مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین خواهان «تعطیلی» کارخانه‌های تسلیحاتی ایران شد

در پی هدف قرار گرفتن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین توسط ارتش روسیه با صدها پهپاد ایرانی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری اوکراین خواهان «تعطیلی» کارخانه‌های تسلیحاتی ایران و بازداشت تامین‌کنندگان آن شد.

میخائیل پودولیاک روز شنبه سوم دی‌ماه در توییتی نوشت: «ایران با برنامه‌ریزی برای ارسال پهپادهای بیشتر و موشک‌های بالستیک به روسیه، آشکارا تحریم‌های بین‌المللی را به سخره می‌گیرد.»

این مقام ارشد اوکراینی تاکید کرد: «باید تحریم‌های غیرکاربردی و مفهوم بی‌اعتبار قطعنامه‌های سازمان ملل را رها کنیم و به سوی [استفاده از] ابزارهای ویرانگرتر گام برداریم: انحلال کارخانه‌های تسلیحاتی [ایران] و بازداشت تامین‌کنندگان آن».

اوکراین می‌گوید ایران ۱۷۰۰ فروند پهپاد انتحاری در اختیار روسیه قرار داده و نیروهای روسیه زیرساخت‌های غیرنظامی، به‌ویژه تاسیسات برق و مناطق مسکونی اوکراین را تاکنون با ۵۴۰ پهپاد نوع «شاهد ۱۳۶» ایران هدف قرار داده‌اند.

آمریکا، کانادا و اتحادیه اروپا تاکنون تحریم‌هایی علیه ایران به خاطر ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین اعمال کرده‌اند.

در همین زمینه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد آذرماه امسال اعلام کرد که این سازمان در حال بررسی اطلاعات موجود درباره موضوع استفاده از پهپادهای ساخت ایران توسط روسیه در جنگ اوکراین است.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی از آماده شدن ایران برای ارسال پهپادهای بیشتر و موشک‌های بالستیک به روسیه برای به‌کارگیری در جنگ علیه اوکراین است.

ایران برای مدت‌ها ارسال پهپاد به روسیه را انکار کرد، اما با افزایش شواهد ارائه شده توسط اوکراین و کشورهای غربی، نهایتا وزیر خارجه ایران مدعی شد که جمهوری اسلامی صرفا به صورت «محدود و قبل از جنگ اوکراین» پهپاد به روسیه تحویل داده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، این اظهارات را قاطعانه رد کرده و مقام‌های جمهوری اسلامی را نیز به «دروغ‌گویی» متهم کرده است.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۵ دسامبر ۲۰۲۲