خودشان می‌گویند، دست‌کم ۲۰ کودک را در تهران بازداشت کرده‌اند

برای نخستین بار رسانه قوه قضاییه بازداشت ۲۰ کودک را در تهران تایید کرد. فعالان حقوق بشر از متهم شدن ده کودک به محاربه و فساد فی‌الارض خبر داده‌اند.

معاون بین‌الملل و دبیر «ستاد حقوق بشر اسلامی» قوه قضاییه جمهوری اسلامی از مرکز اصلاح و تربیت که کودکان زندانی در آنجا حبس می‌شوند، دیدار کرد. مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه نوشت که او با تمامی بازداشت‌شدگان زیر ۱۸ سال دیدار کرده است.

«میزان نیوز» شمار کودکان زیر ۱۸ سال بازداشت شده در تهران را ۲۰ نفر اعلام کرد. این نخستین تایید رسمی بازداشت کودکان در جریان اعتراضات به قتل ژینا (مهسا) امینی از سوی قوه قضاییه است.

پیش از این سخنگوی قوه قضاییه ۱۷ آبان تنها گفته بود تعداد اندکی معلم، دانشجو و دانش‌آموز بازداشت شده‌اند.

شمار دانشجویان بازداشت شده نزدیک به ۶۰۰ نفر گزارش شده است و از آغاز اعتراضات دست‌کم ۴۰ معلم در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. شماری از معلمان با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شده‌اند.

وزیر آموزش و پرورش ۱۹ مهر ماه در پاسخ به پرسشی در باره بازداشت دانش‌آموزان به روزنامه شرق گفته بود: «تعدادشان زیاد نیست و این‌قدری نیستند. نمی‌توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم.»

یوسف نوری ادعا کرده بود که «دانش‌آموز زندانی نداریم» و «مواردی هم اگر بازداشت باشند برای بحث اصلاح و تربیت است».

الهام افکاری، خواهر نوید افکاری که او را در زندان عادل‌آباد شیراز حبس کرده‌اند، ۱۲ آذر در تماس تلفنی با خانواده‌اش فاش کرده بود: «ده ها معترض زیر ۱۸ سال که در زندان عادل آباد شیراز در بازداشت به سر میبرند، با اتهاماتی از قبیل محاربه و افساد فی‌الارض روبرو شده‌اند.»

همچنین کمپین فعالان بلوچ از محکومیت دو برادر زیر ۱۸ سال به نام‌های محمد رخشانی آزاد و علی رخشانی آزاد به محاربه خبر داده بود. نیروهای امنیتی این دو برادر را یک روز پس از جمعه خونین زاهدان بازداشت و از آن زمان در زندان حبس کرده‌اند.

در پرونده‌ای که قوه قضاییه برای متهم به قتل روح‌الله عجمیان، بسیجی‌ای که در مراسم چهلم حدیث نجفی در کرج کشته شد، ساخته است حداقل سه کودک محاکمه شدند. رسانه‌های داخلی ایران بدون این که نام این کودکان را منتشر کنند از صدور حکم ۲۵ سال زندان برای دو تن از آن‌ها خبر داده‌اند.

در استان کردستان نیز شماری از کودکان و دانش‌آموزان بازداشت شده‌اند. هویت بسیاری از آنها هنوز احراز نشده است.

در روز ۱۷ آذر هم نیروهای امنیتی در دهدشت دو کودک ۱۶ ساله به نام‌های شایان و رضا آذرنوش را بازداشت کردند.

فعالان حقوق بشر از متهم شدن دست‌کم ده کودک به محاربه یا افساد فی‌الارض خبر داده‌اند.

از زمان آغاز اعتراضات به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی نیروهای امنیتی دست‌کم ۶۵ کودک را در مناطق مختلف کشته‌اند.

برگرفته ای از سایت رادیو زمانه، ۱۱ دسامبر ۲۰۲۲