نتانیاهو: اعتراضات جاری ایران مهم‌ترین ناآرامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ است

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر منتخب اسرائیل، تظاهرات ضد رژیم در ایران را بی‌سابقه دانست و گفت که این اعتراضات منجر به «بازنگری» واشنگتن در مورد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران شده است.

نتانیاهو در مصاحبه با العربیه انگلیسی گفت که اعتراضات جاری مهم‌ترین ناآرامی پس از انقلاب ۱۳۵۷ است.

او افزود: در ابتدا، گمان می‌رفت که این اعتراضات همانند جنبش سبز است، اما اینطور نیست، قوی‌تر از آن است.

نتانیاهو گفت که ناآرامی‌های امروز در ایران نشان‌دهنده «ضعف» جمهوری اسلامی است که برخلاف دیگر قدرت‌های منطقه‌ای مانند اسرائیل و عربستان سعودی «هیچ کاری» برای مردمش انجام نداده است.

نتانیاهو در ادامه می‌گوید که هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا این اعتراضات منجر به سقوط رژیم می شود یا خیر.

نخست وزیر منتخب اسرائیل، اشاره کرد که این اعتراضات، منجر به «بازنگری» ایالات متحده در مورد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به «برجام» شده است.

این سیاستمدار برجسته اسرائیل تصریح کرد که جمهوری اسلامی با ناکامی در تامین نیازهای اساسی شهروندان و همچنین عدم اجرای اصلاحات، منجر به وضعیت کنونی ایران شده است.

به‌باور نتانیاهو مقامات رژیم ایران برای یک ایدئولوژی رادیکال کار می‌کنند که برای ایرانیان، برای اعراب، برای اسرائیلی‌ها، برای آمریکایی‌ها و برای هرکس دیگری در این بین، بد است.

او همچنین گفت که صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل، به درگیری اعراب و اسرائیل پایان می دهد.

نتانیاهو گفت که «شجاعت» معترضان ایرانی باعث شده است که «بسیاری از مردم» به برجام فکر نکنند، او همچنین مخالفت خود با برجام را تکرار کرده و آن را «توافقی وحشتناک» خواند.

او گفت که با این توافق مخالف است زیرا سودی از کاهش تحریم‌هایی که ایران به دنبالش است، به دست مردم ایران نمی‌رسد. او همچنین گفت که این توافق نمی‌تواند ایران را از تبدیل شدن به یک کشور مجهز به سلاح هسته‌ای باز دارد.

نتانیاهو گفت که اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به زرادخانه هسته‌ای «هر کاری که لازم باشد» را با رضایت یا بدون رضایت ایالات متحده، انجام خواهد داد.

نتانیاهو تاکید که می خواهد از اسرائیل در برابر «تجاوزات ایران» و مقابل رژیمی که آشکارا خواهان نابودی کشورش است، با یا بدون توافق [از سوی ایالات متحده] محافظت کند.

او اظهار داشت که نمی‌خواهد وارد جزئیات عملیاتی و فنی بشود. اما باورش این است که تا زمانی که یک گزینه نظامی معتبر در برابر دولت‌های سرکشی که می‌خواهند خود را به سلاح هسته‌ای مسلح کنند، وجود نداشته باشد، آنها متوقف نخواهند شد.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲