اعتراضات ایران؛ دیده‌بان حقوق بشر: «جمعه خونین» زاهدان،‌ مرگبارترین سرکوب سال ۲۰۲۲ بود

در حالی اعتراض‌های ایران که از اواخر تابستان شروع شده بود وارد روز نخست زمستان شد که شب گذشته همزمان با بلندترین شب سال شماری از خانواده‌های کشته شده‌های اعتراض‌های اخیر شب یلدا را بر مزار عزیزانشان برپا کردند. طبق عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی سفره شب یلدا بر سر مزار غزاله چلابی، بهنام لایق‌پور، نیکا شاکرمی، محسن شکاری، نیما نوری و … چیده شد.

از سوی دیگر شب گذشته همزمان با شب یلدا تجمع‌هایی در برخی از شهرهای جهان برگزار شد و گزارش‌هایی از برپایی تجمع‌های پراکنده در تهران نیز منتشر شده است.

همزمان دیدار روز گذشته فرانک والتر اشتاین مایر، رئیس جمهوری آلمان با علی کریمی، ستاره پیشین فوتبال ایران واکنش‌های بسیاری را ایجاد کرد.

آقای اشتاین‌مایر درباره این دیدار گفت: «ما نباید از بلند کردن صدای خود علیه خشونت نفرت‌انگیز رژیم ایران دست برداریم.»

آخرین اخبار و گزارش‌های مرتبط با اعتراض‌ها در ایران در روز پنجشنبه یک دی (۲۲ دسامبر) را می‌توانید در این صفحه پیگیری کنید.

بازیگر فرانسوی خواستار آزادی ترانه علیدوستی شد


ماریون کوتیار، بازیگر فرانسوی با انتشار عکسی در صفحه فیس‌بوک خود خواستار آزادی ترانه علیدوستی شد. 
وی در زیر عکس ترانه علیدوستی در متنی نوشت که خواهان آزادی فوری ترانه علیدوستی و همچنین همه ایرانی‌هایی است که برای آزادی مبارزه می‌کنند.

سازمان حقوق بشر ایران: وکلا بیش از سایر مدافعان حقوق بشر در ایران در معرض سرکوب بوده‌اند


سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ اعلام کرد که در سه ماه اخیر بیش از ۲۰۰ کنشگر حقوق بشر در ایران بازداشت شده‌اند یا مورد آزار قرار گرفته‌اند.

این نهاد در گزارشی که امروز منتشر شد اعلام رد که این آمار در سال ۲۰۲۰ شامل ۵۰ کنشگر می‌شد و طبق گزارش سال ۲۰۲۱ این رقم به ۱۰۰ مورد افزایش یافته بود با این حال سیر صعودی در سال ۲۰۲۲ ادامه داشت و به جایی رسید که تنها در سه ماه از سال که این گزارش بر آن متمرکز است (از ۱۸ سپتامبر تا ۳۰ نوامبر)، بیش از ۲۰۰ کنشگر حقوق بشر با بازداشت و آزار مواجه شده‌اند.

این نهاد تاکید کرد که در این مدت کوتاه «دست‌کم ۴۶ وکیل مدافع حقوق بشر، ۳۹ روزنامه‌نگار، ۳۸ فعال حقوق زنان، ۲۷ معلم، ۲۵ فعال مدنی، ۱۵ فعال کارگری، ۱۳ فعال محیط زیست، ۹ هنرمند مدافع حقوق بشر و ۶ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه مورد آزار هدفمند، احضار یا بازداشت قرار گرفتند.»
سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرد که «وکلا بیش از سایر مدافعان حقوق بشر در معرض سرکوب بوده‌اند. در این فهرست نام ۴۶ وکیل نیز آمده است. »
فرهاد میثمی با هدف آزادی چند زندانی اقدام به اعتصاب غذا در زندان رجایی شهر کرد

فرهاد میثمی، فعال مدنی زندانی در نامه‌ای از زندان رجایی شهر نوشت: «کشتارها را متوقف کنید! چه در قالب سرکوب خیابانی باشد و چه با ظاهرِ قضایی (اعدام) که برای گرفتن “زهر چشم” به کارش می‌برید و نه حتی برای اجرای آن عدالت‌نمایِ کاذب و ادعایی‌تان.  بازداشت‌ها و احکام فله‌ایِ زندان‌تان نیز از همین قماش‌اند.»


وی در این نامه با عنوان «برای آخرین کنش» که در صفحه فیس بوک رضا خندان منتشر شده است، گفت: «در تداوم اعتراض به این مظالم فاجعه بار و سرکوب جامعه‌ی مدنی، این کنش‌گر کوچک همچنان بر مسیر وظیفه خویش تا انتها طی طریق خواهد کرد. خواست آزادی تَنی چند از زندانیان سیاسی – مدنی را بدین شرح اعلام می‌دارم: محمد حبیبی (معلم)، ناهید شیر بیشه (از مادران دادخواه)، رضا شهابی (کارگران اتوبوس‌رانی)، بهاره هدایت (دانشجوی ارشد)، مصطفی نیلی (وکیل دادگستری) و نیلوفر حامدی (خبرنگار).»

وی خطاب به مردم نیز گفت: «ای‌کاش توش و توان درخواست آزادی همگان در میان بود، اما همین تعداد محدود نیز بسیار فراتر از ظرفیت‌های این کنش‌گر کوچک است که خودش نیم نفر هم محسوب نمی‌شود. »


وی ادامه داد: «می‌دانم که در شرایط دستگیری‌های پرحجم و انباشتن زندان‌ها توسط حاکمیت، تحقق مطالبه‌ی آزادی زندانیان در اثر کنشی فردی عملا در حکم “ماموریت غیرممکن” است؛ اما آن‌چه در این مقطع از این فرزند خُردِ ایران برمی‌آید، تلاش و ایستادگی تا آخرین نفس به عنوان پیش‌نیازِ تحقق این آزادی‌ها، ضمن دوری از هیجانات در عین حفظ عقلانیت در پرتو مبارزه‌ای تمام‌عیار و خشونت‌پرهیز است.»

فرهاد میثمی تاکید کرد: «اجتنابم از صَرفِ غذا با چشم امید به آن ادامه خواهد یافت که بعدترها، ایستادگی فراگیرِ گروه‌های جامعه مدنی در این‌باره بتواند نه فقط به آزادی این چند نفر، که به آزادی تعداد بسیار بیشتری از فرزندان ایران بیانجامد.»

مطابق گزارش رسمی بهداری زندان وزن وی به ۵۲ کیلو گرم رسیده و با این وجود اعتصاب غذای خود را تشدید هم کرده است. مسئولان زندان رجایی شهر در شامگاه ۲۸ آذر او را به بند نگهداری زندانیان خطرناک منتقل کرده‌اند که به دلیل مقاومت به هنگام انتقال، با ضرب و شتم شدید همراه بوده است.
فرهاد میثمی از مرداد ۱۳۹۷ در زندان است. 

وکیل سهند نورمحمدزاده: نسبت به نقض حکم اعدام امیدوار شده‌ایم


حامد احمدی، وکیل سهند نورمحمدزاده که به اعدام محکوم شده است گفت که «حکم به دیوان رفته و در حال بررسی است. ما به شدت امیدواریم. نوع رفتار و استقبال از دفاعیات ما و حرف‌های ما که توسط قاضی محترم شنیده شد، امیدواری ما را بالغ بر ۹۰ درصد کرده است.»
طبق گزارش ایلنا، وی تاکید کرد که امیدوار است حکم اعدام هر چه زودتر نقض شود: «اتهامات مربوط به اجتماع و تبانی و موارد دیگر، بحث‌های حقوقی دیگری را می‌طلبد ولی به شدت نسبت به نقض حکم اعدام امیدوار شده‌ایم.»

وی در مورد زمان احتمالی اعلام نتیجه درخواست فرجام‌خواهی گفت: «به نظر من زمان آن مشخص نیست چون زمان تحت اختیار و اطلاع ما نیست، من روز گذشته در دیوان عالی کشور بودم با خود قاضی هم صحبت کردم، برای همین می‌گویم که بشدت امیدوارم. به نظر می‌رسد هفته آینده انشالله خبر نقض حکم اعدام موکلم را بشنویم.»

وکیل پرونده سهند نورمحمدزاده در پاسخ به این سوال که آیا شما مستندات جدیدی به دادگاه ارائه داده‌اید، گفت: «بله. روز گذشته هم به همراه پدر آقای نورمحمدزاده به دیوان عالی کشور رفتم، مستندات جدیدی ارائه دادیم، استشهادیه‌ای ارائه کردیم از افرادی که در آن روز و در آن واقعه حضور داشتند و کنده شدن نرده‌ها توسط افراد دیگری را شهادت می‌دهند و شهادت می‌دهند که سهند این اقدام را انجام نداده است. این استشهادیه را به دیوان دادیم یک سری مسائل دیگر را هم به دیوان ارائه کردیم.»

در کیفرخواست صادر شده برای سهند نورمحمدزاده آمده است که وی متهم به محاربه از طریق تخریب و ایجاد حریق در وسایل عمومی به منظور اخلال در نظم و امنیت کشور و مقابله با حکومت اسلامی، اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و اخلال در نظم و آسایش عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی است. وی متولد ۱۳۷۵ است. 

سهند نورمحمدزاده در یک فایل صوتی که روز ۱۷ آذرماه منتشر شد، می‌گوید که بر اثر فشار بازجویان و قاضی کشیک، وادار به اعتراف اجباری شده است.

دو وکیل دادگستری به زندان محکوم شدند


دو تن از وکلای دادگستری ایران که وکالت چند نفر از معترضان را برعهده گرفته بودند به حبس محکوم شدند.

شعبه یک دادگاه انقلاب ماهشهر فرشته تابانیان را به سه ماه حبس محکوم کرد. اتهام وی اقدام تبلیغی علیه نظام عنوان شده است. 

فرزانه زیلابی وکیل وی گفت که فرشته تابانیان وکیل شماری از متهمان امنیتی در وقایع اخیر است. وی تاکید کرد درخواست تجدید نظر خواهند کرد. 

نگین کیانی، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای آذربایجان شرقی نیز به یک سال زندان و ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده است. 
اتهام وی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است. این وکیل پیش از این در تاریخ یک آبان بازداشت و به زندان تبریز منتقل شده بود. وی روز ۲۲ آبان با تودیع وثیقه آزاد شد. 

وزیر خارجه ایتالیا: به محض روی کار آمدن سفیر جدید ایران، او را احضار می‌کنیم


آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا با اشاره به برخی از قربانیان اعتراض‌های ایران، سرکوب معترضان را غیرقابل قبول توصیف کرد و گفت: «به محض روی کار آمدن سفیر جدید ایران، او را احضار می‌کنیم.»

وی پیش از این نیز این موضع را تکرار کرده بود. محمدرضا صبوری سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا است که باید به زودی استوارنامه خود را به رئیس جمهوری ایتالیا تقدیم کند. 
طبق گزارش خبرگزاری آنسا ایتالیا،  وزیر خارجه این کشور در عین حال تاکید کرد که باید درهای مذاکره با ایران درباره انرژی هسته‌ای باز باشد چرا که ممکن است عواقب منفی داشته باشد. 
وی افزود که به ثبات منطقه علاقه‌مند هستند. 

وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که «تیم‌های عملیاتی موساد» را بازداشت کرده است


وزارت اطلاعات ایران مدعی شد که تعداد چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی موساد شناسایی و کلیه‌ی اعضای آن‌ها بازداشت شدند.

این وزارت‌خانه بازداشت این افراد را مرتبط با اعتراض‌های اخیر توصیف کرد و گفت که اسرائیل درصدد بود که « با هدایت تیم‌های عملیاتی اقدام به چند مورد عملیات تروریستی ترکیبی نماید که همه‌ تروریست‌ها پیش از هرگونه اقدامی بازداشت شدند.»

از آغاز اعتراضات در ایران وزارت اطلاعات و سپاه در چندین نوبت از بازداشت‌های خبر دادند که آن‌ها را مرتبط با خارج از کشور توصیف کرده بودند اما هیچ گاه جزییات بیشتری منتشر نشد. 

دیده‌بان حقوق بشر: «جمعه خونین» زاهدان،‌ مرگبارترین سرکوب سال بود


سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی ایران با به کار بستن نیروی قهریه کشنده غیرقانونی در روز ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲ (هشت مهر) ده‌ها معترض را کشته و زخمی کردند، و بالاترین رقم کشته‌شدگان در یک روز در این «جمعه خونین» ثبت کردند.»

این نهاد در بیانیه‌ای تاکید کرد که «هیأت حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره ایران که اخیراً تشکیل شده‌است باید توجه ویژه‌ای به جنایات نیروهای امنیتی در مناطق با اکثریت اقلیت‌ها مثل زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان معطوف کند که اکثریتی بلوچ دارد.»

دیده‌بان حقوق بشر با تأیید صحت ۵۲ ویدیو و عکس منتشر شده توسط حال‌وش، یک گروه حقوق بشری ایرانی، پژوهش متن باز، و مصاحبه با ۱۳ شاهد و خانواده کشته‌شدگان در ۳۰ سپتامبر و اکتبر، شلیک به معترضان و ناظران را مستند کرده است.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیده‌بان حقوق بشر گفت «تعداد معترضان و ناظران هدف گرفته‌شده به دست نیروهای امنیتی ایران در روز «جمعه خونین» بالاترین عدد کشته‌شدگان در یک روز در این سال است اما هیچ فرد مسئولی دستگیر نشده است».
گروه‌های حقوق بشری بلوچی نام ۸۵ تا ۹۷ نفر از جمله ۹ کودک را جمع‌آوری کرده‌اند که بین ۳۰ سپتامبر و ۵ اکتبر در زاهدان کشته شده‌اند.

نقاش ایتالیایی طرح‌های جدیدی مرتبط با اعتراضات ایران را منتشر کرد


جیانلوکا کنستانتینی، نقاش ایتالیایی در توییتی به زبان فارسی نوشت که تظاهرات را هر روز با یک طرح جدید دنبال می‌کند.

وی با انتشار طرح‌های دیگری مرتبط با اعتراضات ایران و همچنین برخی از کشته‌شده‌ها گفت: «شما می‌توانید این طرح‌ها را چاپ کنید و به خیابان ببرید.»
وی پیش‌تر پرتره‌ای از مهسا امینی را در روزهای ابتدایی اعتراضات ایران کشیده بود. 

برگزاری مراسم شب یلدا بر سر مزار شماری از کشته شده‌های اعتراضات اخیر

مراسم شب یلدا، بلندترین شب سال بر سر مزار شماری از کشته شده‌های حوادث اخیر ایران برگزار شد.
طبق تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این مراسم بر سر مزار غزاله چلابی، محسن شکاری، محمد حسن ترکمان، بهنام لایق‌پور، نیکا شاکرمی، یلدا آقافضلی و … برگزار شد. 

مزار غزاله چلابی

برگرفته ای از سایت یورونیوز (اتحادیه اروپا) به زبان فارسی، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲