اعتراض‌های ایران؛ مجیدرضا رهنورد در «ملاءعام» در مشهد اعدام شد

با وجود آنکه اعدام هفته گذشته محسن شکاری از افراد حاضر در اعتراضات سه ماه اخیر در ایران واکنش‌های بسیاری را در پی داشت اما قوه‌قضاییه ایران مجیدرضا رهنورد یکی دیگر از افراد حاضر در تجمعات اعتراضی مشهد را به اتهام «قتل دو بسیجی» اعدام کرد. خبرگزاری قوه‌قضاییه اعلام کرد که این حکم در «ملا عام» اجرایی شده است.

طبق گفته مقامات قوه قضاییه مجیدرضا رهنورد در تاریخ ۲۸ آبان بازداشت شد و در تاریخ سه آذر ماه متهم به محاربه با استفاده از سلاح سرد شد. وی در دادگاه انقلاب مشهد به اعدام محکوم شد و در ۲۱ آذر یعنی کمتر از یک ماه از بازداشت اعدام شد.

وی دومین نفری است که در جریان اعتراضاتی که اواخر شهریور در ایران شروع شده است، اعدام می‌شود. محسن شکاری که متهم به بستن خیابان ستارخان و زخمی کردن یک بسیجی بود، هفته گذشته اعدام شد. حکم اعدام چندین نفر دیگر درگیر در اعتراضات اخیر ایران صادر شده است. 

پیام رضا پهلوی دربارۀ راه توقف ماشین اعدام و به زیر کشیدن رژیم جمهوری اسلامی

رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران در پیامی توییتری نوشت: «توقف ماشین کشتار و اعدام جمهوری اسلامی، تنها با به زیر کشیدن این رژیم ضدایرانی و ضدانسانی ممکن است: در داخل با اعتصاب، اعتراض، پرداخت نکردن قبوض و مالیات و از کار انداختن دستگاه سرکوب، و در خارج با بسیج بین‌المللی برای فشار حداکثری بر رژیم و حمایت حداکثری از مردم ایران.»

تمامیت ارضی، انتخابات آزاد

او در ادامه نوشت: «من بار دیگر، نخبگان سیاسی کشور را که به تمامیت ارضی ایران، دموکراسی سکولار و حق مردم برای تعیین شکل نظام سیاسی از طریق یک انتخابات آزاد پایبندند، به همکاری با یکدیگر برای سرنگونی جمهوری اسلامی و قرار دادن دوباره کشور بر ریل ترقی و تمدن دعوت می‌کنم.»

آمریکا: اعدام‌ها در ایران نشان دهندۀ این است که رژیم «از مردم خود می‌ترسد»

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه اعدام دومین معترض بازداشت شده در جریان اعتراضات سه ماه اخیر ایران را محکوم کرد و گفت که این احکام اعدام نشان می‌دهد که «رژیم جمهوری اسلامی از مردم خود می‌ترسد».

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «صدور احکام بسیار سنگین و اکنون اولین اعدام در ملاء عام، برای ارعاب مردم ایران است. آنها می‌خواهند مخالفان را سرکوب کنند و این اعدام‌ها نشان می‌دهد که تا چه اندازه رهبری ایران از مردم خود می‌ترسد». 

بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین: دنیا نباید سکوت کند

سر ریچارد برانسون، میلیاردر بریتانیایی و بنیان‌گذار گروه شرکت‌های ویرجین با انتشار پیامی توییتری به اعدام «دومین معترض بیگناه» در ایران آنهم «بدون طی روند قانونی و محاکمه‌ای عادلانه» واکنش نشان داد و نوشت: دنیا نباید سکوت کند.(۱۸) Richard Branson on Twitter: “Iran has carried out its second execution of an innocent protester, without due process and justice. The world must not be silent about this https://t.co/XldZCCG7N8 #MahsaAmini” / Twitter

طوماری خطاب به رهبران «گروه ۷» برای اخراج دیپلمات‌های ایران و آزادی زندانیان سیاسی

انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS752 با انتشار طوماری در شبکه های اجتماعی از رهبران گروه ۷ خواسته اند تا برای اخراج دیپلماتهای ایران و اجبار این کشور به آزادی زندانیان سیاسی اقدام کنند.

تا کنون بیش از ۹۵۹ هزار نفر این طومار اینترنتی را امضا کرده اند.

عفو بین‌الملل: دست‌کم ۷ نفر از معترضان بازداشت شده با خطر اعدام روبرو هستند

عفو بین‌الملل با انتشار پیامهای جداگانه‌ای، درباره خطر اعدام قریب‌الوقوع سامان صیدی، محمد قبادلو، محمد بروغنی، منوچهر مهمان‌نواز، سهند نورمحمدزاده، ماهان صدرات مدنی هشدار داد.

بسیاری از این افراد از زندان اوین به زندان رجایی شهر منتقل شده‌اند و بیم آن می‌رود که حکم اعدام آنها اجرا شود.

عفو بین‌الملل در هشدارهای خود همچنین به این موضوع اشاره کرده که بسیاری از احکام اعدامی که در این سه ماه از سوی دستگاه قضایی ایران صادر شده، ناقض قوانین بین‌المللی است و از بسیاری از این بازداشت شدگان زیر «شکنجه» اعتراف گرفته شده است.

عفو بین‌الملل خواستار توقف اجرای احکام اعدام بازداشت شدگان و پاسخگویی مسئولان جمهوری اسلامی در قبال شکنجه و بدرفتاری با متهمان شده است.

هشدار عفو بین‌الملل دربارۀ خطر اعدام محمدمهدی کرمی

مهدی کرمی که از سوی مقامات جمهوری اسلامی متهم به قتل یک بسیجی شده، با خطر اعدام روبروست.

عفو بین‌الملل با انتشار پیامی با این مضمون که او را در جریان یک «محاکمه ساختگی» که هیچ شباهتی به روند قضایی نداشت به اعدام محکوم کردند و حتی قبل از شروع محاکمه، «اعترافات اجباری» از او در رسانه ملی ایران منتشر کردند، هشدار داده که او با خطر اعدام روبروست. 

این سازمان حقوق بشری از همگان خواسته است تا در قبال این واقعه سکوت نکنیم.

برگزاری تجمع اعتراضی در مشهد: «آهای آهای نشسته‌ها جوون بعدی از شماست»

شامگاه روزی که مجیدرضا رهنورد، از معترضان بازداشت شده را در شهر مشهد به دار آویختند، جمعی از اهالی این شهر بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت جمهوری اسلامی شعار سر دادند.

برخی از شعارهایی که مردم فریاد می‌زدند، این بود: «آهای آهای نشسته‌ها جوون بعدی از شماست»، «ایران شده فلسطین، مردم چرا نشستین»

معاون قوه قضائيه: با وجود قانون درباره محاربه، قاضی حق مراجعه به فقه ندارد

صادق رحیمی، معاون قوه قضائيه می‌گوید با توجه به قانون درباره «محاربه» قضات حق ندارند در این خصوص به فقه مراجعه کنند. 

اظهارات این مقام قوه قضائيه در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر بسیاری از کارشناسان فقهی و حقوقی به صدور احکام محاربه در خصوص برخی از متهمان اعتراضات اخیر اعتراض کردند و آن‌را نادرست خوانده‌اند. 

رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به این موضوع، انتقادات را «شبه‌افکنی» خواند و افزود: «برابر قانون مجازات اسلامی در مواد ۲۸۲ و ۲۸۳، حد محاربه یکی از مجازات‌های چهارگانه است و انتخاب هر یک از این امور چهارگانه به اختیار قاضی است و این قانون مصوبه مجلس است و توسط شش فقیه و شش حقوقدان نیز تایید شده و با وجود قانون، قاضی حق مراجعه به فقه را ندارد.»

زهره الهیان: ۷ هزار نیروی امنیتی در حوادث اخیر مجروح شده‌اند

زهره الهیان، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی می‌گوید نیروهای امنیتی در حوادث اخیر اجازه استفاده از سلاح را نداشتند و به همین دلیل هم ۷ هزار نفر از آنها در این ناآرامی‌ها مجروح شده‌اند. 

ادعای این نماینده مجلس در خصوص عدم استفاده از سلاح در حالی مطرح می‌شود که در طی حدود ۳ ماه اخیر تصاویر فراوانی از شلیک و کشته شدن معترضان از سوی نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است. 

نماینده پارلمان فرانسه: نباید در مقابل اقدامات ضد انسانی سکوت کرد


مود پتی، نماینده پارلمان فرانسه (مجمع ملی) در توییتی در واکنش به اعدام مجیدرضا رهنورد گفت که نباید در مقابل بی‌عدالتی و اقدامات ضد انسانی سکوت کرد. 
وی اضافه کرد که مجیدرضا رهنورد ۲۳ ساله بدون محاکمه عادلانه اعدام شد.

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۳ دسامبر ۲۰۲۲