصاب کارکنان و کارگران شرکت صنعتی کروز
    کارکنان و کارگران شرکت صنعتی کروز که قطعه‌های خودرو را تأمین می‌کند، پنج‌شنبه ۳ آذر وارد اعتصاب شدند. کروز بزرگترین قطعه‌ساز خودرو در ایران است و تأسیس آن به ۱۳۶۱ باز می‌گردد. سطح پایین دستمزدها و شیفت‌های اضافه‌کاری در روزهای جمعه دلیل اصلی اعتراض کارکنان این شرکت در سال‌های اخیر بوده. کارکنان کروز ۲۸ آبان نیز اعتصابی سه‌روزه برگزار کردند.
    ویدئوی منتشرشده از اعتصاب سوم آذر در کروز نشان می‌دهد که زنان بخش اصلی اعتصاب‌کنندگان هستند. دور جدیدی از اعتصاب‌های کارگری در پیوند با خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی آغاز شده است.
  • جواد نکونام خواهان آزادی وریا غفوری شد
    جواد نکونام، سرمربی تیم فولاد خوزستان، خواهان آزادی وریا غفوری شد.
    آقای نکونام، که پیشتر کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران هم بوده، گفته جای وریا غفوری در زندان نیست.
    گفته شده بازداشت روز پنجشنبه وریا غفوری پس از تمرین تیم فولاد خوزستان انجام شده است.
    گزارش‌هایی از خودداری بازیکنان فوتبال از حضور در تمرین منتشر شده است.
    خبری هم از استعفای مدیر این باشگاه منتشر شد که البته گفته شد باشگاه با آن مخالفت کرده است.
  • سخنگوی دولت روحانی: تجدیدنظر در برخی سیاست‌ها را «اجتناب ناپذیر» است
    علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی در یادداشتی در روزنامه اطلاعات خواهان مرور سیاست‌هایی شده که فضای ناامیدانه‌ای در کشور رقم زده‌اند.
    او تجدیدنظر در این سیاست‌ها را اجتناب ناپذیر خوانده است‌.
    آقای ربیعی سابقه طولانی در جمهوری اسلامی دارد. او از جمله معاون وزارت اطلاعات و رئیس دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بوده است.
    او از افرادی که اصلاح در کشور را به معنای عقب نشینی می‌دانند، انتقاد کرده و گفته است چنین دیدی به پیچیده‌تر شدن اوضاع و عدم حل قضایا منجر می‌شود.
    آقای ربیعی گفته است «فهم واقعی از مساله در داخل، دادن علائم و سیاست‌گذاری متناسب با این وضعیت را مشاهده نمی‌کند.»
  • امتناع از در اختیار گذاشتن اجساد افراد کشته شده‌ به خانواده‌ها، «نقض حقوق بشر» است
    فدریکو ویلگاس، رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مصاحبه با «تاک تی وی» امتناع مقام‌های جمهوری اسلامی از در اختیار گذاشتن اجساد افراد کشته شده‌ به خانواده‌ها را «نقض حقوق بشر» خوانده و گفته است چنین کاری «باید فورا متوقف شود».
    مقام‌های جمهوری اسلامی بارها از در اختیار دادن اجساد افراد کشته شده در اعتراض‌ها، به خانواده‌هایشان خودداری کرده و در مواردی بدون اطلاع خانواده و پنهانی این اجساد را به خاک سپرده‌اند.
    در مواردی جسد فرد کشته شده برای مدت نامحدودی به گروگان گرفته می‌شود تا خانواده فرد سکوت کرده و اعتراض نکنند.
  • تقدیر رئیسی از عملکرد بسیج در سرکوب اعتراضات
    ابراهیم رئیسی در بازدید «سرزده» از یگان ویژه فاتحین تهران بزرگ، خطاب به بسیجیان گفت که آن‌ها در مواجهه با معترضان که مقامات جمهوری اسلامی آن‌ها را «اغتشاش‌گر» می‌خوانند، «خوش درخشیدند».
    او در ادامه با استفاده از ادبیات رایج حکومت، از اعتراض‌های سراسری با عنوان یکی از «فتنه‌های دشمنان» نام برد که با هدف «جلوگیری از صدور انقلاب و روحیه بسیجی» صورت گرفته است.
    وی در عین حال، تاکید کرد که حفظ نظام جمهوری اسلامی، «از اوجب واجبات است».
    این جمله به این صورت تفسیر می‌شود که برای حفظ جمهوری اسلامی، استفاده از هر ابزاری، قابل توجیه است.
    مقامات جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن تعدادی از نیروهای بسیج در جریان اعتراضات سراسری خبر داده‌اند. قاسم رضایی، جانشین فرماندهی انتظامی آمار اعضای بسیج و نیروهای انتظامی کشته‌شده تا ۱۸ مهر را ۲۴ نفر اعلام کرده بود.
    این آمارها در حالی ارائه می‌شود که بر اساس گزارش‌ها برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات سراسری برای تحویل جسد، تحت فشار قرار گرفته‌اند که فرد جان‌باخته را به‌عنوان نیروی بسیج معرفی کنند.
  • فشار بر سامان یاسین برای «اخذ اعترافات اجباری»
    شبکه حقوق بشر کردستان از «شکنجه شدید سامان یاسین برای انجام اعترافات اجباری» خبر داد و افزود که تاکنون هیچ حکمی به او و خانواده‌‌اش ابلاغ نشده اما وارد کردن اتهام «محاربه»، خانواده‌ ابن خواننده زپ را نسبت به احتمال صدور حکم اعدام نگران کرده است.
    نزدیکان توماج صالحی نیز گفتند که ۲۸ روز پس از از بازداشت، بی‌خبری و محرومیت او از ملاقات با خانواده همچنان ادامه دارد.
    در گزارش شبکه حقوق بشر کردستان تاکید شده که سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران که همزمان با اعتراضات سراسری بازداشت و به «محاربه» متهم شده، در زندان اوین «برای انجام اعترافات تلویزیونی به شدت مورد شکنجه جسمی و روحی» قرار گرفته است.
    این سایت حقوق بشری شامگاه جمعه چهارم آذر ماه در گزارشی نوشت: «نگهداری به مدت سه روز در یک محل بسیار سرد، ضرب و شتم شدید و پرتاب از ارتفاع به پایین از جمله شکنجه‌هایی است که این هنرمند کرد طی مدت بازداشت» تحمل کرده است.
    شبکه حقوق بشر کردستان افزود که این خواننده رپ اهل کرمانشاه «در نتیجه این شکنجه‌ها مجبور به انجام اعترافات تلویزیونی» شده است.
    سامان یاسین، خواننده رپ اهل کرمانشاه و ساکن تهران روز دهم مهر ماه به دست نیروهای امنیتی در منزلش بازداشت شد و پس از چند روز به زندان اوین تهران منتقل شد.
    خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۷ آبان از برگزاری جلسه دادگاه شماری از معترضان بازداشت شده از جمله سامان یاسین (صیدی) خبر داد و اعلام کرد این خواننده رپ به «محاربه» متهم شده است.
    در همان روز رسانه‌های حکومتی با انتشار تصاویری از «اعترافات اجباری» این خواننده رپ، اتهام او را «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کردند.
    پس از جلسه دادگاه و پخش «اعترافات اجباری» سامان یاسین، خانواده و نزدیکان این خواننده رپ اعلام کردند از دو هفته پیش و در پی انتقال او از زندان فشافویه به زندان اوین، هیچ خبری از وضعیت این خواننده ندارند.
    یکی از نزدیکان این هنرمند کُرد روز شنبه ۱۴ آبان ماه گفت: «سامان حدود دو هفته پیش در یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده‌اش از انتقال خود از زندان فشافویه به زندان اوین خبر داد و پس از این تماس، هیچ اطلاعی از سرنوشت او نداریم.»
    او تاکید کرد که مسئولان زندان اوین در پی مراجعات مکرر خانواده این خواننده رپ، به آنها گفته‌اند که «سامان ممنوع‌الملاقات» است.
    سامان یاسین، خواننده رپ، از زمان بازداشت در دهم مهر ماه تاکنون و با گذشت نزدیک دو ماه از بازداشتش، به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه دسترسی نداشته و از ملاقات با خانواده خود محروم بوده است.
    طبق گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سامان یاسین روز چهارشنبه ۱۸ آبان در اعتراض به محرومیت از ملاقات با خانواده و بلاتکلیفی وضعیت خود در زندان اوین به مدت دو روز اعتصاب غذا کرد.
    نیروهای دادسرای امنیت زندان اوین در دومین روز اعتصاب غذای یاسین با خانواده او تماس گرفتند و با گذشت نزدیک به چهل روز از بازداشت این خواننده رپ، سرانجام خانواده توانستند برای اولین بار با سامان یاسین در زندان اوین «ملاقات کابینی» انجام دهند.
    شبکه حقوق افزود که با وجود انتشار اخباری مبنی بر «صدور حکم اعدام» برای این خواننده رپ اهل کرمانشاه در شبکه‌های اجتماعی، تاکنون هیچ حکمی به سامان یاسین و خانواده‌‌اش ابلاغ نشده است اما برگزاری جلسه دادگاه او با اتهام «محاربه» و «پخش اعترافات اجباری»، سبب نگرانی خانواده و نهادهای حقوق بشری در مورد احتمال صدور حکم اعدام برای سام یاسین شده است.
  • بی‌خبری از وضعیت توماج صالحی
    نزدیکان توماج صالحی نیز نسبت به بی‌خبری از وضعیت این خواننده رپ سرشناس با گذشت ۲۸ روز از بازداشت او ابراز نگرانی کردند.
    به گزارش رادیو فردا، توماج صالحی خواننده رپ که از اعتراضات سراسری حمایت کرده بود هشتم آبان ماه بازداشت شد و رسانه‌های حکومتی بازداشت این خواننده اهل شاهین شهر را یک پیروزی اطلاعاتی برای جمهوری اسلامی تبلیغ کردند.
    اقبال اقبالی، دایی توماج صالحی، پس از بازداشت این خواننده در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که توماج روستای «گِردبیشه بختیاری بود که از ساعت چهار و نیم بامداد از مشاهده موارد مشکوک در اقامتگاه مخفی خود خبر داد و پس از آن ارتباط قطع شد و همسایه‌ها از دستگیر شدن او تعدادی از دوستانش خبر دادند.»
    با گذشت نزدیک به یک ماه مقام‌های قوه قضائیه جمهوری اسلامی توضیحی درباره دلیل بازداشت و اتهام او ارائه نکرده‌اند و اجازه دسترسی صالحی به وکیل تعیینی را نیز چون پرونده دیگر معترضان بازداشت‌شده نداده‌اند.
    محمد مقیمی، وکیل، روز پنج‌شنبه سوم آذر ماه در توییتی هشدار داد که «بنابر شواهد، احتمال صدور حکم اعدام به اتهام افساد فی‌الارض علیه توماج صالحی وجود دارد.»
    اقبال اقبالی همچنین بامداد شنبه پنجم آذر ماه در صفحه اینستاگرام خود با تاکید بر عبارت «بیست و هشتمین روز دستگیری توماج صالحی، زندان، شکنجه»، نوشت که توماج همچنان «محروم از ملاقات با خانواده» است، در حالی که جرم او «اجرای موسیقی اعتراضی، استفاده از حق اعتراض در خیابان، مخالفت با سرکوب و دیکتاتوری، و دفاع از آزادی» است.
    بنابر اعلام خانه موسیقی دست‌کم ۲۳ خواننده، آهنگ‌ساز و نوازنده و هنرمند حوزه موسیقی از آغاز اعتراضات سراسری به دست نیروهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی بازداشت شده‌اند.
    خانه موسیقی از «شروین حاجی‌پور، آران صمیمی، مسعود برآبادی، کامیار حبیبی، رضا عبدالهی، آیدا راستی، عماد قویدل، سعید فیضی، مجتبی اسدپور، محمود میرزایی، رضا جودکی، کریم محمدی، میلاد حسن‌زاده، وحید موسوی، مهدی سوفالی، توماج صالحی، سامان یاسین، عباس محمودی‌نژاد، سپهر گرشاسبی، رضا فتحی، نیما سلطانی، سینا ارغوان و نوید افقه» به عنوان از هنرمندان بازداشت شده موسیقی نام برد.
    در اطلاعیه خانه موسیقی آمده است که از میان این هنرمندان تاکنون شروین حاجی‌پور، وحید موسوی، عماد قویدل و مجتبی اسدپور آزاد شده‌اند اما دیگر هنرمندان همچنان تحت بازداشت قرار دارند.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲