شادمانی مردم پس از شکست تیم فوتبال ایران در برابر آمریکا

پنجمین روز از هفته یازدهم اعتراضات ایران در حالی آغاز شد که معترضان ایرانی شب گذشته در پی شکست تیم ملی فوتبال در مقابل آمریکا در جریان رقابت‌های جام‌جهانی در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمده، شادمانی کرده و علیه حکومت شعار سردادند. 

دیدار ایران و آمریکا در رقابت‌های جام جهانی که از جانب بسیاری سیاسی‌ترین بازی این دوره از رقابت‌ها لقب گرفته بود با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج ایران مواجه شد. 

روز گذشته همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر آزادی کتایون ریاحی، بازیگر سرشناس ایرانی، پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان، نخستین جلسه دادگاه مجید رهنورد با اتهام محاربه برگزار شد. آقای رهنورد در جریان اعتراضات در شهر مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

با ادامه روند برگزاری دادگاه معترضان، نگرانی‌ها از صدور احکام اعدام و حبس طولانی مدت برای آن‌ها افزایش یافته است.  

رابرت مالی: بایدن گفته با گزینه نظامی علیه ایران به عنوان آخرین چاره موافقت خواهم کرد

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه به نشریه فارن‌پالیسی گفت: «رئیس‌جمهوری گفته که اگر هیچ‌کدام از فشار‌ها و اقدام‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کارساز نباشد، به عنوان آخرین چاره، با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد.»

آقای مالی ادامه داد که واشنگتن در حال وارد آوردن فشارهایی بر ایران است که این کشور طی «سال‌های متمادی» تجربه نکرده است و هدف از این فشار‌ها ممانعت از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

البته آقای مالی از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت که اگر تحریم‌های وضع شده از سوی دولت ترامپ موثر بود، نباید برنامه هسته‌ای ایران تا سطح فعلی پیش می‌رفت. او در عین حال از دولت بایدن به خاطر باز گذاشتن دریچه دیپلماسی در مقابل ایران تمجید کرد و در مورد این که ایران در حال حاضر بدنبال سلاح هسته‌ای باشد، ابراز تردید کرد.

آقای مالی همچنین هشدار داد که اگر آمریکا نتواند ایران را از طریق تلاش‌های دیپلماتیک، پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احیا کند، گزینه نظامی روی میز خواهد بود. 

رابرت مالی، عکس از AP

بازگشت اعضای تیم فوتبال ایران به تهران

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه‌پاسداران از حضور حدود ۲ هزار نفر در مراسم استقبال از بازیکنان تیم فوتبال ایران در فرودگاه امام خمینی تهران خبر دادند. 

اعضا و کادرفنی تیم ایران از جمله کارلوس کیروش، سرمربی تیم، یک روز پس از شکست مقابل آمریکا و حذف از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، چهارشنبه شب دوحه را به مقصد تهران ترک کردند. 

عکس از خبرگزاری فارس

شب گذشته و در پی باخت یک بر صفر تیم ایران مقابل آمریکا، چندین شهر ایران شاهد تجمع‌های معترضان برای ابراز خرسندی از آنچه «شکست طرح پروپگاندای جمهوری اسلامی با استفاده ابزاری از فوتبال» عنوان می‌شد، بود. معترضانی که در جریان اعتراضات جاری ایران حضور دارند، همچنین انتظار داشتند تا بازیکنان تیم ملی ایران با کشته‌شدگان این اعتراض‌ها ابراز همدردی یا همراهی کنند. انتظاری که چندان برآورده نشد

وزیر خارجه ایالات متحده: حکومت ایران درک درستی از مردم خود ندارد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه در مصاحبه با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه سی‌ان‌ان، گفت: «یکی از اشتباهات بزرگی که رژیم مرتکب می‌شود این است که سعی می‌کند انگشت اتهام خود را به سوی دیگران، از جمله ایالات متحده و کشورهای اروپایی‌ نشانه بگیرد و مدعی شود که ما به نوعی مسئول تحریک یا شعله‌ور کردن آتش اعتراضات هستیم. یعنی عمیقا و اساسا درک درستی از مردم خود ندارند.»

آقای بلینکن همچنین تاکید کرد که جهان «به درستی بر روی آنچه که در خیابان‌های ایران اتفاق می‌افتد»، متمرکز شده و  در این میان ایالات متحده نیز تلاش کرده است تا اطمینان حاصل کند که مردم ایران از «فناوری ارتباطاتی لازم برای ادامه ارتباط با یکدیگر و با دنیای بیرون» دسترسی دارند. 

وزیر خارجه ایالات متحده در ادامه تصریح کرد که گام‌های دیپلماتیک دیگری در سازمان‌های بین‌المللی و با همکاری بسیاری از کشورهای دیگر، انجام می‌دهیم تا روشن کنیم جهان سرکوب اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را که در ایران در جریان است، به وضوح می‌بیند. او در عین حال، خاطر نشان کرد که تمرکز اصلی همچنان باید روی مردم ایران، نیازها و انتظارات آنها متمرکز بماند. 

وزیر خارجه ایالات متحده، عکس از ‌AP

هەنگاو: ۳۰ شهروند کُرد در جریان تجمع‌های شکست تیم ایران مجروح شدند

دیده‌بان مستقل حقوق بشر کردستان (هەنگاو) اعلام کرد: «اوایل بامداد روز چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ و در جریان تیراندازی نیروهای حکومتی به سوی مردمی که پس از شکست تیم فوتبال جمهوری اسلامی به خیابان‌ها آمده و ابراز خوشحالی می‌کردند، در شهرهای ایلام، کرمانشاه، مریوان، سنندج، سقز و بوکان دست‌کم ۳۰ شهروند مجروح شده‌اند.»

این تشکل حقوق بشری همچنین از بازداشت ۱۷ شهروند پاوه‌ای از سوی نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی خبر داد و تصاویری را از تجمع‌های مردمی بامداد روز چهارشنبه در شهرهای کردنشین در واکنش به شکست تیم فوتبال ایران در مقابل آمریکا و حذف از جام جهانی قطر، منتشر کرد.

هک خبرگزاری فارس؛ رئیس کل دادگستری استان تهران دستوراتی برای «روشن شدن حقیقت» صادر کرد

بنابر گزارش خبرگزاری مهر، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در پی هک خبرگزاری فارس توسط گروه هکری بلک ریوارد، خطاب به دادسرای عمومی و انقلاب تهران دستوری صادر کرد. 

آقای القاصی دادسرای عمومی و انقلاب تهران را مامور تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از کارشناسان فنی و ضابطان ذی‌ربط برای بررسی ابعاد این موضوع کرد.

خبرگزاری فارس نیز در دو اطلاعیه به ارائه جزئیاتی درباره این هک پرداخت.

سفیر فرانسه در ایران به وزارت خارجه احضار شد

به گزارش خبرگزاری ایرنا، نیکولا رُش، سفیر فرانسه در ایران در پی اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه و تصویب قطعنامه حمایت از معترضان ایرانی در پارلمان این کشور به وزارت امور خارجه ایران احضار شد. 

قانون‌گذاران فرانسوی روز دوشنبه سرکوب تظاهرکنندگان ضد دولتی را از سوی حکومت ایران محکوم کردند و از دولت‌های اروپایی خواستند تا برای انجام تحقیقات مستقل در مورد علل مرگ مهسا امینی، دختر جوان ۲۲ ساله‌ای که در بازداشت نیروی انتظامی جان باخت، فشار بیشتری بر تهران وارد کنند.

پارلمان فرانسه همچنین با ۱۴۹ رای موافق و بدون حتی یک مخالف قطعنامه‌ای را در حمایت از معترضان ایرانی تصویب کرد. این قطعنامه از دولت‌های اروپایی می‌خواهد تا فشار بر حکومت ایران را برای ملزم کردن آن به پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش، افزایش دهند. 

نیکولا رُش، سفیر فرانسه در ایران

۱۱/۳۰/۲۰۲۲ 07:21 PM

یک روزنامه‌نگار دیگر بازداشت شد

به گزارش شرق، نسترن فرخه، روزنامه نگار روزنامه شرق بازداشت شد. ماموران امنیتی روز یکشنبه با حضور در منزل خانم فرخه او را بازداشت و تلفن همراه او و خانواده‌اش و لپ‌تاپش را ضبط کرده‌اند.   

از آغاز اعتراضات تا کنون روزنامه‌نگاران بسیاری توسط نهادهای امنیتی در ایران بازداشت شده‌اند. فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران روز گذشته از بازداشت سجاد رحمانی روزنامه‌نگار گیلانی خبر داد. همچنین این نهاد روز دوشنبه از بازداشت مریم وحیدیان، خبرنگار حوزه کارگری خبرگزاری ایلنا خبر داد.

خبرگزاری ایلنا روز دوشنبه با انتشار گزارشی از افزایش فشار بر روی خبرنگاران این رسانه و نیز احضار توسط نیروهای امنیتی خبر داد و نوشت: «از همه خبرنگاران تعهداتی در خصوص نحوه انتشار اخبار از سوی نیروهای امنیتی اتخاذ شده است.»

برگزاری نخستین جلسه دادگاه ۱۵ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری؛ همه متهم به افساد فی‌الارض شدند

به گزارش میزان، رسانه رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، نخستین جلسه دادگاه ۱۵ نفر از معترضان روز چهارشنبه که در جریان اعتراضات جاری ایران در کرج بازداشت شده بودند، در شعبه اول دادگاه انقلاب استان البرز به ریاست آصف الحسینی در حالی برگزار شد که سه نفر از آن‌ها زیر ۱۸ سال سن داشتند.

براساس ماده ۳۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری پرونده افراد بالغ زیر ۱۸ سال که اتهام آن‌‌ها در صلاحیت رسیدگی در دادگاه انقلاب است باید، در شعبه یک دادگاه کیفری استان ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان رسیدگی شود. 

به گفته رئیس کل دادگستری استان البرز، این ۱۵ نفر که متهم به دست داشتن در کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان در جریان برگزاری مراسم چهلم حدیث نجفی در روز ۱۲ آبان هستند، همگی به «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران پلیس و بسیج، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور» متهم شده‌اند. 

در هفته‌های گذشته با برگزاری دادگاه شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات جاری در شهرهای مختلف اتهام بیشتر معترضان «افساد فی‌الارض و محاربه» اعلام شده است.  

 یک نفر در جریان تجمع مردم انزلی بعد از باخت تیم ملی فوتبال کشته‌ شده است

بنا بر گزارش‌ها، مهران سماک، جوان ۲۷ ساله شامگاه سه‌شنبه هشتم آذر ماه در جریان تجمع مردم انزلی بعد از باخت تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا کشته شده است. به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، آقای سماک هدف شلیک مستقیم گلوله ماموران امنیتی قرار گرفته و جان باخته است.

این سازمان همچنین از مقاومت نهادهای امنیتی در برابر تحویل پیکر آقای سماک به خانواده او خبر داد.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های مجازی پیکر مهران سماک امروز به خاک سپرده شد و مردم معترض با تجمع در مراسم خاکسپاری او علیه شخص علی خامنه‌ای و حکومت جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

قاضی «هیئت مرگ» مشاور عالی رئیس قوه‌قضائیه شد

به گزارش ایسنا، حسینعلی نیری، رئیس پیشین دادگاه عالی انتظامی قضات با حکم غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران به عنوان مشاور عالی رئیس قوه‌ قضائیه منصوب شد.

حسینعلی نیری

بنابر گزارش عفو بین‌الملل، آقای نیری به همراه ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، مصطفی پورمحمدی، سید علیرضا آوایی و محمدحسین احمدی از اعضای اصلی کمیته‌ای بودند که از سوی روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی برای رسیدگی به پرونده‌های زندانیان دهه ۶۰ به زندان‌ها فرستاده شد و بر اساس گزارش‌ها، اعدام‌های تابستان ۶۷ در پی احکام صادره از سوی آن‌ها انجام شد. این کمیته در بین زندانیان وقت و خانواده‌های آن‌ها به «هیئت مرگ» معروف است.

گزارشگر ویٰژه حقوق بشر سازمان ملل متحد تعداد زندانیان اعدام شده در تابستان ۶۷ را ۱۸۷۹ نفر می‌داند اما بر اساس برخی آمار دیگر این تعداد ۴۴۸۲ نفر تخمین زده شده است.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱ دسامبر ۲۰۲۲