هشدار درباره پیامدهای «غیر قابل برگشت» آبگیری سد چم‌شیر

یک عضو هیئت علمی دانشگاه چمران اهواز ضمن تاکید بر لزوم تکمیل مطالعات سد چم‌شیر پیش از آبگیری آن گفت: «اگر سد چم‌شیر مانند سد گُتوند آبگیری شد و جواب نگرفتیم، راه برگشتی وجود ندارد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حیدر زارعی روز پنج‌شنبه، یکم دی، در یک نشست تخصصی گفت که در محاسبه میزان آورد سد چم‌شیر، کاهش بارش و افزایش برداشت آب‌های زیرزمینی در سرشاخه‌ها در سال‌های اخیر و موضوع انحلال لایه‌های نمکی و گچی در مخزن سد که می‌تواند موجب افزایش شوری شود، در نظر گرفته نشده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که با توجه به این ابهامات در مدل‌های ورودی و خروجی، «نمی‌توان به داده‌های فعلی اعتماد کرد».

سد چم‌شیر در استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است و بسیاری از کارشناسان و فعالان محیط زیست درباره پیامدهای آبگیری آن هشدار داده‌اند.

به گفته مخالفان، آبگیری این سد می‌تواند منجر به شور شدن زمین‌های کشاورزی منطقه و تشکیل کانون‌های ریزگرد در بخش جنوب شرقی خوزستان شود.

علاوه بر پیامدهای محیط زیستی آبگیری سد چم‌شیر، تامین مالی ساخت این پروژه نیز با انتقادهای گسترده‌ای همراه شده است.

میثم فاضلی، مدیر امور مطالعات چم‌شیر، روز ۲۶ آذر به سایت خبری «فراز» گفته بود که در این پروژه «از ۳۰ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده ایران در چین که دولت این کشور به ایران باز نمی‌گرداند، استفاده و قرار شد برای زنده کردن این پول، چین از این پول به ایران وام دهد. یعنی از پول خودمان به خودمان.»

آقای فاضلی در ادامه افزوده است که این وام‌دهی نیز به شرط مشارکت چین در پروژه این سد صورت گرفته است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲