ترانه علیدوستی بازیگر سرشناس سینما بازداشت شد

برخی سینماگران ایرانی شامگاه روز شنبه از بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران خبر دادند. تا کنون هیچ اطلاعی از نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری این هنرمند در دست نیست.

سمیه میرشمسی عضو هیات پنج نفره رسیدگی به خشونت علیه زنان سینماگر، در توییتر خبر بازداشت خانم علیدوستی را تایید کرد. میرشمسی گفته که از نهاد بازداشت‌کننده علیدوستی اطلاعی در دست نیست.

مینا اکبری، مستندساز نیز در توئیتر خود خبر داد که ترانه علیدوستی، بازیگر سینما ساعاتی پیش بازداشت شد.

لیلی رشیدی، بازیگر سینما نیز در اینستاگرام نوشته: «ترانه علیدوستی عزیز، دوست و همکار عزیزمان امروز بازداشت شد… ما تاکی باید شاهد دستگیری دوستان و جوانان ایران باشیم.. ترانه مهربان و دلسوز که همیشه کنارمان بود… ما هم امروز باید کنارش باشیم.»

کانون فیلم‌سازان مستقل ایران نیز در واکنشی نوشته: ترانه‌ علیدوستی تا کنون نقش‌های اصلی مهمی در فیلم‌های کارگردانان بزرگ ایران، از جمله در اکثر فیلم‌های اصغر فرهادی، همچون دو فیلم او که برنده جایزه اسکار بودند بازی کرده است. کانون فیلم‌سازان مستقل ایران خواهان آزادی سریع و بدون قید و شرط ایشان است و توجه جهانیان را به عواقب نگران‌کننده این آدم‌ربایی وحشیانه جلب می‌کند.

گلشیفته فراهانی نیز عکس آخرین دیدارش با خانم علیدوستی در ایران را منتشر کرد و او را «بازیگر شجاع ایران» خواند.

گفته شده خانم علیدوستی پس از انتشار پستی بازداشت شده است. آخرین پست اینستاگرامی ترانه علیدوستی مربوط به ۸ دسامبر / ۹ روز پیش است. این پست اعتراض این بازیگر به اعدام محسن شکاری بود.

خانم علیدوستی از حامیان ثابت‌قدم جنبش اعتراضی مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی است. صفحه اینستاگرام خانم علیدوستی با ۸ میلیون دنبال‌کننده نیز پس از بازداشت از دسترس خارج شد.

برگفته ای از سایت ایران امروز، ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲