آغاز هفته پانزدهم اعتراضات سراسری همزمان با یکصدمین روز حضور معترضان در خیابان‌ها

هفته چهاردهم اعتراضات سراسری در ایران در حالی به پایان رسید که با وجود ۵۰۶ جان‌باخته و ۱۸۵۱۶ بازداشتی ، جمعه‌های اعتراضی در زاهدان و برخی مناطق دیگر استان سیستان و بلوچستان همچنان تداوم دارد.

در آستانه یکصدمین روز آغاز اعتراضات مردمی در ایران، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان «که در این مدت به منتقد جدی حکومت تبدیل شده است»، روز جمعه دوم دی نیز بار با انتقاد از برخورد خشن حاکمیت با مخالفان گفت: «با نظامی‌گری و زور نمی‌شود نظام را نگهداشت.»

او در خطبه‌های نماز جمعه این هفته زاهدان از صدور احکام محاربه، اعدام و همچنین شکنجه و تجاوز به زندانیان در بازداشتگاه‌ها به‌شدت انتقاد کرد و افزود: «گاهی با خودم فکر می‌کنم چه کسی مجوز این مسائل را داده است؟»

مولوی عبدالحمید همچنین از حاکمیت خواست تا نظامیان را از خیابان‌ها به پادگان‌ها بازگردانند.

همزمان سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی درباره کشتار جمعه ٨ مهر در زاهدان که به «جمعه خونین»، مشهور شده است، از آن به عنوان «مرگبارترین سرکوب سال» نام برد. در این گزارش، دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به تایید صحت ۵۲ ویدیو و عکس منتشر شده توسط گروه حقوق بشری «حال‌وش» و مصاحبه با ١٣ شاهد و خانواده کشته‌شدگان در «جمعه خونین» زاهدان اعلام کرد که با تحلیل عکس‌ها و ویدیوها به این نتیجه رسیده که در این روز دست‌کم ١٢ نفر از جمله یک پسر کشته و ۳۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر تاکید کرده است که تعداد واقعی قربانیان در مرکز استان سیستان و بلوچستان «احتمالا بسیار بالاتر» است.

و در حالی که ۴۰ روز از کشته‌شدن کیان پیرفلک «کودک ۹ ساله‌ای ایذه‌ای» می‌گذرد، خبرها حاکی است که «میثم» پدر کیان بالاخره از کشته شدن فرزندش مطلع شده است.

رضا، عموی کیان، شامگاه جمعه دوم دی با انتشار تصویری در اینستاگرام خود که رادین، برادر کوچک‌تر کیان، را در آغوش پدرش «میثم» نشان می‌دهد، نوشت: «رادین جان پدرت را محکم در آغوش بگیر و آرومش کن چون اون الان دیگه می‌دونه که کیان نیست. الان دلخوشیش تو هستی، تو بوی کیان را میدی و خاطرات کیان را برای بابایی زنده می‌کنی.»

میثم پیرفلک و همسرش زینب مولایی‌راد به اتفاق دو فرزند خود کیان و رادین شامگاه بیست و پنجم آبان در خودرویشان در میدان هلال احمر ایذه، مورد حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار گرفتند که در پی آن کیان پیرفلک، دانش‌آموز ۹ ساله کشته شد و میثم به شدت زخمی و روانه بیمارستان شد. خانواده پیرفلک تا روز جمعه خبر کشته شدن کیان را از پدرش پنهان کرده بودند.

همچنین گزارش ‌های دریافتی حاکی است که سعید مدنی پژوهشگر مسائل اجتماعی ایران برابر کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب به ریاست محمد نصیرپور مطابق رای صادره توسط قاضی مظلوم، در دو اتهام «تشکیل و اداره گروه‌های معاند نظام» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» محکوم و برای اتهام اول به ۸ سال زندان و اتهام دوم یک سال زندان و جمعا به ۹ سال زندان محکوم شد.

سعید مدنی نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی است و تاکنون کتاب‌های متعددی در داخل و خارج کشور درباره مسائل ایران منتشر کرده است.

برخی خبرها از داخل ایران از آغاز مبارزه خزنده و غیرمستقیم حاکمیت با آزادی پوشش زنان حکایت دارد. براساس گزارش رسانه‌های داخلی مقامات ، مجتمع گردشگری «مهر و ماه» را در بزرگراه قم تهران به بهانه مبارزه با بی‌حجابی پلمپ کرده‌اند.

منابع خبری می‌گویند مدیریت این مجموعه در خواست نهادهای امنیتی برای جلوگیری از ورود زنان بی‌حجاب به مجتمع را بی‌پاسخ گذاشته بود. روزهای گذشته برخی مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند با شیوه‌های متفاوتی به مبارزه با زنان بی‌حجاب خواهند پرداخت. به نظر می‌رسد آنها قصد دارند از روش تقابل مردم با مردم در این زمینه استفاده کنند.

و در ادامه فشارهای جهانی به جمهوری اسلامی دولت آلمان اعلام کرد که در پی سرکوب اعتراضات سراسری در ایران، به طور رسمی ضمانت‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری برای تجارت در ایران را تعلیق کرده است.

وزارت اقتصاد آلمان روز جمعه ۲ دی اعلام کرد که با توجه به «وضعیت بسیار جدی در ایران»، «قالب‌های اقتصادی» دیگر، از جمله گفت‌وگو درباره مسائل انرژی را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

از زمان شروع اعتراضات در ایران ، ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری را علیه جمهوری اسلامی به دلیل رفتار وحشیانه‌اش با تظاهرکنندگان و تصمیمش برای ارسال صدها پهپاد به روسیه برای جنگ در اوکراین اعمال کرده‌اند.

برگفته ای از سایت صدای امریکا بخش فارسی، ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲