حضور سارا خادم‌الشریعه بدون حجاب اجباری در مسابقات شطرنج

در مسابقات قهرمانی شطرنج جهان که از روز پنجم دی‌ماه در شهر آلماتی قزاقستان در جریان است، سارا خادم‌الشریعه، استاد بزرگ شطرنج ایران، بدون حجاب اجباری وارد صحنه مسابقات شد و این خبر مورد توجه رسانه‌های مهم بین‌المللی قرار گرفت.

سارا خادم‌الشریعهٔ ۲۵ ساله که تنها نماینده زن تیم ایران در مسابقات قهرمانی جهان شطرنج سریع است، با وجود فشارهای حکومتی جمهوری اسلامی که در حال حاضر در داخل کشور در جریان است، با این اقدام مخالفت خود با حجاب اجباری را اعلام کرد.

خادم‌الشریعه نخستین شطرنج‌باز زن ایرانی است که موفق شد در ۱۸ سالگی، فراتر از کسب درجه استاد بزرگ زنان، در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان نیز عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را از آن خود کند.

در مسابقات جاری قزاقستان، در ماده شطرنج سریع و برق‌آسا، همچنین آتوسا پورکاشیان به رقابت پرداخت. آتوسا پورکاشیان ملی‌پوش پیشین شطرنج ایران است که به تازگی در ترکیب تیم ملی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز خانم خادم‌الشریعه را تازه‌ترین نمونه از میان زنان ورزشکار معرفی می‌کند که پس از آغاز اعتراضات گسترده در کشور حجاب اجباری را کنار گذاشته‌اند.

زنان ورزشکار ایران پیش از این نیز در مسابقات بین‌المللی با برداشتن حجاب اجباری مخالفت خود با این اجبار را اعلام کرده‌اند.

الناز رکابی، سنگ‌نورد ۳۳ ساله، از جمله اولین ورزشکاران ایرانی بود که بدون حجاب اجباری در یک رقابت بین‌المللی شرکت و توجه جهان را به جنبش اعتراضی در ایران جلب کرد.

برگرفته ای از سایت رادیو فردا، ۲۸ دسامبر ۲۰۲۲