اعتراضات ایران؛ تجمع سینماگران در اعتراض به بازداشت «ترانه علیدوستی»

اعتراض‌های ایران در دومین روز از چهارمین ماه خود با حضور پررنگتر سینماگران آغاز شد. گروهی از آنها از جمله چهره‌های صاحب‌نامی همچون رخشان بنی‌اعتماد، پیمان معادی، آزاده صمدی، سحر دولتشاهی، لیلی رشیدی، مرتضی فرشباف و منیژه حکمت صبح روز یکشنبه با هدف پیگیری وضعیت ترانه علیدوستی مقابل زندان اوین تجمع کردند. 

ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی، روز شنبه به اتهام آن چه که «اظهار نظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر» و «انتشار مطالب تحریک‌آمیز» عنوان شده، به دستور مقام قضایی بازداشت شد؛ بازداشتی که بازتابی بین‌المللی داشته و واکنش‌ها به آن همچنان ادامه دارد.

همزمان، ابراز نگرانی‌ها نسبت به ادامه بازداشت‌ها در میان اقشار مختلفی که از اعتراض‌های مردمی در طول چهار ماه گذشته حمایت کردند و نیز صدور و اجرای سریع احکام اعدام برای معترضان بازداشتی ادامه دارد. با این وجود، گزارش‌ها از ایران از ادامه برگزاری تجمع‌های صنفی، سردادن شعارهای اعتراضی و شعارنویسی‌ها در مناطق مختلف کشور و نیز انتشار فراخون‌های برگزاری تجمع‌های اعتراضی طی روزهای ۲۸، ۲۹ و ۳۰ آذر ماه حکایت دارد. 

آخرین اخبار و گزارش‌ها از اعتراض‌های جاری در ایران را طی روز یکشنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

ایرنا: ۴ روحانی در قم بر اثر برخورد شیء نوک تیز توسط افراد ناشناس مجروح شدند

خبرگزاری ایرنا روز یکشنبه گزارش داد که چهار روحانی در شهر قم «بر اثر برخورد شیء نوک‌تیز توسط افراد ناشناس» مجروح شدند. 

به گزارش ایرنا جراحت وارده به دو تن از این افراد روحانی «سطحی» بود و حال دو روحانی دیگر نیز «مساعد» است. 

در گزارش خبرگزاری ایرنا جزئیاتی بیشتری درباره شیوه حمله به این چهار روحانی نیامده است. از زمان آغاز اعتراض‌ها در ایران گزارش‌ها و تصاویر زیادی از عمامه‌پرانی علیه افراد روحانی منتشر شده است.

بلژیک از شهروندانش خواست از ایران خارج شوند

وزارت خارجه بلژیک روز یکشنبه از شهروندانش خواست از ایران خارج شوند. دولت بلژیک دلیل این هشدار را «خطر دستگیری خودسرانه» اعلام کرده است. قوه قضاییه ایران به تازگی اولیویه واندکاستیل، امدادگر بلژیکی را به ۲۸ سال زندان محکوم کرده است. وی حدود ۱۰ ماه پیش در ایران بازداشت شده بود.

فراخوان وزارت ارتباطات ایران برای تولید سیستم‌عامل بومی تلفن همراه 

دیجیاتو، رسانه ایرانیِ فعال در حوزه فناوری، عصر یکشنبه خبر داد که وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی فراخوانی را منتشر و از تولید‌کنندگان داخلی سیستم‌عامل موبایل دعوت به همکاری کرده است.

به نوشته این رسانه، «طرح سیستم‌عامل بومی از مدت‌ها پیش مطرح شده است و زمانی که حذف تعدادی از برنامه‌های ایرانی از بازارهای بین‌المللی صورت پذیرفت، در دستور وزارت ارتباطات قرار گرفت. «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر وقت ارتباطات تیرماه ۱۳۹۸ ویدیویی را در حساب توییتری خود منتشر کرد که حکایت از عزم جدی وزارت ارتباطات برای توسعه اندروید ایرانی داشت. ماجرا به حذف نسخه‌های تلگرام طلایی و هاتگرام از روی گوشی‌های کاربران ایرانی باز می‌گشت. در این راستا سیستم‌عاملی برای گوشی‌های اندرویدی تهیه شده بود تا دیگر امکان حذف اپ‌های ایرانی وجود نداشته باشد. رئیس سازمان فناوری اطلاعات وقت هم پیش‌بینی کرده بود که این نسخه می‌تواند ۰.۵ الی ۸ درصد از مخاطبین اندروید در کشور را به خود جذب کند. این طرح نهایتاً به نتیجه نرسید و حالا دوباره وزارت ارتباطات آن را به جریان انداخته است.»

در فراخوان منتشر‌شده از سوی معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات جمهوری اسلامی، آمده است: «در راستای اجرای بند ۱۸ اهداف عملیاتی سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات و به‌منظور شناسایی ظرفیت‌های فنی و اجرایی تولید و توسعه سیستم‌عامل تلفن همراه هوشمند، از بین اشخاص حقیقی و حقوقی شامل شرکت‌های خصوصی، غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد که تا تاریخ بیستم دی‌ماه ۱۴۰۱ دارای حداقل یک سیستم‌عامل عملیاتی نصب‌شده روی گوشی هوشمند باشند، برای ارزیابی دعوت به‌عمل می‌آید.»

برگزاری گردهمایی حمایت از امدادگر بلژیکی زندانی در ایران

کارزاری که برای آزادی اولیویه واندکاستیل، شهروند بلژیکی، تلاش می‌کند با انتشار فراخوانی نسبت به برگزاری تجمعی در روز یکشنبه در مرکز شهر لیون اقدام کرد.  اولیویه واندکاستیل، حدود سه سال به عنوان امدادگر در لیونِ فرانسه فعالیت کرده و به اذعان همکاران سابقش، نقش قابل توجهی در بهبود سازوکارهای رسیدگی به بی‌خانمان‌ها و اقشار آسیب‌پذیر این شهر داشته است. 

اولیویه واندکاستیل؛ عکس از رویترز

آقای واندکاستیل حدود ۱۰ ماه است که در ایران بازداشت شده و سخنگوی خانواده او اواخر هفته پیش اعلام کرد که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این امدادگر ‌را به ۲۸ سال زندان محکوم کرده‌اند. به گفته خانواده آقای واندکاستیل، او اخیرا در اعتراض به شرایط بد زندان و رفتار ناعادلانه با خود دست به اعتصاب غذا زده بود و به همین دلیل شرایط جسمی بغرنجی دارد.

همزمان یکی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی به نام اسدالله اسدی به جرم تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سال ۲۰۱۸ سازمان مجاهدین در پاریس، در حال گذراندن دوران محکومیت ۲۰ ساله خود در بلژیک است. تا کنون تلاش‌های جمهوری اسلامی برای آزادی آقای اسدی و یا تبادل او بی‌نتیجه‌ بوده است.

تجمع اعتراضی گروهی از ایرانیان مقابل اقامتگاه روح‌الله خمینی در نوفل‌لوشاتو

گروهی از ایرانیان مقیم فرانسه با برگزاری راهپیمایی در حمایت از اعتراضات داخل ایران به سمت اقامتگاه روح‌الله خمینی، در آخرین‌ ماه‌های پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ در حومه پاریس حرکت کردند. آنها همزمان با سردادن شعارهایی در مخالفت با جمهوری اسلامی مقابل اقامتگاه موقت آقای خمینی در شهرک ویلایی نوفل‌لوشاتو واقع در ۴۰ کیلومتری پاریس تجمع اعتراضی برگزار کردند. 

آقای خمینی چهار ماه پیش از بازگشت به ایران در بهمن ماه ۱۳۵۷ خورشیدی، عراق را به مقصد پاریس ترک کرد و در شهرک نوفل لوشاتو در حومه پاریس ساکن شد. طی این دوره، انعکاس دیدگاه‌های او با استفاده از گسترده فعالیت رسانه‌های غربی، بازتابی جهانی پیدا کرد و او توانست با انتقال راحت‌تر پیام‌ها و فراخوان‌های راهپیمایی به ایرانیان مقیم داخل این کشور، جایگاه خود را به عنوان رهبر انقلاب ۱۳۵۷ تثبیت کند.

سناتور فرانسوی مادرخوانده سیاسی رضا رسایی شد 

ناتالی گوله، سناتور فرانسوی، با انتشار پیامی توئیتری اعلام کرد که مادرخواندگی سیاسی (کفالت سیاسی) رضا رسایی، از متعرضان ایرانی که به جرم محاربه به اعدام محکوم شده را برعهده گرفته است. خانم گوله پیشتر نیز کفالت ماکان داوری، معترض لنگرودی، را که به محاربه متهم شده، برعهده گرفته بود. 

روز گذشته نیز جانینه ویسلر، رهبر حزب «دی‌لینکه» و عضو پارلمان آلمان در حساب توییتر خود از پذیرش کفالت سیاسی الهام افکاری، خواهر نوید افکاری و معترض بازداشت شده در شیراز، خبر داده بود.

 طی روزهای اخیر نمایندگان پارلمان آلمان و دیگر کشورهای اروپایی از جمله فرانسه از قبول «کفالت سیاسی» شماری از بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر که به اتهامات افساد فی‌الارض و محاربه با احتمال حکم اعدام روبرو هستند، خبر داده‌اند. برای آشنایی با این که کفالت سیاسی چیست و چه اثری در وضعیت زندانی سیاسی در خطر اجرای حکم اعدام می‌گذارد؟ می‌توانید این گزارش را بخوانید. 

تجمع اعتراضی آتش‌نشان در تبریز

گروهی از آتش‌نشانان تبریز صبح یکشنبه در اعتراض به پایین بودن دستمزد‌ها و بی‌توجهی به مسايل صنفی‌شان از جمله سختی کار، مقابل ساختمان شورای شهر تبریز تجمع کردند. مطابق گفته‌های یکی از تجمع‌کنندگان، در حال حاضر آتش‌نشانان فعال در آتش‌نشانی تبریز با وجود آن که وظایف شغلی یکسانی دارند، با سه نوع قرارداد مشغول به کار هستند و حقوق ماهانه آنها بین ۸ تا ۱۷ میلیون تومان متغیر است. 

آنها خواستار رفع تبعیض و اصلاح دستمزدهایشان از سوی مسئولان شورای شهر تبریز شدند.

هادی چوپان مدال طلای خود را به «بانوان شریف و مردم ایران» تقدیم کرد

هادی چوپان، قهرمان پرورش‌اندام ایران، در مستر المپیای سال ۲۰۲۲ به مدال طلا رسید. بدین ترتیب او صاحب نخستین مدال طلای تاریخ پرورش اندام ایران و آسیا در مهم‌ترین مسترالمپیا شد. او در سخنان خود پس از دریافت نشان طلا گفت که این مدال را به «کل بانوان شریف و مردم ایران» تقدیم می‌کند و امیدوار است که این مدال «جزئی از غم‌های مردم ایران را حل کرده باشد.» آقای چوپان همچنین آرزو کرد که شادی مهمان خانه همه مردم باشد و نژادپرستی در میان نباشد

احضار خواننده «ماکان بند» به دادسرا

خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران روز یکشنبه نوشت: ««امیر مقاره» خواننده گروه «ماکان بند» صبح امروز از سوی دادسرای اوین برای پاره‌ای از توضیحات احضار و در حال حاضر در بازداشت است.» 

ساعتی بعد، خبرگزاری قوه قضائیه ایران، میزان، خبر داد که «این خواننده صبح امروز به عنوان متهم به دادسرا احضار شده و پس از ادای توضیحات و دریافت تذکر و ارائه تعهد دادسرا را ترک کرده است.»

به نظر می‌رسد، احضار و بازداشت هنرمندان ایرانی پس از انتشار پیام‌های حمید فرخ‌نژاد، هنرپیشه‌ای که گفته می‌شود پس از مدتی ممنوع‌الخروجی به تازگی ایران را ترک کرده، شدت گرفته است. آقای فرخ‌نژاد در پیام خود به صراحت علی خامنه‌ای را «دیکتاتور» خطاب کرده بود. اقدامی که با واکنش محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی ایران مواجه شد. آقای خزاعی گفته بود: «بیانیه یکی از بازیگران دیروز خط قرمزها را درنوردید. نمی‌شود هرکسی مبانی اصلی را زیر سوال ببرد و ما چیزی نگوییم. شما حق ندارید به رهبر و مرشد ما توهین کنید. عرصه فرهنگ نباید اینقدر بی‌حساب و کتاب شود. اینجا هنوز جمهوری اسلامی است.»

امیر مقاره؛ عکس از خبرگزاری تسنیم (حسین طهوری)

نیکی کریمی: گلويم از فريادهاى نزده پُر است

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران، با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «در اين چند ماه خفقان و ارعاب نگو و ننويس و تلفنهاى ناشناس گلويم از فريادهاى نزده ، خواب‌هايم پر از بغض و اشك و ابهام از اين برزخى ست كه در آن تقلا مى كنيم.»

در ادامه پیام خانم کریمی آمده است: «به كه مى‌توان پناه برد از اين همه ظلم و جفا ؟ به كجا پناه بريم از اين همه خون نا به حق ريخته شده؟»

او این پیام خود را که با هشتگ‌های «ترانه علیدوستی»، «اعدام نکنید»، «محمد رسول‌اف» و «جعفر پناهی» منتشر کرده با بخشی از شعر احمد شاملو به پایان برده است: «هراس من ، باری ، همه از مردن در سرزمينی است؛ که مزد گورکن؛ از آزادی آدمی؛ افزون تر باشد»

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲